Rychleji a elektricky. Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi vybraným novinářům ukazuje, jaká bude její nejbližší budoucnost. Když přeskočíme letošní uvedení nové Škody Superb a Škody Karoq, platí, že bude elektrická, bohatá na novinky, nákladná a nečekaně svižná.
Mladoboleslavská automobilka bude v roce 2026 prodávat celkem šest modelů elektromobilů. Škoda Enyaq iV a Škoda Enyaq Coupé iV už jsou na silnicích. Pořád na následující tři roky zbývají čtyři novinky. Rychlejší modelovou expanzi Škoda Auto ve své historii nezažila.
„Se šesti novými plně elektrickými modely ve všech segmentech do roku 2026 směřuje Škoda Auto ještě rychleji k udržitelné individuální elektromobilitě. Společně s našimi novými modely s úsporným konvenčním pohonem a hybridy nabízíme to nejlepší z obou světů. Jsme tak v tomto přechodném období schopni uspokojit potřeby stávajících i nových zákazníků po celém světě,” říká Klaus Zellmer, CEO automobilky
Jak tedy vypadá „jízdní řád”? Jako první na řadu přijde příští rok zhruba čtyř a půl metru dlouhý vůz, který už má své jméno. Půjde o elektrického nástupce městského SUV Škoda Karoq, který už oficiálně dostal název Elroq.
Další na řadě pak bude škodovka, která má být v portfoliu značky základním a tedy i nejlevnějším elektromobilem. Prozatím nese označení Small. Podle automobilky půjde o městský crossover s cenou kolem pětadvaceti tisíc eur, tedy zhruba šest set tisíc korun. Vyrábět se bude na španělském Martorellu a s délkou přibližně 4,1 metru nabídne podobný objem zavazadlového prostoru jako Škoda Scala. Vůz na stejném základu nabídne i Volkswagen.
Thomas Schäfer, současný šéf Volkswagenu a někdejší CEO Škody Auto, už minulý měsíc prozradil, že právě malý volkswagen bude ve srovnání se škodovkou levnější. Jeho základní cena by totiž měla být pod hranicí pětadvaceti tisíc eur. Nejmenší elektrická škodovka se na trh dostane v roce 2025.
Ve stejném roce úpravami projdou i modely Enyaq a Enyaq Coupé. Jejich podoba se promění v duchu nového designového jazyka pojmenovaného Modern Solid, za nímž stojí šéfdesignér automobilky Oliver Stefani. Naplno ho představil loni na podzim prostřednictvím sedmimístného SUV konceptu Vision 7S, o němž automobilka nyní hovoří jako modelu Space. Téměř pětimetrové auto pak bude vrcholem nabídky značky Škoda.
Mezi čtyřmi zcela novými modely bude hrát klíčovou roli auto prozatím pojmenované jako Combi. Půjde totiž o automobil přibližně velikosti Škody Octavia, který by mohl důležité české a německé trhy zajímat nejvíc. „Bude prvním plně elektrickým kombi značky Škoda, které převezme výhody této mimořádně oblíbené a úspěšné karosářské verze značky Škoda do éry elektromobility,” uvádí automobilka. K prvním majitelům se elektrický kombík, pravděpodobně stejně jako SUV Space, dostane v roce 2026.
Tak silná modelová ofenziva samozřejmě bude stát spoustu peněz. Automobilka výši investic do elektromobility do roku 2027 vyčíslila na 5,6 miliardy eur.
I když to tak může vypadat, spalovacích motorů se Škoda Auto nevzdává. V portfoliu totiž v přechodné době před plným odklonem k elektromobilitě zůstanou modely Superb, Kodiaq, Octavia, Kamiq a Scala. Tisková zpráva škodovky však nezmiňuje nejmenší model Fabia.