České firmy stále více investují do e-commerce, které se i v důsledku pandemie extrémně daří. Masově vznikají nové obchody a mnohé e-shopy zažívají z hlediska zakázek boom. Mnohé z nich ale stále hodně trápí zákazníci, kteří si sice vrchovatě naplní nákupní košík, ale při dokončování nákupu je odradí únavné vyplňování potřebných údajů, zejména pak na mobilních zařízeních, a nákup nedokončí.

„Tento problém se stává stále aktuálnějším vzhledem k faktu, že stále více lidí vybírá a nakupuje na mobilních telefonech, na kterých je závěrečné vyplňování potřebných údajů potřebných k dokončení nákupu o dost nepohodlnější než na desktopových počítačích,” říká Petr Pavelek, manažer týmu Sklik a Zboží.cz.

Česká internetová jednička Seznam.cz na to reaguje a e-shopům začíná zdarma nabízet „Přihlášení přes Seznam” – tlačítko, které při použití zabrání  zdlouhavému vyplňování nové registrace.

„Spotřebitelé v Česku oceňují při online nákupech nejen nízké ceny a snadnou dostupnost zboží, ale také úsporu času ve srovnání s nákupem v kamenných prodejnách a k tomu může jednodušší registrace rozhodně přispět,” komentuje Pavelek.

Opuštěný košík ve finální fázi nákupu

Nedokončení nákupu je pro mnoho e-shopů velkým problémem a maří jim snahy dosáhnout plánovaných zisků. „Stojí za tím zejména neochota lidí, kteří s nákupem trochu váhají, vyplňovat v závěru nákupu potřebné registrační údaje. Týká se to zejména menších e-shopů, kde na rozdíl od velkých online tržišť uživatelé většinou nemají svůj účet,” říká Pavelek.

E-shopy proto začínají kromě vlastních řešení implementovat i způsoby přihlášení přes velké providery, které přihlášení zjednodušují na jeden klik. Tím se pravděpodobnost nedokončení nákupu v jeho poslední fázi výrazně snižuje. 

Jednoduché Přihlášení přes Seznam

„Lidé spíš kliknou na tlačítko, než aby vyplňovali registrační formulář a museli si pamatovat další přihlašovací údaje. Seznam.cz je zavedená česká značka, které lidi důvěřují. Má servery pouze v České republice a s daty uživatelů pracuje transparentně. Podle interního výzkumu by až 80 % lidí využilo Přihlášení přes Seznam jako alternativu k registraci. Jeho výhodou je rychlost a jednoduchost využití,” popisuje Pavelek.

Přihlášení přes Seznam už úspěšně implementoval například Slevomat. cz a řešení od Seznamu začíná postupně do svých e-shopů nasazovat i společnost Programia. 

Klíč k zachování kvality cílené reklamy

Málokdo ví, že přihlašování pomáhá i tehdy, pokud se nákup nakonec nevydaří. Opětovné oslovení návštěvníků, kteří o produkty projevili zájem, s lákavou nabídkou je jednou z cest, jak je k dokončení nákupu motivovat. „Ze zkušenosti víme, že e-shopy opuštění košíku úspěšně řeší i opětovným oslovením zákazníka, tzv. retargetingem. Jedná o jeden z nejkonverznějších kanálů,” říká Pavelek.

Ale i retargeting a s ním i další možnosti cílení online reklamy, jako například cílení na zájmy,  jsou v ohrožení. V budoucnosti totiž internetové prohlížeče přestanou podporovat tzv. cookies třetích stran. „E-shopy nebudou moct efektivně cílit svou online reklamu nebo doměřovat konverze na základě cookies. I tady je řešením Přihlášení přes Seznam,” dodává Petr Pavelek.

Jak na novinku reagují provozovatelé e-shopů?

Pavel Kramný, technický ředitel Programie:

Pavel Kramný, Programia.

Proč jste se rozhodli pro integraci Přihlášení přes Seznam?

Přihlašování už na našich e-shopech máme delší dobu a řešení od Seznamu vítáme. I vzhledem k chystaným legislativním změnám, které ztíží měření a rozpoznání uživatelů, se tato funkcionalita může hodit, protože právě Přihlášení přes Seznam umožní e-shopům přesnější cílení a doměřování konverzí i po tom, co vejdou v platnost zmiňované novely zákona o elektronických komunikacích, či plánovaný konec cookies třetích stran. 

V České republice využívá e-mail od Seznamu zhruba polovina internetové populace, a díky integraci Přihlášení přes Seznam se mohou mnohem pohodlněji a rychleji přihlásit do rozhraní námi provozovaných eshopů, aniž by se museli registrovat. V tomto případě uživatelé jen kliknou, spojí si své účty, a je to.

​​Jakým směrem se podle vás bude ubírat přihlašování uživatelů na internetu?

Přihlašování uživatelů do účtu je dle mého důležité pro cílenou reklamu, pomáhá nám v našich marketingových aktivitách. A taky v personalizaci, která e-shopům pomáhá, aby svým zákazníkům mohly nabídnout ty nejlepší produkty a služby v nejlepší dobu. Je však třeba mít neustále na paměti legislativní novely, které připravila Evropská unie a které vchází v platnost už tento a příští rok. Při jejich nedodržení hrozí nemalé sankce.

Přes Programii se Přihlášení přes Seznam během podzimu loňského roku dostalo na řadu velkých českých e-shopů, jako jsou Astratex.cz, Marimex.cz, Nutrend.cz, Svet-svitidel.cz nebo Fishmax.cz.

Jan Svoboda z e-shopu FishMax.cz:

Jan Svoboda, FishMax.cz.

Sledujete podíl přihlášených uživatelů na svém shopu?

Sledujeme. Poměr návštěv přihlášených versus nepřihlášených uživatelů, stejně jako poměry objednávek obou skupin, jsou pro nás důležité indikátory (KPI), které pravidelně vyhodnocujeme. Systematicky se uživatele snažíme motivovat k registraci a potažmo přihlašování z důvodu pozdější retence i lepších služeb pro klienta.

Co si od tohoto řešení slibujete?

Především jednodušší nakupování. Zase budeme o krůček blíže uživatelskému komfortu, který se kontinuálně snažíme vylepšovat. V tomto procesu zlepšování nám je jasné, že kaskáda malých kroků či zlepšení vytváří hodnotu, která vede k vyšším konverzím. 

Každý člověk má dnes spoustu loginů do různých aplikací a s jejich bezpečným udržováním a nalezením v okamžiku kdy jej potřebuje, bývají problémy. I proto je na e-shopech tak vysoké procento využívání odkazů na obnovení zapomenutého hesla. 

Integrací přihlášení pod jeden login od Seznamu se nakupujícímu všechno zjednodušuje. Nemusí si nikam psát nebo ukládat nové přihlášení. Prostě skvělé! V našich návštěvnostech i objednávkách vidíme, že jsou služby jako Seznam.cz a Zboží.cz velmi oblíbené. Z tohoto důvodu věříme, že jdeme zákazníkovi vstříc.

Vidíte už dnes v chování uživatelů zárodek nových trendů?

Změn nebo trendů v chování uživatelů je celá řada. Stále roste návštěvnost i podíl objednávek z mobilů. Roste podíl online plateb. Lidé chtějí na mobilu rychlou inspiraci a rychlý nákup. Očekávají zde plné funkčnosti, a nikoliv jen jakousi ořezanou polotransformaci desktopové verze. 

Obecně klesá čas, který jsou lidé ochotni nákupem na mobilu trávit, a vyhrává ten, kdo je rychleji obslouží. Extrémně důležité je, aby lidé jak na desktopu, tak na mobilu rychle našli, co hledají, a aby velmi jednoduše dokončili nákup i samotnou platbu. Extrémní důležitost dnes mají právě na mobilu kvalitní popisy a parametry produktů. 

Je totiž třeba si uvědomit, že uživatel na desktopu má mnohem pohodlnější prostředí na zjišťování informací o produktu na jiných webových stránkách v dalších záložkách. Takže pokud se mu například líbí nízká cena, je ochoten si „dolování“ informací „odpracovat“ a pak dokončit nákup. 

Kdežto pokud je na mobilu, a informační hodnota týkající se produktu jej neuspokojí nebo v něm dokonce vyvolá pocit nedůvěry, často hledá položku jinde a může i jinde dokončit nákup.