Poslední dubnový týden byl ve znamení hned několika kvartálních výsledků populárních firem, ale na žádné se nečekalo tolik jako na ty z Tesly. Automobilka Elona Muska nechala do poslední chvíle investory, analytiky i fanoušky čekat, když na rozdíl od většiny společností nedala vědět, jak její výsledky ovlivní koronavirová pandemie.

V analytických kuloárech se každopádně očekávalo negativní EPS, respektive ztráta.

O to větší překvapení se na Wall Street okolo půlnoci našeho času sneslo – Tesla skončila v prvním letošním čtvrtletí opět v zisku. Podle účetních standardů GAAP si sáhla na profit ve výši 16 milionů dolarů (non-GAAP poté 227 milionů dolarů) a vůbec poprvé tak otevírá nový rok ziskovým kvartálem. Mimochodem jde o třetí ziskové čtvrtletí v řadě.

Celkové tržby se zastavily těsně pod hranicí 6 miliard dolarů, což je sice oproti předchozímu čtvrtletí o pětinu méně, ale v relevantnějším – tedy meziročním – srovnání to představuje nárůst ve výši 32 procent.

Akcie v reakci na pozitivní výsledky skokově připsaly téměř 10 procent. Od začátku roku se pak jejich cena více než zdvojnásobila.

„Zažili jsme silný první kvartál, jakkoli byl plný obrovských výzev,“ sdělil v konferenčním hovoru k výsledkům Elon Musk, z nějakého důvodu se v řeči zasekávající více než obvykle. „Myslím, že COVID-19 nás naučí pracovat ještě efektivněji,“ dodal.

V Q1 2020 začaly (dříve, než bylo v plánu) dodávky nového modelu Y, na němž je automobilka díky zefektivnění výroby už údajně zisková.

Tesla má už přes měsíc zavřené továrny v Kalifornii a New Yorku, přičemž do provozu by je pochopitelně chtěla uvést co nejrychleji. Musk svůj Twitter ozdobil ve středu příspěvkem sdělujícím „FREE AMERICA NOW“ a několika komentáři stran omezování svobody.

Navzdory těmto obtížím chce totiž automobilka letos dodat 500 tisíc nových vozů podle dříve stanoveného plánu. V prvním čtvrtletí to bylo 88 400.

„Spousta firem brzdí a osekává investice, kdežto my děláme opak a tlačíme pedál k zemi. Řekl bych, že naše dlouhodobé vyhlídky jsou extrémně dobré,“ prohlásil Musk.

Perličkou zůstává, že když sečtete tržní kapitalizace automobilek Ford, GM a Fiat Chrysler a celé to vynásobíte dvěma, pořád se nedostanete na současnou valuaci Tesly.