Ikonické barevné čtverce s vypouklou čočkou, které známe ze starých stanic linky metra A, se objevily v nové „zastávce“. V Pařížské ulici, kousek od stanice Staroměstská, vyrostla v butiku značky Nespresso stěna z dlaždic, která přesně imituje obložení nejstarší části zelené trasy pražského metra.
Po 13 letech od otevření se butik, ležící uprostřed nejlukrativnější ulice v Česku, dočkal kompletní renovace. A díky recyklovaným hliníkovým kapslím s kávou má novou dominantu.
Na výrobu stěny bylo potřeba více než 400 kilogramů použitých kapslí. Každá ze 77 kazet váží 3,5 kila a padlo na ni pět kilogramů hliníkové drti. Ta vzniká v recyklačním centru odpadářské firmy EKO Logistics v Týnci nad Labem. Vysušené kapsle tady stroj naseká na malé kousíčky a pošle je do separátoru, v němž vířivé elektrické proudy oddělí hliník od kávové sedliny.
Vytříděný hliník se slisuje do kostek a odváží do hliníkárny. V huti se roztaví a jako druhotná surovina putuje dál. V tomto případě do pískových forem, které dají hliníkové drti podobu kazet z metra. Ty se na závěr přestříkaly barvami do podzimních odstínů, aby tak odkazovaly na barvy kapslí Nespressa ze speciální selekce (zlatorůžové kazety mají barvu kapslí Ethiopia, zlaté mají odstín kapslí Volluto a červenohnědé kazety jako Envivo Lungo).
Nespresso svým hliníkovým kapslím dává v Česku druhý život od roku 2014 a udává, že se jich u nás zrecykluje 22 procent.
„Věříme, že tato stěna bude každého návštěvníka motivovat k tomu, aby použité kapsle nevyhazoval, ale vrátil k nám do Nespressa. Každé kapsli můžeme dát druhý život a použitý hliník nekonečně recyklovat,“ říká generální ředitel Stefan Trojer.
Za projektem stěny à la obložení stanice metra stojí mladý designér Tomáš Rachunek. Student UMPRUM ji vytvořil v rámci své klauzurní práce v ateliéru produktového designu u vedoucího Michala Froňka. Námět mu přišel na mysl dva dny před odevzdáním návrhů, když stál na nástupišti metra Staroměstská. A jeho nápad se zalíbil i v Nespressu, jelikož švýcarská značka v rámci renovace svého butiku zadala jako téma „local touch“.
„Jaroslav Otruba v roce 1976 přihlásil svůj návrh na obložení stanic metra linky A a ve stejném roce Éric Favre vymyslel svůj patent na kapslový systém Nespresso,“ nabízí Rachunek zajímavou historickou paralelu. A Otrubův design pražských stanic označuje za „šperk socialistické architektury“.
Pětadvacetiletý student původem z Uherského Brodu není v českém designu úplně neznámý. I když jeho tvorbu většinou definují interiéry a instalace, dosud největší ohlas měla výstava ve Veletržním paláci, kde měl na jeden den instalaci odpadků.
Pro švédskou outdoorovou značku Fjällräven dělal zakázku, která zdůrazňovala původ recyklovaného a recyklovatelného batohu Re-Kånken. Ten je kromě zipů a cvočků vyroben z recyklovaného polyesteru, který pochází z 11 použitých PET lahví, a výsledný produkt je z 95 procent znovu recyklovatelný. Rachunek tak do Café Jedna ve Veletržním paláci navezl dvě tuny lehce smradlavých petek, to vše mezi výstavou Aj Wej-weje a Alfonse Muchy.
Nadějný designér tak docela dobře souzní s tématem recyklační osvěty, o kterou se Nespresso už několik let snaží. Kazetová stěna není prvním podobným projektem. Relativně nedávno už z recyklovaných kapslí vzniklo kolo Festka a limitovaná edice legendárního nožíku Rybička. Jeho design měl mimochodem na starosti právě člen studia Olgoj Chorchoj Michal Froněk, Rachunkův mentor na UMPRUM.
23. 10. 20194 min
Michael Mareš
redaktor Forbesu
Zajímají ho nejnovější nápady českých internetových vizionářů a úspěchy českých technologických firem. Také už dlouho sleduje, co se děje, když se propojí byznys a sport.