Vypadá jako iglú, ale místo ledového království uvnitř najdete horkou saunu. Anebo zahradní kancelář či útulnou chatu. Estonský podnikatel roku Priit Kallas vyrábí unikátní dřevěné domečky, které si oblíbily i celebrity jako fotbalista David Beckham, scenárista a režisér Guy Ritchie nebo šéfkuchař Gordon Ramsay.
Priit Kallas vystudoval marketing a ke stavebnictví se dostal úplnou náhodou. Jeho kamarád chtěl stavět modulární domy, ale Priit ho přesvědčil, že to není dostatečně sexy. Jako správný marketér proto začal přemýšlet nad produktem, který by se prodával sám.
A tak v roce 2014 vznikl první prototyp sauny ve tvaru iglú. Důvodem nebyl jen design, ale i praktičnost.
„Když v běžné sauně polejete rozpálené kameny vodou, tak vás horko doslova kopne do zad. V naší sauně díky kopulovitému tvaru stoupá pára nahoru a postupně se rozlévá dolů, takže nemáte pocit, že se upečete. Pobyt v ní je velmi příjemný a můžete v ní být dlouho,“ popisuje Kallas.
Po úspěchu se saunami přidal do své nabídky i dřevěné domečky. Ty dnes tvoří 75 procent prodejů a na sauny připadá zbytek. A zatímco chatky si obvykle pořizují podnikatelé na pronájem, sauny povětšinou míří k soukromým majitelům.
Během pandemie, kdy velká část lidí pracovala z domu, do svého portfolia firma přidala také zahradní kanceláře. Jde o domečky, které si můžete postavit na zahradě a chodit tam pracovat, stejně jako kdybyste docházeli do kanceláří. Oblíbili si je především lidé, kteří chtěli i během home officu oddělit osobní a pracovní prostředí.
„Během pandemie zároveň rostl trend glampingu. Lidé nechtěli zůstávat ve velkých hotelech, ale toužili utéct někam mimo civilizaci do přírody. A to nám hrálo do karet,“ líčí devětatřicetiletý podnikatel, který se letos jako národní vítěz klání o nejlepšího podnikatele ucházel o titul EY Světový podnikatel roku.
Firmě tak v roce 2020 ve srovnání s předchozím rokem vzrostly prodeje o šedesát procent. Na letošek má už teď vyprodáno a přijímá objednávky na příští rok. Loni měla společnost obrat 3,9 milionu eur (v přepočtu téměř sto milionů korun) a letos očekává 5,1 milionu eur (v přepočtu asi 130 milionů korun).
Společnost Iglucraft staví své domečky podle tradičních severských postupů. Vnější část tvoří smrkové šindele a na vnitřek stavitelé používají buď smrk, nebo osiku. „Inspirovali jsme se starými domky, jejichž střechy jsou pokryté šindeli. Dlouho jsme bádali, jak je naši předci stavěli. A dnes používáme stejné postupy jako před 200 lety,“ popisuje Kallas.
A dodává: „Snažíme se dát lidem prostor, kam mohou utéct z každodenního shonu. Podpořit je, aby si odpočinuli a zapomněli na všechny starosti. A když opouštíte město, chcete kolem sebe jiné prostředí. Zatímco města jsou plná hranatých tvarů, skla, železa a betonu, naše chaty a sauny jsou dřevěné, mají oblé tvary a cílem je vyvolat příjemný a útulný pocit.“
Pritt Kallas rád říká, že neprodává produkty, ale emoce. A na to sází i v marketingu. Většina zákazníků na Iglucraft narazí přes reference nebo fotky na internetu. A záběry pohádkových saun a chatek mají lepší účinek než tisíc slov.
„Nejvíc nám v tomhle pomohl David Beckham. Když si u nás koupil první saunu a vyfotil se s ní na svůj Instagram. Tenhle příspěvek měl asi 900 tisíc lajků a vzápětí se objednávky jen hrnuly,“ vypráví podnikatel.
Své produkty prodává rovnou koncovým zákazníkům a nepoužívá žádné distributory. Klienty má po celém světě. Ceny saun začínají v přepočtu na čtvrt milionu korun a u chat a zahradních kanceláří zhruba na milionu korun. Liší se podle modelů i požadavků zákazníků, vyšplhat se tak mohou výrazně výš.
Nově Iglucraft hodlá také vybudovat síť takzvaných Igluparků, kde bude nabízet sauny, domečky a kanceláře k pronájmu. Do roku 2030 by jich chtěl postavit kolem padesáti po celém světě. První z nich už částečně otevřel v estonském Tallinu.
Letos firma vyrobí 130 chatek a 140 saun. A příští rok plánuje výrobní kapacitu zdvojnásobit. To jí má umožnit i nová továrna, kterou v současnosti staví v Estonsku. Do budoucna chce rovněž otevřít továrnu ve Spojených státech.
„Nechceme ale vyrůst moc. Kdyby byly naše sauny a domečky všude, tak ztratí na své unikátnosti. Hodláme jich tak vyrábět maximálně 500 ročně, abychom si pořád zachovali punc výjimečnosti,“ uzavírá Priit Kallas.