Proč Češi zatím houfně nepřesedávají do elektromobilů? Hlavním důvodem je v tuto chvíli jejich cena. Dokládá to alespoň aktuální průzkum výzkumné agentury Stem/Mark, který analyzoval elektromobilitu a její vnímání v České republice.

Jako hlavní problém označily u elektromobilů cenu takřka dvě třetiny respondentů. Pro desetinu Čechů jsou nicméně jejich výhody (jako bezplatné parkování v městských zónách či zproštění od dálničních poplatků) dostačující a v ceně už problém nevidí.

Vcelku zajímavé je, že finanční výhody elektromobilů si chválí více žen než mužů.

Asi nejčastěji se u elektromobilů skloňuje jejich omezený dojezd a nutnost nabíjet u v Česku nedostatečné sítě nabíječek. To první už ale paradoxně většinu Čechů nepálí.

„Z dat jasně vyplývá, že současný dojezd elektromobilů je pro naprostou většinu motoristů i situací ve skutečnosti dostačující,“ komentuje Miroslav Vejman, CEO společnosti Olife Energy, která vyrábí mimo jiné nabíjecí stanice pro elektromobily a průzkum si u agentury zadala.

A ten mu dává za pravdu. Přesně osmdesát procent respondentů totiž ujede v autě denně méně než sto kilometrů (a necelých šedesát procent ještě méně než padesát kilometrů). „Dostatečně rychlý rozvoj dobíjecí infrastuktury je samozřejmě zásadní, ale stěžejní je také důraz na změnu myšlení českých řidičů,“ říká k tomu Vejman.

Téměř čtyřicet procent respondentů totiž soudí, že by elektromobilům nejvíce prospělo navýšení dojezdu až k hranici 800 kilometrů a 40,6 procenta by uvítalo výrazné rozšíření sítě rychlonabíjecích stanic.

„Český řidič totiž stále uvažuje způsobem, jedu natankovat auto,“ říká Vejman. „Pokud ale začnou uživatelé dobíjet své elektromobily stylem dobíjím zrovna tam, kde kvůli něčemu stojím, problém s dojezdem fakticky zmizí.

Malý dojezd a doposud nedostatečné možnosti rychlého nabíjení nicméně vnímá jako největší slabinu elektromobilů plných osmdesát procent dotázaných.

Zatímco 47,9 procenta respondentů by nejradši svůj elektromobil nabíjelo ve veřejných rychlonabíječkách, 27,5 procenta by preferovalo raději vlastní nabíječku v garáži nebo na zdi domu, takzvaný wallbox.

Veřejné nabíječky jsou oblíbené proto, že auto zvládnou dobít na osmdesát procent za necelou půlhodinu, dodává Vejman. Nejsou ale všude. „V menších obcích má ale velká část lidí možnost pořídit si vlastní wallboxy a vyplnit tak mezeru, která mimo velká města s dobíjecími stojany vzniká.“