Doba přeje akvizicím. E-shopová skupina Enterstore, která je součástí holdingu Hartenberg ze svěřenských fondů bývalého premiéra Andreje Babiše, chce rozšířit portfolio a nabírá směr západ. V příštím roce tak nezůstane jen u čtyř firem.

K Astratexu, Ovečkárně, Sporteze a Unuu plánuje přidat několik dalších. Věří, že i když byl letošní rok pro e-shopy obecně těžký, zákazníci se zbaví nervozity a šetřit přestanou. 

Jozef Kováč, který investice Enterstore coby člen představenstva holdingu Hartenberg řídí, počítá v příštím roce s minimálně dvěma až třemi akvizicemi. Doba podle něj rozhodně přeje nákupům, a to i na trzích západní Evropy.

„Evaluace e-shopů byly v posledních letech hodně přestřelené a jejich majitelé teď do jisté míry vystřízlivěli,“ říká muž, který pochází ze slovenských Košic a do Prahy jej přivedla ekonomická studia.

Jsou na trhu firmy, které vás teď mimořádně zajímají? 

Pracujeme na čtyřech akvizicích. Odhaduji, že v prvním čtvrtletí příštího roku budeme mít podepsánu alespoň jednu transakci. 

Můžete být konkrétnější?

Máme plán přidávat dvě až tři firmy ročně. Ale dokud není dohoda podepsaná, nemůžu říct víc. 

A mají ty firmy něco společného? 

Sektorově jsou odlišné, ale mají společné rysy, díky nimž pro nás dávají smysl investičně i strategicky. Musí mít unikátní nápad nebo unikátní cílovou skupinu. Tak jako Ovečkárna například cílí na staršího zákazníka, Astratex zase na ženy. Důležité je i to, že to jsou zdravé firmy a mají potenciál na další, zejména zahraniční, rozvoj. 

Mluvíme stále pouze o Česku? 

Už se nepohybujeme jen na českém trhu, bavíme se o západní Evropě. 

Neodrazuje vás, jak středoevropský trh e-commerce soustavně ztrácí dech? 

Po dvouciferných růstech v minulosti, kdy český trh v posledních deseti letech rostl v průměru o patnáct procent a covidové období to nakoplo ještě víc, bych teď řekl, že se trh dostává do normálu. A pak je tu ještě faktor makroekonomický, a to je celková spotřeba. Zákazníci jsou obezřetnější, míň utrácejí za věci, které bezprostředně nepotřebují.

Celkový počet e-shopů v Česku je rekordní. Kolik jich podle vašeho odhadu letošek neustojí? 

První půlrok letošního roku byl pro celý trh nesmírně těžký a viděli jsme to i u nás na poptávce. Firmy, které nejsou kapitálově dostatečně silné, což by je dokázalo podržet v těžších časech, tak ty už skončily nebo jsou před krachem. 

Věříte, že období šetření přejde?

Ano, myslím, že přejde. Na druhou stranu je to období vhodné pro akvizice, protože evaluace e-shopů byly v posledních letech hodně přestřelené a jejich majitelé teď do jisté míry vystřízlivěli.

Takže slovy nedávno zesnulého investora Charlieho Mungera teď je doba na to, koupit skvělou firmu za rozumné peníze?

Přesně tak, ceny jsou teď férovější. 

Trhem se po celý letošek line skepse. Co vy, sdílíte ji na základě vašich výsledků?

Když vám odpovím za celou Enterstore, dařilo se nám dobře. Ale rok 2023 se rozhodně nesl ve znamení nákladové racionalizace. Už minulý rok byl pro e-shopy těžký a při rozpočtování roku 2023 jsme s tím počítali.

A jak pohledem rozpočtů vidíte příští rok?

Zůstáváme v nákladech opatrní. Nicméně pro holding věříme, že bude rok 2024 hodně investiční. Letos jsme přidali do portfolia pouze výrobce dětské módy a doplňků Unuo. Příští rok chceme přidat minimálně dvě nebo tři nové firmy. 

Kolik peněz chcete v příštím roce investovat? 

Vždycky je to o příležitosti, přesnou částku vám nedokážu říct. Počítáme ale s desítkami milionů eur. 

Máte čtyři firmy, pět e-shopů. Jak se jim vedlo? 

Celkově dobře, ale jsou mezi nimi rozdíly. Například Sportega měla těžký rok, tam vidíme, že lidé sportovní vybavení pořídili v předchozích letech. Astratex si významně polepšil, Ovečkárna nám dělá radost, ta během listopadu vyrostla o třicet procent. Aktuálně je na trhu osmi zemí, Astratex je ve čtrnácti zemích, Sportega v deseti zemích a Unuo ve čtyřech.

Jsou obory, které vás v tuto chvíli vůbec nezajímají? 

Například spotřební elektronika, tam už jsou karty rozdané. 

Jaké vztahy míváte s původními majiteli? Stane se, že si nerozumíte? 

Člověk, který firmu vybudoval, je vždycky důležitý. A o jeho setrvání se bavíme, už když jednáme o prodeji. A snažíme se, aby tam on nebo ona vždy alespoň nějakou dobu zůstali, aby to bylo partnerství.