Horkým tipem v itinerářích movitých cestovatelů a cestovatelek se v posledních letech paradoxně stává země zamrzlá pod tunami věčného ledu. Antarktida, donedávna přístupná jen vědě a polárnictví, se pozvolna otevírá i turistům. Dvanáctičlennou skupinu tam letos v lednu odvezl – a bezpečně dovezl zpátky – také Tomáš Cikán a jeho ESO travel.

Zájezd za bezmála tři miliony korun na hlavu je aktuálně nejdražším organizovaným skupinovým zájezdem na českém trhu. Tuctu klientů nabídla cestovka dva týdny ledového království v pětihvězdičkovém komfortu: v kempech s vyhřívanými bungalovy, sprchami a s michelinskou kuchyní.

Účastníci lednového antarktického zájezdu ESO travel

Tušíte, kolik Čechů dosud stálo na jižním pólu?

Podle mého průzkumu jich bylo do letošního ledna pouze 22. My číslo navýšili na 34.

Plavby kolem antarktického pobřeží se o stávají fenoménem posledních let a přitahují stále více lidí…

Je to tak. Jestliže před patnácti lety se k břehům Antarktidy podívalo deset tisíc lidí ročně, před covidovou krizí to bylo kolem sedmdesáti tisíc za rok. Můžete se plavit výletními loděmi s dvěma tisícovkami pasažérů na palubě, které se k pevnině nedostanou na víc než půl kilometru, nebo ledoborci s výsadky na břeh.

Vše, co se děje na pevnině, podléhá mezinárodním dohodám. Ty až do roku 2005 omezovaly pobyt ve vnitrozemí výhradně na vědeckovýzkumné základny. Před sednácti lety přišla jihoafrická společnost White Desert s nápadem dočasného base campu ve standardu luxusního hotelu. A povolení získali.

Dnes spravují dva kempy a mohou na Antarktidu přivézt omezený počet klientů za rok, v zásadě jde o nižší stovky. Termíny se rezervují léta dopředu, já ten náš zabookoval v roce 2017, původně na leden 2021. Kvůli covidu jsme cestu museli odložit o rok.

Jak takový zájezd vypadá a co klient za necelé tři miliony dostane?

Naprosto jedinečný zážitek. S klienty jsme komunikovali už týdny před odletem, řešili vybavení, které musí splňovat náročné standardy pro pobyt v extrémních podmínkách.

V polovině ledna jsme odletěli do Kapského města, kde jsme strávili tři dny instruktážemi. Čtvrtý den vyrazil Airbus s naší skupinkou k Antarktidě, ale po pěti hodinách letu to pilot musel otočit zpátky – přihnala se větrná bouře, vítr o rychlosti 180 kilometrů v hodině, viditelnost stěží na půl metru. Klienti, kteří dorazili na základnu před námi a uvízli v kempu, strávili celý týden zamčení ve svých iglú, do restaurace je vodili navázané na laně.

Naštěstí po týdnu se vyčasilo a my si užili krásný týden s bezvětřím a azurovým nebem. Čekaly nás výlety ledovcovými tunely, návštěva mnohatisícové kolonie tučňáků císařských, a především zdolání jižního pólu.

Modré ledovcové tunely patří k hlavním atrakcím pobytu v Antarktidě

To už nejspíš ničím nepřipomíná dobyvatelské polární expedice se psími spřeženími a týdny pochodu.
set
Dnes klienty vysadí vrtulové letadlo pár set metrů od americké Amundsenovy základny. Prohlídku jsme kvůli covidu museli oželet, tak jsme alespoň bouchli šampaňské a odletěli do stanové základny zhruba hodinu od pólu. Noc v ní patřila absolutním vrcholům pobytu.

Představte si jednoduché stany, jaké byste čekali na africkém safari. Venku je minus 25 stupňů, ve stanech minus osm. Když dostanete spacáky certifikované do minus šedesáti, přece jen pojmete určitou nedůvěru. Ale dobře to dopadlo, já se v noci vzbudil zpocený a musel jsem shazovat vrstvu termoprádla.

Vaší specialitou se staly měsíční cesty kolem světa privátním Boeingem 737, které prodáváte v cenách od milionu korun. Kdo upřednostňuje organizovaný zájezd před individuální, na míru nadesignovanou cestou?

Specializujeme se na klientelu nad padesát let, na Antarktidu s námi letěli tři klienti přes sedmdesátku. Vesměs jde o úspěšné lidí, kteří budují své společnosti od devadesátých let a dnes mají na cestovaní dostatek času a prostředků. A vedle bezchybného servisu chtějí na cestách i sociální kontakt, zkrátka podobně naladěnou partu. Právě to je naše přidaná hodnota, kterou prodáváme.

Na cesty kolem světa s námi vedle osmičlenného týmu ESO travel letí taky lékař a čtyři stevardi, takže po pár hodinách každého z šesti desítek klientů znají jménem, vědí, jaký drink mu chutná… Vezeme si náhradního pilota či letecké techniky, kteří v odlehlých destinacích zvládnout na letadle vyměnit kolo.

Máme klienta, který s námi absolvoval všech devět cest kolem světa.

Zájezdy se také snažíme poskládat, aby si účastníci sedli. Na poslední cestu kolem světa v roce 2020 s námi vyrazilo pouze osm nováčků. Máme klienta, který s námi absolvoval 63 zájezdů a všech devět cest kolem světa. Scházíme se i v průběhu roku, třeba minulé léto jsem pozval 62 klientů na prodloužený víkend v Třeboni. Přijelo 52 a obešli jsme si rybník Svět.

Další cestu kolem světa jste plánovali na jaro 2022, jak to s ní vypadá?

Původně jsme chtěli termín přesunout na podzim, ale po zralé úvaze vyrazíme až 16. března 2023. Loni jsme cestu kolem světa nahradili cestou kratší, napříč Indickým oceánem. Letěli jsme do destinací, které zůstaly otevřené: na Mauricius, Seychely a Maledivy. Šedesát míst jsme naplnili za tři týdny.

Většina destinací, kam nabízíte poznávací zájezdy, se ale teprve začíná turismu otevírat.

Měli jsme vlnu poznávacích zájezdů do afrických zemí, Tanzanie, Namibie, Ugandy… Nikdy jsme během několika málo měsíců nerealizovali tolik skupin za gorilami jako v minulém roce. Ale v součtu je pravda, že namísto 483 organizovaných skupin s průvodcem v roce 2019, jsem jich do světa v roce 2021 vypravil pouze 76. Do USA nebo Číny, což byly dřív naše nejsilnější destinace, žádnou, jelikož zůstaly pro turismus zcela uzavřeny.

Jak jste krizi ustáli?
Loni jsme se propadli na patnáct procent předcovidových tržeb, letos očekávám nárůst na čtyřicet. Pomohlo nám, že necháváme veškerý zisk ve firmě a čerpáme ho až po třech letech od uzávěrky. To nám vytvořilo finanční rezervu, která se ukázala jako rozhodující. Pomohl i stát a pak velmi bolestivá vnitrofiremní restrukturalizace, kdy jsme počet zaměstnanců osekali na polovinu a zavřeli několik poboček. Navíc je v mém případě cestovatelský byznys kryt nemovitostmi.

Jak se váš byznys po covidu změní? Kde teď vidíte příležitosti?

Pokud se svět zdravotně srovná, cestování se v globálním součtu velmi rychle vrátí k někdejším číslům a jsem přesvědčen, že je poměrně brzy i překoná. Asijský trh extrémně rychle roste. Jestliže Evropská unie má něco málo přes 440 milionů obyvatel, Asie jich má téměř desetkrát tolik. Z Číny cestovalo před dvaceti lety po světě padesát milionů lidí, před pandemií už to bylo tři sta milionů lidí

Zároveň vnímáme, že po covidu na trhu sílí tlak na cenu a taky zájem o individuální cestování. Booking.com dělal před patnácti lety tržby kolem čtyřiceti miliard dolarů a největší světová cestovka, německá TUI, zhruba 11,5 miliardy eur. V roce 2019 Booking utržil přes 200 miliard dolarů a TUI osm miliard eur. Sám Booking udělá větší tržby než sto největších světových cestovních kanceláří dohromady.

Majitel cestovní kanceláře ESO travel Tomáš Cikán

Jsem pragmatický realista a nepochybuji, že cestovky budou z trhu mizet. Do deseti let zůstanou opravdu silní hráči, kteří umí nakoupit hotely v obrovské mase – a pak specialisté, kteří nabízejí individuálnímu klientovi nějakou přidanou hodnotu.

Vidíte ji teď v zacílení na prémiovou klientelu?

Našim core byznysem je kategorie value for money. Průměrná cena našich zájezdů se pohybuje kolem 85 tisíc korun čili kvalitní produkt za slušnou cenu. Před pandemií, kdy se naše obraty pohybovaly kolem půl miliardy ročně, tvořila prémiová klientela zhruba třetinu obratu, ovšem bez základny, bez těch téměř 150 tisíc klientů, které jsme za 27 let odvezli na dovolenou, bychom tu špičku nikdy nevytvořili. A navíc mě baví, když mohu na malý okruh Čínou za třicet tisíc vzít kluky od nás z vesnice.

Budete zájezd na Antarktidu opakovat?

Společnost White Desert je schopna garantovat povolení pouze do roku 2024. Ozývají se silné hlasy proti rozvoji turismu a současně tlak od mnoha jiných komerčních společností, které by chtěly organizovat totéž. Osobně si myslím, že bychom měli Antarktidu uchovat v panenském stavu.

Tak vám nezbývá než objevit další úchvatnou destinaci – co třeba lety do kosmu?

Uvažovali jsme o tom, ale jsou tu dva problémové momenty: licenci k prodeji není možné získat a cesta do vesmíru je z principu individuální. Neumíme tu nabídnout žádnou přidanou hodnotu, byl by to pouhý přeprodej. Oproti tomu na Antarktidu odjelo dvanáct našich přátel, kteří se znají z mnoha jiných cest. Byl to takový malý rodinný výlet na nejnedostupnější místo planety.