Zatímco dříve se dodavatelé energií o firemní zákazníky prali, vloni spousta podniků nemohla dodavatele sehnat. Cenové stropy, které drama na trhu částečně uklidnily, navíc brzy skončí. Energiím je tak třeba věnovat víc pozornosti, než kdy dřív.

„Situace na trhu je stále velmi volatilní. Ceny i v rámci týdne dokáží vzrůst nebo klesnout až o dvacet procent,“ popisuje generální ředitel českého zastoupení SPP Tomáš Tóth.

Skupina SPP dodává zemní plyn a elektřinu téměř 1,5 milionu firemních i privátních zákazníků v Česku a na Slovensku. „Hodně teď bude záležet zejména na průběhu zimy a budoucím vývoji trhu ,“ říká k současné situaci šéf její dceřiné společnosti, která se stará o české zákazníky.

„S našimi zákazníky jednáme individuálně a snažíme se jejich náklady na nákup elektřiny a zemního plynu maximálně optimalizovat. Podniky ale musí v první řadě do detailu znát své potřeby a byznys model. A podle nich se řídit,“ upozorňuje.

Tomáš Tóth je předsedou představenstva a generálním ředitelem českého SPP od loňského roku. V energetice působí od roku 2009, od kdy prošel různé manažerské pozice. Dříve působil například ve Slovenských elektrárnách, skupině GGE a dalších korporacích obchodujících s plynem a elektřinou.

Jaké jsou jeho rady firmám, komu se vyplatí fixovat ceny a proč by podniky měly přistupovat k energiím stejně zodpovědně jako k finančnímu produktu?

1. Mějte svůj osud pod kontrolou

Nenechávejte svůj osud pouze na dodavateli energie, ale aktivně se zajímejte o to, jak máte nastavené odběry a jaké budete mít v dalším období cenové podmínky. Brzy vyprší cenové stropy a vysoké částky za energie by mohly výrazně snížit konkurenceschopnost.

„Veďte s dodavatelem energie dialog, jak s cenou pracovat a aktivně se zajímejte, za jakých cenových podmínek budete po prvním lednu energie odebírat. Více s ním komunikujte i o svých plánech. Přistupujte k energiím stejně zodpovědně jako ke svému bankovnímu účtu,“ doporučuje Tomáš Tóth.

„Dejte si také pozor na to, kdo vám radí. Existuje nespočet takzvaně nezávislých expertů, kteří jsou schopní dát radu na cokoli od politické situace přes finance až po energie. Ve skutečnosti jsou ale závislí a sledují vlastní zájmy,“ varuje.

2. Fixujte ceny podle odbytu

Fixace cen energií na určité období nemusí být pro každého vhodné řešení. Firmy proto často nakupují energie na základě spotových ceníků – tedy za aktuální cenu plynu nebo elektřiny navýšenou o marži dodavatele.

Podniky by měly o způsobu nákupu rozhodovat i podle toho, jak mají zajištěný odbyt a jak rychle dokážou propsat případné zdražení energií do ceny svého produktu.

Jednou z nejdůležitějších operací pro zvládání případných výkyvů je takzvaný hedging, tedy řízení rizika nepříznivého cenového vývoje.

„Například společnosti z obalového nebo sklářského průmyslu fixují tři až čtyři roky dopředu, protože i jejich zákazníci si tvoří cenu na několik let dopředu. Naopak jsou firmy, kterým jejich byznys umožňuje přirozeně propisovat spotovou cenu do výrobků téměř okamžitě,“ říká Tóth.

„Fixovat ceny budou spíše firmy z hutnictví, papírenského nebo sklářského průmyslu. Naopak v potravinářství se dá spotová cena rychle promítnout do finálního produktu,“ vysvětluje šéf českého SPP. „Kdybych byl hoteliér nebo majitel restaurace, asi bych se netrápil s plovoucí cenou, ale prostě bych si vzal fix,“ shrnuje.

Velkou roli hraje i poměr nákladů za energie k celkovým výdajům. Více a déle by se logicky měla zajišťovat firma, u které tvoří energie čtyřicet procent nákladů než podnik, u kterého jde o jednotky procent.

3. Spotové nebo forwardové ceny?

Řada firem je vůči spotovým cenám předpojatá, protože v minulosti byly volatilnější než forwardové. Bojí se jich zvláště menší firmy, které se v energetickém sektoru neorientují a ani nemají čas nebo nechtějí sledovat vývoj trhu.

Tomáš Tóth ale tvrdí, že strach není na místě. „Když se podíváte na spotové ceny z historického hlediska, bývají buď lehce vyšší, nebo výrazně nižší než forwardové. I v čase, kdy cena na forwardech rapidně stoupala, spotový produkt zůstával výrazně pod její hodnotou,“ podotýká.

„Například v roce 2021 průměrný roční spot v rámci České republiky dosahoval úrovně kolem sto euro, zatímco forwardy na konci roku dosahovaly více než dvojnásobné hodnoty.“

4. Přistupujte k energiím jako k finančnímu produktu

Každá větší firma, pro kterou je nákup energie zásadní nákladovou položkou, by měla mít energetika, který jí bude návaznosti na její potřeby radit,“ zdůrazňuje Tomáš Tóth. „Ať už ho zaměstná, nebo si ho zajistí externě,“ dodává.

Energetik by měl mít na starosti infrastrukturu a technickou stránku, nákup energií by ale mělo řešit firemní finanční oddělení podobně jako při hedgingu měnových nebo úrokových rizik.

„Firmy, které mají většinu nákladů v korunách a příjmy v eurech, jsou zvyklé se zajišťovat proti kurzovým výkyvům. Stejně by se mělo přistupovat k nákupu energií, tedy řídit rizika jako u finančních produktů,“ říká Tomáš Tóth.

5. Plánujete dopředu a nebojte se zatlačit na dodavatele

Podívejte se na spotřebu v rámci roku a zodpovědně ji naplánujte i pro rok příští, nestačí ale jen zkopírovat současnou spotřebu, musíte počítat s předpokládaným odbytem nebo s úspornými opatřeními, které mohou spotřebu oproti plánům snížit. Zamezíte tím případným sankcím za neodběr.

Nebojte se komunikovat se svým dodavatelem již při přípravě smlouvy, aby vám případně umožnila cenový vzorec měnit z fixu na spot a naopak.

„Jestliže jste měli v každém momentu daného roku spotřebu ve srovnatelné výši, můžete tento objem pokrýt fixní cenou, abyste měli část nákladu zajištěnou. V případě rozdílu bych šel do spotové ceny, která vám může pomoci ušetřit nebo by vás v rámci průměrování cen alespoň neměla výrazně zaskočit,“ říká Tomáš Tóth.

6. Udělejte si energetický audit

Vnitrofiremní energetický audit vám pomůže identifikovat potenciální úspory. Třeba v případě instalace inteligentních zařízení, které budou vypínat a zapínat zdroje v návaznosti na výrobní procesy, spotřebu a ceny energie.

Úspory se dají najít i v rámci distribučních poplatků. „Jde například o maximální rezervovanou kapacitu, její úroveň může být vzhledem k vaší spotřebě nastavena příliš vysoko. To je jedna z věcí, která se dá ošetřit hned a mívá výrazný vliv na náklady týkající se distribuce,“ radí generální ředitel českého SPP.

7. Pravidelně sledujte spotřebu

Hlídejte si svoji spotřebu ať už přes portály distributorů nebo nejrůznější aplikace. Mějte v reálném čase přístup k datům, abyste na pravidelné výkyvy dokázali rychle reagovat a nepřekračovali maximální odběr, který máte povolený od distributora. To by vás přišlo velmi draho.

„Doporučuji nastavit rychlejší komunikační kanály mezi výrobou a energetikem, aby na výkyvy mohl reagovat rychlým technickým opatřením,“ apeluje na firmy Tomáš Tóth.

SPP například nabízí aplikaci Moje SPP s přehledem faktur, správou všech odběrných míst, kontrolou spotřeby elektřiny i plynu, historií odpočtů a možností úprav plateb a tarifů.

Potřebujete něco svařit, překročíte kapacitu v rámci dané hodiny, ale víte, že je to ojedinělý výkyv? Takový s dodavatelem energie neřešte. Pokud ale víte, že budete kapacitu překračovat pravidelně nebo máte naplánovaný nárůst výroby spojený s vysokým odběrem elektřiny, kontaktujte svého obchodníka, který by vám měl umět poradit a najít s vámi řešení.

„Máme okamžitý přehled o spotřebách a zákazníkovi dokážeme namodelovat varianty, které mu budou cenově vycházet lépe,“ vysvětluje předseda představenstva českého SPP.

O SPP
  • Energetická skupina SPP (Slovenský plynárenský průmysl) má významné postavení mezi plynárenskými hráči v Evropě a na českém trhu patří do top pětky.
  • Kromě zemního plynu dodává i elektřinu téměř jednomu a půl milionu zákazníků v Česku a na Slovensku, od domácností a drobných podnikatelů až po velké průmyslové a výrobní společnosti.
  • Mezi její zákazníky v Česku jsou třeba sklárny Crystalite Bohemia, strojírny Žďas, Louis Vuitton Česká nebo Pivovary Lobkowicz.
  • Na Slovensku působí také jako národní výkupce obnovitelných zdrojů elektřiny, ročně vykoupí přes 1,5 terawatthodin elektřiny z více než dvou tisíc zdrojů.
  • „I na českém trhu je naším primárním zájmem dodávat plyn a elektřinu ve stejné kvalitě a také elektřinu vykupovat z obnovitelných i jakýchkoliv dalších zdrojů. Aktuálně se rozhlížíme po investicích, které jsou s nimi spojené,“ říká Tomáš Tóth, generální ředitel dceřiné společnosti SPP CZ.
  • Skupina chce v Česku výrazně investovat i přímo do obnovitelných zdrojů.