Vyprávění manželů Zimových, majitelů firmy Respilon, připomíná místy scénář akčního filmu. Výbuch sopky v tropickém ráji, čínská armáda obsazující továrny, celníci, kteří zabavují a následně ničí jediné vzorky unikátních respirátorů, chybná rozhodnutí, za něž se draze platí, a především – pandemie viru, která ochromila celý svět.

Příběh Respilonu je ukázkou, jak divoké může být podnikání v době nouzových stavů a celosvětových omezení. Tenhle byl však na rozdíl od mnoha dalších ostře sledovaný. Brněnský výrobce ochranných pomůcek totiž v prvních měsících pandemie slíbil, že pracuje na dodání “kladiva na covid”: unikátního samosterilizačního nanovlákenného respirátoru, který ničí viry.

Jenže vymyslet, certifikovat, začít vyrábět a distribuovat tak žádaný produkt nebylo v loňském roce nic jednoduchého. Vinou mnoha náhod, chyb i logistických problémů se uvedení respirátoru zdrželo o půl roku a Respilon pocítil u svých zákazníků vlnu zloby stejně velkou jako naděje, které původními sliby vyvolal.

Manželé Zimovi, však nakonec vývoj dotáhli. V listopadu 2020 konečně uvedli respirátor na trh, a to nejprve v Česku, kam přišel v pravý čas – na podzim začala epidemie sílit.

Od počátku letošního roku bylo pak možné respirátory v tělové barvě s logem Respilonu vídat na veřejnosti stále častěji. Nosí je i známé osobnosti, v čele se slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou, společnost už stihla uvést i jeho novou verzi.

Forbes Digital Premium