skip to main content

Tesla je zkrátka jiná. Projeli jsme se novou verzí Modelu 3

České zastoupení automobilky Tesla má napilno. V posledních týdnech otevřelo několik nových, mimopražských nabíjecích stanic – třeba v Plzni, Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem. Co víc, ve čtvrtek otevřela nové centrum v Průhonicích, kam se jediná česká pobočka přestěhovala z prostorově nedostačujících prostor ve Vysočanech.

I při této příležitosti jsme vyzkoušeli novou verzi modelu s přiléhavým názvem Model 3.

Není to jen auto, je to životní styl svázaný s určitou komunitou lidí.

Reklama

Pouze nadnesená fráze, řekli byste si. Když ale usednete za volant nejnovějšího provedení Modelu 3 Long Range, pochopíte. Stejně jako já, pár chvil poté, co jsem tuhle Teslu, která z výrobní linky sjela v lednu letošního roku, nastartoval – nebo lépe řečeno zapnul.

Při řízení si, navzdory její poměrně přívětivé ceně a nenápadnému vzhledu, totiž budete zákonitě připadat, jako byste byli členy vytříbené společnosti.

Je vlastně jedno, jestli chcete nebo ne, zkrátka vás tenhle VIP klub dostane. Asi jako mě, když jsem na křižovatce narazil na „dalšího“ nadšence s výrazným T na kapotě, jakých je u nás už přibližně tisíc. Šofér přátelsky, s drobným šibalským úsměvem pokynul.

Pocit výlučnosti ale ani zdaleka nevydá za pocit z jízdy samotné. Ve spojitosti s tím mě ani nenapadají žádná jiná slova nežli ta, že si za volantem připadáte jako na obláčku. Auto jede hladce, tiše a opravdu svižně.

Za své mluví už jen zrychlení z nuly na sto za 4,4 sekundy a maximální rychlost 233 kilometrů v hodině. Obojí mají na svědomí dva nezávislé elektromotory, které digitálně řídí točivý moment předních a zadních kol. Na jedno nabití pak baterie zvládne až 614 kilometrů.

Reklama

Jedinou změnu v parametrech tak v porovnání s předešlými generacemi „trojky“ vidíme právě v případě dojezdu, který je o třetinu delší. Po dodání je navíc možné dokoupit balíček acceleration boost, které zrychlení z nuly na sto vytáhne na 3,7 sekundy. 

Předplatné Forbesu
Principál
Forbes 7/2021

Co však porostlo, je cena, která u základního provedení startuje na jednom milionu a 325 tisících. Přesto však pořád můžeme říct, že se vším, co tento vůz nabízí, je jeho cena poměrně lidová.

K dalším změnám došlo i v případě malých, ale znatelných detailů, a to jak v případě exteriéru, tak interiéru vozidla, v jehož vybavení je též indukční nabíječka na telefon, dvojitá přední skla nebo chytrý elektrický kufr.

Ačkoli bílé provedení interiéru, se kterým jsem měl tu čest, může být při běžném používání v mnoha ohledech nepraktické, s nástupem do vozu ve mně vyvolalo intenzivní vau efekt. Strohý až futuristický interiér působí mladistvě a dravě.

Cílí zkrátka na moderního zákazníka s požadavky úměrnými době. Jeden příklad za všechny: Jste na cestě a nabíjíte auto? Tak si pustíte Netflix, zamastíte digikarty nebo si jen tak pustíte svou oblíbenou hudbu na Spotify a skrze prosklenou střechu budete pozorovat oblohu.

Když už konečně nastartujete, a místní legislativa vám to dovolí, možná uvítáte taky přítomnost autopilota. Zapnete ho jednoduše, dvojitým stlačením pravé páčky za volantem. Hodnocení jeho parametrů a schopností bych už ale spíše nechal na odbornících.

Mně osobně praktické užití této funkce přece jen stále nahání trochu adrenalinu do žil.

Reklama
Reklama