„Děláme to, aby nebylo poznat, co jste právě udělali vy,“ říká v reklamě na toaletní sprej, který má zabránit nepříjemnému zápachu, elegantní mladá žena v tyrkysových šatech, s perlami kolem krku, perfektním drdolem a britskou angličtinou.
Se sprejem Poo-Pourri přišla před 13 lety na trh Američanka Suzy Batiz, která loni dosáhla příjmů 63 milionů dolarů a její reklamní videa mají dohromady víc než 350 milionů zhlédnutí.
„Měli jsme rodinnou večeři, někdo z hostů použil toaletu a můj švagr začal řešit, jestli by se zápach nedal nějakým způsobem odchytit. V ten moment jsem cítila, jak mnou prochází elektrický proud,“ vzpomíná dnes čtyřiapadesátiletá Batiz, která se zařekla, že po dvou neúspěšných pokusech o podnikání už další byznys rozjíždět nebude.
Tehdy používala na relaxaci esenciální oleje a napadlo ji, že by právě olej mohl nepříjemný zápach zadržet. Devět měsíců tak oleje ve vlastní kuchyni míchala s dalšími přírodními substancemi a na toaletu zvala k jejich vyzkoušení rodinu i přátele.
„V jednu chvíli můj manžel vyšel ze záchodu a říká, že budeme milionáři, že to funguje,“ směje se Batiz. Její přípravek se nasprejuje před použitím do toalety, olej vytvoří bariéru na hladině vody a ta zajistí, že se zápach zachytí pod vrstvou oleje.
První kusy začala prodávat přátelům, a když se o jejím oleji začalo mluvit, z úspor a půjček od rodiny dala dohromady 25 tisíc dolarů, nakoupila tisíc lahviček a začala ho prodávat v jednom butiku v Dallasu.
Dnes se její spreje prodávají ve velkých amerických maloobchodních řetězcích jako Bed, Bath & Beyond, Target a Costco, u nás je koupíte za 260 korun například ve Fann parfumerii. Do dnešního dne se Batiz podařilo prodat 60 milionů sprejů.
Forbes ohodnotil její byznys na čtvrt miliardy dolarů a Batiz, která vlastní 97 procent, má tak jmění v hodnotě předpokládaných 240 milionů dolarů.
Předtím, než se stala jednou z nejbohatších selfmade žen ve Spojených státech, ovšem potopila dva předchozí podniky a dvakrát vyhlásila osobní bankrot.
Batiz vyrůstala v chudé domácnosti s otcem alkoholikem a matkou, která trpěla depresemi, a v penězích už od raného věku viděla příležitost, jak se z problematického prostředí dostat pryč.
Už v devatenácti za prostředky svých rodičů a svého tehdejšího muže koupila v rodném Arkansasu svatební obchod za 40 tisíc dolarů. Protože si ale nikdo nechtěl kupovat staré modely šatů, které odkoupila spolu s obchodem, první bankrot ohlásila ještě před svými jednadvacátými narozeninami.
Druhý bankrot přišel o několik let později, kdy už s třetím manželem a třemi dětmi (každé dítě vlastní jedno procento ve firmě) žila v Texasu, pracovala v náborové agentuře a dostala nápad na rozjezd webových stránek, které spojovaly potenciální zaměstnance s nabídkami práce podle firemní kultury. Nakonec ale nedostala slíbenou investici a zařekla se, že už nikdy nebude podnikat.
Možná jí ale právě předchozí zkušenosti pomohly k zásadnímu rozhodnutí v roce 2012, kdy se na scéně začali objevovat konkurenti a ona si uvědomila, že potřebuje lepší marketing. Ten nakonec její podnikání vystřelil do čísel, ve kterých se pohybuje dnes.
„Nemohla jsem si dovolit televizní reklamu, tak jsem chtěla vytvořit video, ve kterém si budu ze svého výrobku dělat legraci. I kvůli tomu, aby se mu lidé otevřeli,“ říká Batiz. Její první video Girls Don’t Poop s herečkou Bethany Woodruff, která je tváří všech propagačních videí Poo-Pourri, mělo během prvních dvou týdnů deset milionů zhlédnutí. Firmě přineslo objednávky v hodnotě čtyř milionů dolarů, které nastartovaly zvednutí prodejů následující rok o 80 procent.
„Nezáleží na tom, jestli ostatní vašemu nápadu věří. Pokud máte ten správný pocit po těle, můžete uspět s čímkoli. Třeba se sprejem proti zápachu,“ uzavírá Batiz.