Díky rekordnímu světovému turné, schopnosti hýbat ekonomikou a čistému jmění ve výši 1,1 miliardy dolarů se třiatřicetiletá umělkyně řadí mezi nejvlivnější ženy planety.

„Cítím se díky vám fenomenálně,“ říká Taylor Swift vyprodanému stadionu fanoušků na každé zastávce svého turné Eras těsně předtím, než zahraje svou feministickou hymnu The Man.

Třiatřicetiletá popová hvězda, která se vyhřívá v potlesku, pak zatne biceps a políbí jej, což publikum přivede k ještě většímu šílenství. „Díky vám se cítím mocná,” říká, zatímco se jí po tváři rozlévá úsměv.

Je to brilantní divadlo, ale národ jejích fanoušků chápe, že je a vždy byla skutečným zdrojem své vlastní moci – a za sedmnáct let své pozoruhodné kariéry neměla Swift nikdy větší ekonomický, kulturní a politický vliv.

To vše způsobilo, že se v žebříčku nejmocnějších žen světa časopisu Forbes vyšplhala ze 79. místa v roce 2022 na 5. místo v letošním roce.

Díky rekordnímu úspěchu turné Eras se Swift v říjnu stala miliardářkou a zařadila se tak po boku Jay-Z ( 2,5 miliardy dolarů) a Rihanny (1,4 miliardy dolarů) do malé skupiny umělců, kteří dosáhli deseticiferného statusu.

Tříapůlhodinová koncertní retrospektiva její kariéry, turné Eras, vydělala během šestašedesáti amerických koncertů téměř osm set padesát milionů dolarů. Jeho první část přinesla do pokladny Swift po zdanění odhadem sto devadesát milionů dolarů. V příštím roce show zamíří do Evropy a Asie.

Takzvaný efekt Taylor Swift vrhá širokou finanční aureolu. Dva večery jejího turné v Denveru přinesly Coloradu sto čtyřicet milionů dolarů hrubého domácího produktu díky tomu, že fanoušci utratili za hotely, restaurace a obchody v průměru třináct set dolarů na osobu.

Filadelfský federální rezervní systém dokonce uvedl, že květen – měsíc, kdy rodačka z Pensylvánie třikrát vystoupila na Lincoln Financial Field ve Filadelfii – znamenal nejsilnější měsíc pro příjmy městských hotelů od doby před pandemií.

Americká asociace cestovního ruchu odhaduje, že americká část turné Eras přinesla ekonomikám jednotlivých států dohromady více než pět miliard dolarů.

„Je v podstatě jako velká korporace, která působí v mnoha odvětvích,“ říká ekonomka práce a profesorka Chicagské univerzity Carolyn Sloan. „Její publikum je už tak dlouho tak mladé a tak ženské, že lidé možná podcenili, jak velká věc to může být z ekonomického hlediska. Myslím, že o tom dnes už nikdo nepochybuje.”

Toto převážně mladé ženské publikum letos následovalo Swift i do kinosálů. I v tomto případě Swift napnula své podnikatelské svaly a obešla hollywoodská studia, aby v říjnu vydala film The Eras Tour přímo u AMC, přestože neměla v zádech žádný tradiční marketingový aparát. Nevadí. Sama Swift je dokonalý marketingový nástroj.

Stacy Jones, zakladatelka marketingové agentury Hollywood Branded, odhaduje, že zpěvačka za poslední dva roky nashromáždila více než sto třicet miliard dolarů v „earned médiích“ – což je tak trochu voodoo číslo, které se snaží odhadnout hodnotu bezplatné publicity.

Šuškanda a několik strategicky načasovaných vystoupení na fotbalových zápasech Kansas City Chiefs byly více než dostatečným zviditelněním, aby fanoušci přišli na místa. Film si o premiérovém víkendu připsal třiadevadesát milionů dolarů a celosvětově vydělal více než dvě stě padesát milionů dolarů.

Stejně jako v případě turné Eras a koncertního filmu pramení většina moci Swift z její přímé kontroly nad svým podnikáním. Ještě působivější a potenciálně mnohem výnosnější je způsob, jakým získala zpět vlastnictví svého písňového katalogu tím, že znovu nahrála alba, která byla součástí prodeje za tři sta milionů dolarů, o němž tvrdí, že byl uskutečněn za jejími zády.

Dosud znovu nahrála a vydala čtyři ze šesti alb, která byla součástí tohoto prodeje. Poslední z nich, 1989 (Taylor’s Version), zlomilo koncem října, kdy bylo vydáno, rekord Spotify v počtu streamů za jediný den.

Když si uvědomíte, že Katy Perry a Justin Bieber prodali v roce 2023 práva na své hudební katalogy za více než dvě stě milionů dolarů, hodnota její hudby Taylor Swift v příštích obdobích ještě více obohatí.

I když Swift vzbuzuje respekt, není nejmocnější ženou na světě. Tento titul náleží předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen, jejíž politická a rozpočtová rozhodnutí ovlivňují čtyři sta padesát milionů obyvatel Evropy. Tento počet může brzy přesáhnout pět set milionů. Ve svém každoročním projevu o stavu Unie v září von der Leyen potvrdila svůj záměr učinit Ukrajinu a země západního Balkánu oficiálními členy Unie.

Letošní dvojkou je Christine Lagarde, prezidentka Evropské centrální banky, která určuje měnovou politiku Evropy v době vysoké inflace. Před Swift se umístila také americká viceprezidentka Kamala Harris a italská premiérka Giorgia Meloni. Obě jsou prvními ženami ve svých funkcích a Meloni prosazuje svůj vliv návrhem reformy italské ústavy, která by umožnila přímou volbu premiéra.

„Všechno to jsou skutečně mocné ženy,“ říká Jones, odborník na branding, „ale nebudou schopny změnit svět takovým způsobem jako Taylor Swift.“