skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Dvojice ostravských patriotů rozjela zelený byznys. Sází na léčivý potenciál konopí

Reklama

Jejich nedávno otevřené ostravské prodejně dominuje velké logo s listem konopí. Dveře si tu podávají osmdesátileté babičky kupující konopné mastičky, manažeři, kteří si chtějí ulevit od stresu pomocí CBD olejů, lidé se spánkovými problémy i dámy, které testují účinky konopných krémů na pleť.

„Asi největší skupinou zákazníků jsou lidé s psychickými problémy, úzkostmi, depresemi. Velmi často přicházejí na doporučení lékaře,“ říká Tomáš Konieczny, spoluzakladatel ostravské firmy Herbalus, která se zabývá prodejem konopných produktů primárně na bázi CBD.

CBD je sice produkt získávaný ze známé zelené rostliny, pocit provinění ale není namístě. Díky maximálně povolenému obsahu tetrahydrokanabinolu (THC) 0,3 procenta z hmotnosti sušené rostliny je v celé Evropě už pár let legální. Proč na něm „frčí“ stále více Čechů?

„CBD na rozdíl od THC nevyvolává psychoaktivní stav. Naopak je vyhledáván pro své zdravotní benefity. Pomáhá odbourávat stres, zmírňuje deprese, přináší kvalitnější spánek, dobře funguje na záněty i jako složka kosmetických produktů,“ vysvětluje Konieczny v zázemí ostravské kamenné prodejny spojené s kavárnou, po vzoru holandských coffee shopů.

Cestu od THC k byznysu s CBD nastoupili Tomáš Konieczny s parťákem Radkem Holubíkem počátkem roku 2019. Jako pravověrní fanoušci konopí už za sebou měli dekádu „experimentů“ od klasicky rekreačního užívání až po stále serióznější nebo, jak sami říkají, vědečtější přístup.

Načítali studie o účincích kanabinoidů, oslovovali externí dodavatele, a především začali pěstovat, „šlechtit“ a zpracovávat vlastní konopí. „Začali jsme objevovat jeho zdravotní benefity,“ říká Konieczny k době, kdy je od jejich seriózního „zeleného“ byznysu dělilo ještě pár let i písmen abecedy. „Rozebírali jsme to s naším okolím a lidi se nás ptali, jestli bychom jim taky neuměli pomoci. Se stresem, se spánkem. A my už jsme věděli, že ano,“ dodává.

Celoevropský boom ještě před pár lety zakázané látky odstartovala v roce 2018 zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO), která CBD shledala látkou „bezpečnou a dobře tolerovanou lidmi i zvířaty, bez negativních účinků na veřejné zdraví“.

Podle zprávy byly prokázány účinky CBD při léčbě epilepsie u dospělých, dětí i zvířat a existují „předběžné důkazy“, že by mohl být užitečný i při léčbě Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby, rakoviny, psychózy a dalších vážných stavů.

První „zákaznicí“ ostravských experimentátorů byla babička jednoho z nich, která trpí právě Alzheimerovou chorobou. V akutních stavech nepoznávala své okolí ani blízké, ale po podávaných extraktech se prý cítila lépe, došlo ke zlepšení kognitivních funkcí a sociální paměť se přestala zhoršovat. Pro dvojici propagátorů CBD to byl zásadní impulz.

Jejich původní plán na byznys v cestovním ruchu navíc pohřbil covid, takže se rozhodli naplno rozjet vlastní velkovýrobu pod značkou Herbalus. Odmítli přitom vyrazit cestou pěstitelů, kteří „srážejí“ THC pod legální třídesetinovou hodnotu chemickými substráty či pomocí postřiků CO2, a svoje produkty začali stavět na biokvalitě.

„Snažíme se, aby naše rostliny s povolenou hranicí THC už vyrostly. Nemusíme si pomáhat chemií a po usušení můžeme rostliny rovnou zpracovávat. Nepřicházíme o spektrum kanabinoidů, o účinnost ani o přirozené vlastnosti konopí, jako je vůně,“ vysvětluje Konieczny.

Po dotazu, jak tedy kýžené hodnoty THC dosáhnou, se zatváří trochu tajemně. „Je to kombinace doby růstu i doby květu. Jak dlouho a v jaké fázi rostlině svítíte, jakou udržujete teplotu, vlhkost. Když to přepísknete, THC vyletí nahoru. Pro nelegální pěstitele je to výhra. My potřebujeme opačný efekt, a to je věda.“

V Česku kanabidiol pořídíte nejčastěji jako olej se specifickou konopnou chutí a podílem CBD od pěti do patnácti procent. Citlivější povahy volí želatinové kapsle s pozvolnějším nástupem účinku. Sortiment doplňuje CBD kosmetika, balzámy, krémy, potraviny, čaje i náplně do e-cigaret.

Speciální kategorii produktů ocení pejskaři – u domácích mazlíčků totiž CBD snižuje třeba stres při cestování. „Nižší dávky oleje psovi v autě zlepší náladu, odpadá úzkost. Naopak ve vyšších dávkách působí sedativně, což se hodí třeba na silvestra,“ popisují Konieczny s Holubíkem.

Jejich firma se slušně rozjela, před necelým rokem otevřeli e-shop a s letním vstupem na slovenský online trh jim rostou tržby o čtyřicet procent každý měsíc.  Teď dvojice majitelů sní o evropské expanzi.

„Ale netlačíme na to, jsme mladá firma a náš cíl je jinde. Nejprve si chceme pořídit vlastní přístroj na extrakci CBD, abychom nebyli závislí na externích dodavatelích a mohli si postupně vzít pod křídla i výrobu kosmetiky,“ plánují.

Zároveň vyhlížejí i lednové legislativní změny, které by měly zvýšit toleranci THC na celé procento. Podle mladých podnikatelů se tak Česko zařadí mezi nejtolerantnější evropské země, jako je Lucembursko a částečně i Nizozemsko.

„Pro vypěstování kvalitního konopí s obsahem THC jedno procento budeme určitě zkoušet nové odrůdy i optimalizovat pěstební proces. V podstatě začneme zase od píky,“ usmívají se. Zas tak moc jim to totiž nevadí – zvýšení tolerance procentuálního podílu THC by jim naopak hrálo do karet v byznysu i v přesvědčení o nutnosti dekriminalizace konopí. „Rozšíříme portfolio. A uspokojíme potřeby většího počtu zákazníků,“ věří své zelené cestě.