Česko rozhodně není elektromobilová velmoc. Ze všech nově přihlášených aut tvoří čistě bateriová jen tři procenta. Češi ale mnohem raději nakupují auta ojetá, což časem začne platit i o těch elektrických. Jak se bude vyvíjet jejich cena?
Loni bylo v Česku zaregistrováno 6640 čistě elektrických vozů, což představuje meziroční nárůst o sedmdesát procent. Další růst se pak především díky státní podpoře ve výši 1,65 miliardy na nákup firemních elektromobilů čeká letos. S až dvousettisícovou dotací tak téměř jistě přibyde přes čtyři a půl tisíc nových aut s motory poháněnými jen energií z baterie.
Prodej elektromobilů u nás by se tak podle některých odhadů mohl letos téměř zdvojnásobit na deset tisíc vozů. Akcelerace prodejů pak rozhýbe i sekundární trh – ať už bazarový, nebo prodeje přímo mezi majiteli aut. I to už se v Česku částečně děje, protože z celkového počtu víc než čtyřiadvaceti tisíc registrovaných elektromobilů označovaných také zkratkou BEV měla minimálně dva majitele čtvrtina z nich. Jinými slovy: čtvrtinu tvoří ojetiny.
Jenže obchodování s elektromobily má svá specifika jak z pohledu ceny, tak potřeby sledovat jiné parametry než u ojetého vozu se spalovacím motorem.
Forbes Digital Premium
19. 4. 20248 min
Ondřej Kinkor
redaktor Forbes Česko
Jako novinář pracuje od roku 2002, kdy začal spolupracovat se středočeskou a ekonomickou redakcí MF Dnes. V roce 2004 nastoupil do tematických příloh MF Dnes, kde byl redaktorem přílohy Auto. Rok 2009 strávil na studijním pobytu v Indonésii a po návratu byl redaktorem přílohy Praha MF Dnes. Následně přeplaval na břeh public relations, aby se v roce 2020 vrátil zpět do médií a stal se součástí redakce Forbesu.