Jako každá nová technologie i umělá inteligence vzbuzuje kromě nadšení i obavy. Nepřijdu o práci, dokážu držet krok s překotným vývojem? „Když se to dělá zodpovědně, pomůže to všem. Zbavíme se rutiny a můžeme se věnovat činnostem s vyšší přidanou hodnotou,“ věří Thomas Saueressig, člen představenstva společnosti SAP, který začátkem června navštívil pracovně Brno.
Technologickému gigantovi SAP v loňském roce tržby z cloudu vzrostly o 33 procent, zisk z prodeje cloudových řešení pak dokonce o 38 procent. Velké plány má největší evropská IT firma i v oblasti umělé inteligence. „AI a automatizace v budoucnosti úplně změní, kdo a jak bude pracovat,“ říká Thomas Saueressig, který vede divizi SAP Product Engineering, v rozhovoru pro Forbes.
V květnu firma oznámila rozšíření partnerství s IBM, Googlem a Microsoftem právě o oblast umělé inteligence. A jedno z míst, kde se AI revoluce bude odehrávat, je Česko.
Proč je Česko pro SAP tak důležité?
Český trh pro nás představuje velký potenciál a možnosti růstu. Mezi lety 2019 a 2028 postupně dojde ke zdvojnásobení místního softwarového trhu. V Česku se navíc potkávají veškeré činnosti SAP včetně vývoje strategického softwaru.
Jako SAP jsme tu meziročně přibrali v posledních letech v průměru 400 zaměstnanců ročně, což z Česka činí naši druhou největší pobočku v Evropě a ze SAPu s 2500 zaměstnanci jednoho největších zaměstnavatelů v zemi.
Firmy se v posledních letech výrazně mění. Kde je podle vás nástup revolučních technologií a inovací vidět nejvíc?
Nejdůležitější trend současnosti je bez debat umělá inteligence. Konkrétně SAP tyhle inovace využívá velmi hojně. K dnešnímu dni jsme do svého portfolia zapojili 130 inovací a funkcí spojených s technologií AI. Jinými slovy AI inovace prostřednictvím našich služeb využívá už přes 23 tisíc zákazníků. To je víc než celkový počet zákazníků některých našich konkurentů.
O SAPu rád říkám, že je to zatím nepoznaný AI gigant. S nástupem generativní AI zažíváme novou vlnu umělé inteligence, která revolučním způsobem mění způsob našeho života a práce. To samozřejmě není jediný aktuální trend, i když se o něm teď nejvíc mluví.
Nezapomínal bych také na modulární softwarová řešení v cloudu. Ta firmám přinášejí kýženou flexibilitu. To se hodí hlavně v době, kdy musejí pružně reagovat na překotné změny na trhu.
Zastavme se ještě chvíli u umělé inteligence. Tenhle trend je přece teprve na začátku…
Určitě. AI a automatizace v budoucnosti úplně změní, kdo a jak bude pracovat. Firmám to pomůže hlavně zbavit se rutinních a repetitivních úloh a soustředit se na činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Tím se také výrazně zvedne efektivita a produktivita.
Někoho tahle vize ale může i trochu děsit. Co byste řekl takovému člověku?
Máte pravdu, že hodně lidí se bojí změn, které AI může přinést. Já o AI rád přemýšlím jako o duetu člověka a stroje, kteří si přihrávají repliky, ne jako o souboji, kde si konkurují. Tomu člověku bych tedy řekl: Není třeba se AI bát, jen musíme dávat pozor, aby se používala zodpovědně a pro dobro všech.
V SAP o tohle usilujeme a jako první v Evropě jsme založili interní poradní sbor pro etické otázky spojené s AI a globálně je celá naše společnost řídí dokumentem, který definuje náš etický přístup k AI.
Kromě toho bych chtěl zdůraznit, že AI není žádný sci-fi thriller, kde stroje ovládnou lidstvo. Jsem přesvědčen, že člověk nikdy nebude nadbytečný. Schopnosti jako emoční inteligence stroj nikdy nenahradí. Automatizace už probíhá nějakou dobu a vždycky jsou to lidé, kdo ty stroje řídí.
Někdo ale může mít i strach o práci…
Když se podíváte, jak to bylo v historii, všimnete si, že práce se transformovala neustále. Typický příklad je průmyslová revoluce. A stejně tak dnes už nějakou dobu probíhá postupná transformace pracovních rolí díky strojovému učení a automatizaci, které tu s námi už nějakou dobu jsou. Zásadní ale je, že se mění náplň konkrétních pracovních míst, ale samotná místa nezanikají.
A každou firmu bez ohledu na její velikost nebo odvětví můžu jen povzbudit, aby se změnám postavila otevřeně. Přistupujte k věcem jinak, spolupracujte napříč funkcemi. A hlavně nezapomeňte, že nikdo nemůže být na dnešní výzvy sám. Dobrá transformace se neobejde bez důvěryhodného technologického partnera. A tím jsme my.
Ten strach může pramenit i z toho, jak moc se změní požadavky na zaměstnance. Jak zásadní bude vzdělávání a různé rekvalifikace?
Největší nepřítel nových technologií a pozitivní změny je věta: „Takhle to budeme dělat, protože takhle jsme to dělali vždycky.“
Právě proto se nemůžeme spokojit se současným stavem. Měli bychom se průběžně vzdělávat i během našeho pracovního života.
Ve stále se vyvíjejícím digitálním prostředí, kde lidé spolupracují s roboty, AI a dalšími technologiemi, poroste poptávka po specifických dovednostech. Zásadní bude digitální gramotnost, analytická zdatnost, ale i výpočetní a algoritmické myšlení.
Jakmile podlehnete pocitu, že se už nemusíte učit, jste mimo hru.
Hodně se mluví o tom, jak technologické inovace povzbudila pandemie…
Nesmíme zapomínat, že když pandemie udeřila, digitalizace už byla v plném proudu. Na druhou stranu pandemie zvýraznila hodně věcí. Varování byly třeba přerušené dodavatelské řetězce.
V každém případě tahle krize jednoznačně urychlila zavádění nových technologií. Všichni viděli, že je potřebujeme, a hlavně že je potřeba zařadit vyšší převodový stupeň. V SAP jsme s pandemií samozřejmě dopředu nepočítali, ale byli jsme připraveni pomoct firmám k rychlejší transformaci. Tím mohly dosáhnout odolnosti a z celé pandemie vyjít ještě silnější.
Jak tohle všechno, o čem jsme mluvili, mění pracovní procesy v SAP, případně i u jeho klientů?
Snažíme se jít příkladem. Automatizujeme rutinní úkoly, aby uživatelé mohli věnovat více času věcem s přidanou hodnotou. Celkově směřujeme k modelu všeho jako služby, což umožňuje zákazníkům soustředit se na hlavní produkty a strategický růst, zatímco dodávku a údržbu přenechají poskytovatelům služeb.
Ať už jde o AI, princip „všechno jako služba“, nebo cirkulární ekonomiku, všechno směřujeme k tomu, abychom klientům usnadnili život a pomohli jim uspět. Díky SAP Business Network taky propojujeme miliony obchodních partnerů ve 190 zemích.
Zkusme to ještě trochu konkrétněji. Jak přesně firmám pomáháte v transformaci směrem k „chytrým“ řešením?
Aby šlo o skutečně úspěšnou transformaci, nesmíte to brát jako pouhou migraci od jedné technologie k druhé. Inteligentní technologie musíte zavést na každém kroku, aby to dávalo co největší smysl a usnadnilo to co nejvíce práce.
My jsme tu od toho, abychom klientům pomohli rozbít bariéry mezi odděleními. Místo toho propojujeme procesy napříč firmou, aby to dávalo co největší smysl. A jak už jsem říkal, pomocí umělé inteligence a strojového učení automatizujeme obchodní procesy, čímž uvolňujeme zaměstnancům ruce, aby se mohli věnovat podstatným úkolům s přidanou hodnotou.
Ale pokud mám zmínit i tu technologickou stránku, tak třeba modulární softwarová řešení, jako je náš cloudový ERP systém SAP S/4HANA Cloud, nabízejí potřebnou pružnost, která firmám umožňuje rychle reagovat na dění na trhu.
SAP, udržitelnost a cirkulární ekonomika
„Skutečný pokrok v oblasti udržitelnosti se neobejde bez tvrdých dat. Naše iniciativa zelené účetní knihy umožňuje zákazníkům sledovat a upravovat emise uhlíku v celém procesu a vyrovnávat tak své ‚uhlíkové účetnictví‘ stejně jako se vyrovnává finanční účetnictví,“ říká Thomas Saueressig.
Manažer ale zdůrazňuje, že v žádném případě nejde o green washing ani o naleštěný dashboard: „V SAP používáme reálná data. Udržitelnost tím integrujeme do procesů společnosti. Finanční údaje i údaje o udržitelnosti je třeba vnímat jako stejnou věc. Firmy musí myslet jak na finanční, tak ekologický smysl svých rozhodnutí. Celá strategie je proto udržitelná – vším, co děláme, usilujeme o to, aby naše planeta byla zdravější a udržitelnější.“
Vedle toho se SAP snaží podporovat cirkulární ekonomiku. „Umožňuje to zákazníkům dosáhnout více při menších nákladech,“ dodává Saueressig. Typickým příkladem podle něj je transparentnost v hodnotových řetězcích, která firmám ukazuje, že co je pro jednoho odpad, je pro jiného cenný zdroj.
„Ať už se jedná o umělou inteligenci, princip „vše jako služba“ nebo oběhové hospodářství, využíváme aktuální vývoj k tomu, abychom zákazníkům usnadnili život a podpořili jejich úspěch,“ popisuje.
Rozhovor je součástí průvodce digitalizací a modernizací firem Digitální expedice, který vzniká ve spolupráci se společností SAP.