skip to main content
Jak být lepší

Dusno nejen venku. Sedm kroků ke zmírnění napětí v kanceláři

3 minuty čtení

Nezáleží na tom, jestli se s kolegy přete o podíl na projektu, nebo jestli se nemůžete dohodnout, kdo má jaké kompetence. Konflikt v práci může způsobit cokoli – jak pracovní, tak osobní záležitosti.

Brad Heckman, profesor Newyorské univerzity a zakladatel mediátorské společnosti New York Peace Institutepřicházíse sedmi strategiemi, jak si poradit s jakýmkoli konfliktem, který v práci nastane. Zkušeností na to má dost – pomáhal například s výcvikem zaměstnanců newyorské policie a spolupracuje s NASA.

Uvědomte si, jak při konfliktu fungujete

Když dojde na konflikt nebo jen na nepříjemnou konverzaci, váš mozek nefunguje nejlépe. Téměř vše, co registruje, vnímá jako potenciální hrozbu, připomíná Heckman. Je to sice přirozená reakce, ale ve vypjatých situacích není nejvhodnější. Je proto dobré, abyste věděli, že nereagujete racionálně. Jen povědomí o tom, jak váš mozek funguje v těchto situacích, pomáhá, míní Heckman.

Předpokládejte dobré úmysly

Ať už vás kolega / jiné oddělení štve sebevíc, nepodlehněte představě, že vám to dělají natruc. Když jste naštvaní, máte tendenci protější stranu zploštit na nepřítele a nevidíte, že její chování může mít vcelku pochopitelné a racionální vysvětlení. Než se tedy pustíte do řešení konfliktu, přemýšlejte, proč se druhá strana chová tak, jak se chová.

Hlídejte si řeč těla

Většina komunikace probíhá na neverbální rovině, připomíná Heckman. Pokud tedy vstoupíte do konfliktu se zkříženými pažemi a vysokým, nekontrolovaným hlasem, s velkou pravděpodobností ke kompromisu nedojdete. Zkuste se tedy před konfrontací zhluboka nadechnout a uvědomte si, jaký postoj zaujímá vaše tělo. Myslete na to, že ofenzivní pozicí možná druhé umlčíte, jen ne proto, že by vás respektovali, ale spíše proto, že z vás mají strach.

Opakujte, co říkáte

Reklama

Ve vyhrocených situacích máte tendenci říkat věci, kterých později litujete. Snažte se proto stále opakovat své stanovisko a neuhýbejte jinam. Utvrdíte tím svou pozici, nebudete zbytečně odbočovat mimo řešené téma, a vyhnete se tak osobním útokům a jiným komunikačním faulům. Zapojte do debaty větu „To, co se snažím navrhnout/říct, je…“.

Poslouchejte a reflektujte 

Stejně jako chcete být vyslyšeni vy, touží po tom i váš komunikační protějšek. Dejte mu tedy najevo, že vnímáte, co říká. Jako v předchozím bodě se nebojte opakovat, co slyšíte. „To, co se mi snažíte říct, je…“ nebo „Pokud to správně chápu, navrhujete, že…“ jsou věty, kterými dáte najevo, že vás nezajímá jen vaše stanovisko a že chcete dojít k vzájemné shodě.

Pokládejte otevřené otázky

Konflikty někdy vznikají jen proto, že druhé nechápeme. Snažte se proto uvědomit si, jak nad daným problémem přemýšlejí ostatní. Buďte zvídaví. Ptejte se, proč zaujímají dané stanovisko, jak k němu došli a proč je podle nich dobré nebo špatné. Uvidíte, že se přiučíte a třeba i pochopíte, proč celý konflikt vznikl.

Nebojte se jít k jádru problému

Řešení konfliktních situací je nepříjemné, proto někdy máte tendenci vyhýbat se tématům, která vytvářejí třecí plochy. Jenže to nikam nevede, pokud chcete problém vyřešit, musíte se o něm bavit. Nebojte se proto druhou stranu konfrontovat. Slušně, v klidu a s cílem dosáhnout kompromisu.

Jak řešíte konflikty v práci vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině. Mimochodem, už odebíráte náš nedělní newsletter?

Reklama
Reklama