skip to main content
Jak být lepší

Efektivně, pozitivně a bez domácích mazlíčků. Jak vypadá etiketa online schůzek?

2 minuty čtení

Do chvíle, než si opět začneme užívat porady z očí do očí nad společnou kávou, používáme všechny druhy platforem, abychom se mezi sebou pracovně dohodli na důležitých bodech společného fungování. Co je důležité, aby mezi námi nevznikl komunikační šum a efektivně a s porozuměním jsme si zvládli všechny informace předat?

Doba karanténová klade extra důraz na etiketu online schůzek. S kolegy není třeba jednat v rukavičkách, ale je dobré nezapomínat na následující body!

Začněte včas. U konferenčního hovoru se nemůžete vymluvit na to, že vám ujela tramvaj. Včas si zkontrolujte, že vám vše funguje, a buďte na spojení připraveni s dostatečným předstihem. Raději 10 minut před než minuta po.

A skončete včas. I když vám některé body zůstaly k řešení, odložte je na další konferenční hovor a ten stávající přehnaně neprotahujte. Nejenže tím přimějete ostatní vyjadřovat se přímo k věci a odložit nepodstatné dotazy, ale vyjádříte tím respekt k jejich dalším aktivitám a rozložení času. 

Vyberte si tiché místo. Pokud to jen trochu umožňuje vaše domácnost, zavřete se do volného pokoje a poproste ostatní o chvíli ticha po dobu konferenčního hovoru. Zkuste jim navrhnout, aby se v daném čase věnovali nehlučným činnostem – tedy žádné pískací hračky, televize puštěná nahlas, mixér nebo vrtačka.

Volejte bez zvířat. Who let the dogs into the conference call? Jasně, z vašeho home officu nejvíce těží domácí zvířata, pokud nějaká máte. V jejich hlavách jim neodcházíte na kdovíjak dlouho, jsou vděčná za vaši společnost a mohou s vámi trávit celý den. Občas to ale přehánějí a využijí každé „vhodné“ situace, aby se lísala. Na online schůzky si proto najděte takové místo, kde se k vám mazlíčci nedostanou a neobsadí vaši klávesnici ani nestisknou nějaké tlačítko.

Buďte připraveni. Pokud nebudete dostatečně připraveni, marníte příležitost. Mějte vedle sebe poznámky, zápisky, přidejte si do důležitých dokumentů záložky. Vše, co budete potřebovat, mějte po ruce.

Reklama

Soustřeďte se! Než se připojíte ke konferenčnímu hovoru, vypněte si vše, co by vás mohlo rozptylovat a k čemu byste mohli odbíhat. Sociální sítě, e-maily nebo rozkoukané seriály – to vše je teď pro vás zapovězené. Pro lepší koncentraci můžete také online schůzku vést vestoje, případně se i protáhnout.

Jděte přímo k věci. To, co se vám přihodilo ještě před schůzí, co vás čeká s dětmi za úkoly nebo jaké seriály už jste stihli v karanténě zhlédnout a co si chcete pustit, to všechno si můžete se svými kolegy napsat či zavolat jindy. Čas, který máte vyhrazený pro konferenční hovor, začněte těmi nejdůležitějšími body, protože vaše soustředěnost bude ze začátku vždy nejvyšší.

Mluvte nahlas a zřetelně. To, že dobře slyšíte své kolegy na druhé straně, ještě nutně neznamená, že to s vámi mají stejně. Pokud si vezmete slovo, snažte se zřetelně artikulovat a nebroukat si své nápady pod vousy.

Mluvte pozitivně. Lidé se lépe zaměřují a soustřeďují na daný úkol, pokud jsou povzbuzeni a ubezpečeni, že jsou na správné cestě.

Během hovoru nic nekonzumujte. Pokud si předem s kolegy nedohodnete, že si z pracovní schůzky uděláte brunch, tak si jídlo během hovoru odpusťte. Je to vůči spoluvolajícím neslušné. Ne každý také snese poslouchat během hovoru mlaskání, chroupání či srkání.

Nevypařte se bez rozloučení. Pokud víte, že se k pracovní schůzce potřebujte z určitých důvodů připojit později či z naopak musíte odejít dříve, oznamte to kolegům dostatečně dopředu.

Buďte milí na závěr. Konec dobrý, všechno dobré! Ať už bude hovor probíhat jakkoli a ať už budete řešit úkoly jednodušší, nebo složitější, vždy se s volajícími rozlučte v pozitivním duchu. Tak si zajistíte jejich důvěru a dobré naladění na další online schůzku.

Reklama
Reklama