Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Dva motory a žádný benzin
Jeden pohled domů. Škodovka začala prodávat nejsilnější elektromobil: Škodu Enyaq iV 80x, za který chce přinejmenším necelých 1,3 milionu. Aby ne, když má dva motory, vlastně elektromotory, pohon všech kol a za ideálních podmínek výkon 265 koní.
Proč za ideálních podmínek? Ono je to s těmi elektromotory těžké. Abyste zmíněné stádo koní z enyaqu vydolovali, nesmí být ani velká zima, ale ani horko, aby si baterie udržela teplotu někde mezi 23 a 50 stupni Celsia. Zároveň musí být nabitá na víc než 88 procent kapacity, nesmí být moc stará a šalvěj luční musí být zrovna v období květu.
Teprve když tohle všechno dodržíte, maximální výkon je váš. Tedy až na tu šalvěj, to byl pokus o vtip. Ale pozor, ani za ideálních podmínek maximální výkon nemáte pořád. Auto vám ho nechá jednorázově užít jen na půl minuty, pak zase klesá. V každém případě ale platí, že ani takhle silný enyaq to na víc než 160 kilometrů za hodinu nevytáhne.
Nečekaný šéf Ferrari
Jeden pohled do Itálie. K tomu, aby michelinská restaurace nabízela skvělá jídla, nemusí být šéfem kuchař. Ale tak nějak čekáte, že to bude člověk, který se v gastrobyznysu přinejmenším nějakou dobu pohybuje.
U Ferarri to ale vidí jinak. Alespoň pokud jde o nejvyššího muže téhle nejznámější automobilky světa. V jejím čele totiž od září bude stát dvaapadesátiletý Benedetto Vigna, absolvent subjaderné fyziky, který až doteď vedl největší divizi francouzsko-italského výrobce čipů STMicroelectronics.
Z toho se dá lehce odvodit, o co rodině Agnelliů, která Ferrari ovládá prostřednictvím investiční společnosti Exor, asi jde. Aby automobilová legenda přežila, musí zvládnout přechod na cestu k elektromobilitě. Ostatně první plně elektrické auto z Maranella by se mělo začít prodávat za čtyři roky.
Bulli v novém
Jeden pohled do Německa. Tohle auto začali dělat už před víc než sedmdesáti lety. A nevypadá to, že by s ním chtěli přestat. Volkswagen ukázal novou podobu modelu Multivan, kterému namísto osobní dodávka máme začít říkat MUV, tedy multiužitkové vozidlo.
V tomhle segmentu Volkswagenu aby se pes vyznal. Transporter, Multivan, Caravelle, California, T6… Spousta označení, ale pořád ta samá skříň na čtyřech kolech, která se liší hlavně tím, jak je vyřešená uvnitř. Něco je pro náklad, něco je se sedačkami, v něčem se dá pár dnů bydlet…
Multivan T7 se od téhle party nově trhl o něco výrazněji, než bylo zvykem. Dostal vlastní design a víc bude fungovat jako o poznání prostornější osobní auto. Palubní deska vychází z VW Golf, na jehož technickém základu Multivan stojí. Nově se na jeho čelní masce taky objevila podélná světelná linka, která je poznávacím znamením nových osobních volkswagenů. A v nabídce se objevila i hybridní verze.
Nový Multivan se v Česku začne prodávat v lednu. Příští rok do téhle rozvětvené rodiny přibude ještě velkoprostorový Volkswagen ID.Buzz. Ten ale vsadí na úplně jiný design. A hlavně bude jezdit jen na elektřinu.
Tesla a baterie
Jeden pohled do Ameriky. A vlastně ještě do Německa. A taky do Ruska. Tesla je fenomén, ale i ona musí řešit, jak zaujmout zákazníka. Hlavně proto, že elektrická konkurence nespí. Elon Musk proto ukázal nejrychlejší auto, jaké jeho automobilka nabízí. Model S Plaid jede stovkou za 2,1 sekundy a strop je pro něj rychlost 322 kilometrů za hodinu.
Musk ale zároveň řeší problémy v Německu. Gigafactory 4, ležící jižně od Berlína, měla o prázdninách začít chrlit první modely Tesly Y. Jenže to se nestane ani náhodou. Američané údajně narazili na německou byrokracii, takže mění plány a Musk už musel přiznat, že výroba nezačne dřív než příští rok v lednu. Snad.
Německem a Čínou, kde má Tesla už fungující závod v Šanghaji, ale tažení Tesly nejspíš nekončí. Musk se taky nechal slyšet, že si další Gigafactory umí představit v Rusku. Byla by to celkem překvapivá volba. Hlavně proto, že počty prodaných elektromobilů na milionovém ruském trhu se počítají v nižších tisícovkách kusů.
Auto pro vládce Francie
Jeden pohled do Francie. Francouzští vládci země doma nemohou jezdit ničím jiným než francouzským autem. Kdyby tohle pravidlo porušili, země by nejspíš povstala. Jenže Francie v téhle oblasti v posledních letech trochu trpí. Odpovídající luxusní auto totiž žádná z tamních automobilek roky nevyrábí. Nemá ho Citroën, Peugeot ani Renault.
Naposledy se za opravdu reprezentativní limuzínu dal považovat Citroën C6, ale i ten už je dávno v propadlišti automobilových dějin. Emmanuel Macron tak používá hlavně upravené SUV Citroën DS 7 Crossback. Jenže „esúvečko“ a francouzská elegance jdou dohromady, asi jako když si obujete crocsy k na míru ušitému obleku. Teď proto nejspíš přijde změna. Citroën představil novinku v podobě skoro pětimetrové hybridní limuzíny DS 9.
Na koho s ní automobilka míří, je vcelku jasné už z informací v tiskové zprávě: „Co kdyby byl komfort na zadních sedadlech stejný jako na předních? Díky dlouhému rozvoru 2,90 metru nabízí DS 9 obrovské množství prostoru vzadu. Sedadla jsou vyhřívaná, chlazená a masážní…“
Mercedes-Benz to sice nepoloží, ale Francie má při hledání odpovědi na otázku, do čeho posadit současného i budoucího prezidenta, na pár let jasno.
Do pouště, tajgy i ulic Moskvy
Řidiči v Rusku a v zemích Středního východu se mají na co těšit. Ikonická Toyota Land Cruiser je tu v nové generaci. A je to to největší, co si od Toyoty můžete koupit. A taky něco, co vás nezklame, třeba když se potřebujete projet tajgou nebo pouští. Uváznout někde s tímhle elegantním tankem vyžaduje nadměrnou dávku nešikovnosti.
Kdo by si chtěl Land Cruiser nově s označením 300 koupit v Česku, má ale smůlu. S Evropou japonský mastodont nepočítá. A nepočítá ani s tím, že by měl pod kapotou osmiválcový motor jako dřív. Zůstal „jen“ benzinový šestiválec s výkonem 415 koní. Naftový šestiválec jich má o 106 míň.
Lambo z kostek lega
Jeden pohled do světa hraček. V Kladně v závodu Lego si zase hráli. A výsledkem je famózní model hybridního Lamborghini Sián o velikosti odpovídající skutečnému autu.
Aby 2,2 tuny vážící model vznikl, bylo potřeba poskládat dohromady přes 400 tisíc kostek, což týmu patnácti lidí zabralo 3290 hodin práce. Víc než samotné skládání přitom trvalo vytvoření návrhu. To trvalo 5370 hodin, tedy víc než 230 dnů práce non-stop.
Na rozdíl od předchozích podobných modelů podle skutečných automobilů tohle lamborghini nejezdí. Jako první se ale kvůli lakování podívalo přímo do automobilky, kde získalo stejně kvalitní lak jako ostatní lamborghini.
Právě lak, kola a loga vpředu a vzadu jsou to jediné, co je „navíc“. Všechno ostatní je postavené z plastových kostek. A to dokonce i funkční přední i zadní světla.
Šťastnou cestu!