Turbuletnější období Škoda Auto ve své novodobé historii nikdy nezažila. Připravit se na nástup elektromobility, ukočírovat mezinárodní expanze, ustát problémy v Rusku a Číně… Práce má šéf mladoboleslavské automobilky Klaus Zellmer víc než dost. Na několik let.

Moje dvě návštěvy kanceláře šéfa představenstva Škody Auto dělí tři čtvrtě roku. Těch změn tu ale moc není. Pořád ten samý stůl s černou deskou, skica Škody Enyaq na stěně za ním, dvě slavná Lounge Chair manželů Eamsových, industriálně-depresivní výhled na fabriku táhnoucí se do dáli…

Jiný je ale muž, kterému tahle kancelář říká pane. Poprvé to byl Thomas Schäfer, jenže ten od května vládne v sesterském Volkswagenu. Ve Škodovce tak jeho místo v červenci obsadil Klaus Zellmer.

Zellmerův nástup do největší české firmy ve srovnání s Schäferovým neprovázela taková panika. „Je to pro mě králík vytažený z klobouku, o němž jsem prakticky nikdy neslyšel. Přichází z Jižní Afriky, které se v rámci značky říká větší dílna,“ prohlásil o Schäferovi šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Onoho „králíka“ tady tehdy totiž prakticky nikdo neznal. Se Zellmerem to bylo jiné. Povšík, který se na výběru šéfa automobilky podílel, ho dva měsíce před nástupem na šéfovské místo popisoval jako moderně myslícího, svěžího člověka s vizemi, který si považuje za čest řídit Škodu Auto. A když vám cestu umete i odborářský boss, máte ve Škodovce napůl vyhráno…

Další body Zellmer získal tím, že si pořídil jedno z nejoblíbenějších mladoboleslavských aut – kabriolet Škoda Felicia z roku 1960 a ani ne po třech měsících ve funkci do něj naložil manželku a patnáctiletou dceru a spolu s dalšími víc než dvěma stovkami veteránských škodovek vyrazili na silnice Českého ráje, kudy vedl zaměstnanecký závod Škoda Classic Tour.

Dva roky nazpátek to samé udělal i Thomas Schäfer, takže by se mohlo skoro zdát, že jde o celkem povednou PR akci škodováckého týmu komunikace.

Když se se Zellmerem na tohle téma začnete bavit, je během pár okamžiků jasné, že takhle to nebylo. „Ne, je to naprosto autentické. Když už bylo potvrzené, že se stanu CEO Škody Auto, začal jsem se víc dívat na auta, která se tu v minulosti vyráběla.“

„Ve chvíli, kdy jsem narazil na bílou felicii s béžovým interiérem, okamžitě jsem se do ní zamiloval a koupil jsem ji,“ vysvětluje Zellmer, který má ve své garáži veteránů několik. Při jejich nákupu přitom důsledně ctí značky, kterými v minulosti prošel.

Jedním z nich tak je nejen legendární hippie dodávka Volkswagen T1 Samba Bus, ale i Porsche 912 z šedesátých let, které sice vypadá jako legendární model 911, ale rozdíl je potřeba hledat za sedadly, tedy tam, kde je motor. Oproti šestiválcové 911 je to totiž čtyřválec. Detail? Ne ve světě Porsche.

Forbes Digital Premium