Spor o nezávislost vysílání v nejsledovanější soukromé televizi na Slovensku nekončí. V čem jeho ozvěny doléhají i k nám do Česka?

Napětí v televizi Markíza se stupňuje: podnikatel Radko si ve finále reality show Ruža pre nevestu vybral k překvapení mnohých diváků Stanku a ne Julii. Jenže po odvysílání posledního dílu vyšlo najevo, že Stanka s Radkem spolu nejsou. Ale to bylo minulý týden – tento vykazuje spoustu napětí uvnitř samotné stanice.

Nejsledovanější komerční stanice na Slovensku stále trvá na odchodu rebelujícího politického moderátora Michala Kovačiče. Směrem k zaměstnancům, kteří se za ním v posledních týdnech sešikovali, vedení Markízy vyslalo ve středu 5. června jasný signál: končíme s jednáním se stávkovým výborem, který nemá zájem na dohodě, a jsme připraveni přijímat výpovědi. 

Zaměstnanci o den později odpověděli, že odcházet nehodlají, protože nemají důvod. „Vedení Markízy souhlasilo se všemi podmínkami stávkového výboru. Udělalo to interně a potichu. Hodiny jsme na jednáních mluvili o principech novinářské práce. Tyto přísliby jsme nakonec získali,“ sdělila část redaktorů v instagramovém videu.

Teď je podle nich čas dohlížet, zda bude dohoda skutečně platit. Zůstávají proto ve stávkové pohotovosti – vedení televize v reakci uvítalo, že se ostrá stávka nekoná. Zatím.

„Management je zároveň přesvědčen, že se požadavky jeho zaměstnanců a zaměstnankyň prakticky shodují s jeho snahami,“ stojí v prohlášení vedení Markízy. Stále je však podle něj „nemyslitelné“, aby osoba, která zneužila vysílací prostor, byla nadále tváří televize. 

Michal Kovačič si v závěru posledního dílu svého diskusního pořadu vzal slovo, aby varoval před údajnou probíhající „orbánizací“ slovenských médií a ohrožením tamní demokracie. Markíza následně vysílání jeho pořadu Na telo stopla.

Při vysvětlování svého rozhodnutí Kovačič mluvil o tlacích z nejvyšších pater, kterým on i celá redakce dlouhé měsíce čelí – zmínil například snahu upozadit ve zprávách politiku. Kvůli vládnímu bojkotu Markízy tento druh zpravodajství v posledních měsících provázejí záběry koaličních poslanců utíkajících po chodbách sněmovny před nepříjemnými novinářskými dotazy. 

Kovačič rovněž uvedl, že dostal varování, aby do pořadu nezval Daniela Lipšice. Ten stál v čele nedávno zrušené speciální prokuratury vyšetřující kauzy desítek vysoce postavených lidí z období předchozí vlády Roberta Fica a jeho strany Smer.

„Ředitel zpravodajství se mě hodinu snažil přesvědčit, abych jeho účast zrušil. Mimo jiné řekl i to, že si asi neuvědomuji, že Lipšic je pro PPF, vlastníka televize, červený hadr, a proto nemůže být hostem,“ uvedl Kovačič v Respektu.

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

PPF vlastní Markízu od roku 2020, kdy dokončila akvizici mediální společnosti CME. Ta kromě Markízy provozuje i českou Novu a pár dalších kanálů v Bulharsku, Rumunsku a ve Slovinsku. Firmy z područí PPF zároveň zajišťují na Slovensku výběr mýtného, dodávají státnímu dopravci vlaky, půjčují Slovákům peníze a provozují jednoho telefonního operátora.

Směrem k majitelce PPF Renátě Kellnerové mířilo v posledních týdnech hned několik žádostí, aby Markízu v jejím boji s politickým tlakem podržela. Mlčení PPF prolomil mluvčí skupiny Leoš Rousek, podle kterého nezávislost redakcí televizních stanic mediální divize PPF garantuje Redakční rada CME. 

„Její redakční směrnice, platné pro všechny televizní stanice, jsou závazným rámcem pro objektivní, nestrannou a na faktech založenou žurnalistiku. Vedení TV Markíza, které za vysílání nese zodpovědnost, má naši plnou důvěru. Zároveň podporujeme všechny kroky ke zklidnění situace v nejsledovanější televizi na Slovensku,“ uvedl Rousek.

Fico označil stanici a další tři redakce za „nepřátelská média“.

Markíza čelí tlakům od loňského nástupu nového slovenského kabinetu, který již počtvrté vede Robert Fico. Staronový slovenský premiér nejdříve označil stanici a další tři redakce za „nepřátelská média“ a přestal jim odpovídat na dotazy. Letos na jaře pak vládní politici přestali chodit do Kovačičova diskusního pořadu. 

Teď to vypadá, že pořad se od podzimu vrátí v novém formátu, který bude obnášet zejména výměnu moderátora. Na telo v současné podobě běželo od roku 2018, kdy se Markíza rozhodla vrátit na obrazovku pořad moderovaný dlouhá léta Zlaticou Puškárovou.

Po restartu v témže roce, kdy byl na Slovensku úkladně zavražděn novinář Ján Kuciak a Fico na základě následné politické krize podal demisi, se pravidelná nedělní debata na Markíze stala nejsledovanější a nejcitovanější politickou diskusí.

Robert Fico na ni zanevřel letos v lednu, kdy se v pořadu objevil naposledy – jeho kritici mu na internetu připomínají zejména okamžik, kdy byl moderátorem v přímém přenosu usvědčen ze lži. 

K Ficově bojkotu pořadu Na telo se postupně přidala celá vládní koalice a rostoucí napětí mezi slovenskou vládou a nejsledovanější komerční televizí neuniklo ani jejímu vlastníkovi.

PPF do Markízy vyslala dlouholetého manažera české TV Nova Michala Kratochvíla, aby situaci deeskaloval – možná tím, že zpravodajství více přiblíží podobě Televizních novin na Nově, nabízejících méně politiky a více černé kroniky nebo naopak „pohodových“ zpráv.

Slovenskou roli Markízy však nelze srovnávat s rolí Novy u nás. Markíza už od svého vzniku do značné míry nahrazovala veřejnoprávní médium, které se na Slovensku nikdy nerozvinulo do síly, jakou má v tuzemsku Česká televize a Rozhlas.

Kromě pořadu Na telo válcovala v posledních letech konkurenci také propracovanými volebními studii, a i když z vysílání Markízy dávno zmizely pořady jako spotřebitelská Lampáreň nebo investigativní Paľba, politické zpravodajství s asertivními redaktory a redaktorkami zůstalo.

Tradice nezávislého a neohroženého zpravodajství je v Markíze hluboce zakořeněná.

Už v roce 1998 ji zaměstnanci bránili svými těly, když budovu obsadila ochranka z firmy Gamatex Mariana Kočnera – téhož podnikatele, který vyhrožoval novináři Jánu Kuciakovi, byl souzen za objednávku Kuciakovy vraždy (vinu se nepodařilo prokázat) a momentálně si odpykává devatenáctiletý trest za falšování směnek.

Už v roce 1998 chtěl Kočner na Markíze vymáhat peníze za pochybné směnky. Později soud přikázal televizi některé z nich proplatit, což televizi málem položilo. U vyšetřování Kuciakovy vraždy však z Kočnerových soukromých zpráv vyplynulo, že Kočner soudce jednoduše uplácel. Událost tehdy vyděsila americké majitele CME, kteří později celou společnost prodali české PPF.

Ke Kočnerovu odsouzení v roce 2021 přispěla i práce novinářů a novinářek z Markízy, jejíž nezávislost se nyní rozhodl hájit radikálním krokem Michal Kovačič. A jak vedení Markízy zdůrazňuje, takové chování je ve vysílání nepřijatelné, takže Kovačičův návrat se nezdá být reálný.