S problémem takzvaného deadstocku, tedy nevyužitých skladových zásob, se v retailu potýká asi každý prodejce – obzvlášť v nejistých pandemických časech, které zamíchaly s trendem posledních let nedržet na skladu víc, než je nezbytně nutné.

Tlak distributorů na prodej velkých balení navíc nutí prodejce nakoupit třeba deset kusů dané položky, přestože by reálně poptávali jen tři. To bohužel často vede k tomu, že určité položky na prodejně leží měsíce i roky.

Zatímco mrtvé zásoby snadno vznikají, mnohem hůř se řeší. Nejčastější cestou, jak se jich zbavit, je zboží prodat s velkou slevou. Ty mnohdy dosahují až devadesáti procent. Takové řešení se obchodníkovi pochopitelně vůbec nevyplácí.

Problematiku deadstocku díky svým letitým zkušenostem s projekty v oblasti dodavatelského řetězce důkladně poznali Roland Džogan a Lukáš Eštvanc. Dovedla je k vývoji automatizovaného nástroje pod hlavičkou startupu Ydistri.

Ten dokáže finanční ztráty eliminovat pečlivou analýzou skladových zásob a důmyslným prediktivním modelům, které deadstock rozpoznají a následně redistribuují na místo, kde má větší potenciál k prodeji.

Podle zakladatelů jde o logické řešení, které ve světě dosud chybělo – a stejného názoru jsou i investoři. Zahraničního potenciálu Ydistri si všimli ti z Čech i zahraničí a do dalšího rozvoje se rozhodli poslat celkem 2,5 milionu eur, tedy přes šedesát milionů korun. 

Startup se stal jednak nejnovějším přírůstkem venture studia V-Sharp Alpha Michala Menšíka, stojícího za kurýrní službou DoDo, a Zdeňka Šoustala, spolumajitele skupiny Accolade.

Další peníze poskytl tuzemský fond Nation 1 Marka Moravce, švýcarská investiční společnost Falco Capital, za kterou stojí bývalý CEO General Electric International, a maďarský podnikatel, investor a exmanažer Yahoo Marton Szoke.

Peníze chtějí zakladatelé Ydistri využít primárně k další expanzi svého produktu s globálním potenciálem a škálování služeb na zahraničních trzích. Firma už teď z většiny působí mimo Českou republiku: na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu nebo Itálii, ale značná část jejích aktivit se týká už i Jižní Ameriky.

Služba má největší potenciál v oblastech lékárenského zboží, parfumerií, drogerií nebo elektroniky.

Většina týmu Ydistri i oba zakladatelé se dříve věnovali implementaci objednávkových systémů, jejichž úkolem je predikovat správné množství objednaného zboží, aby k mrtvým zásobám docházelo co možná nejméně.

„Dobře víme, že vzniku deadstocku v retailu nejde zcela zabránit a vypořádat se s ním efektivně není lehké,“ konstatuje CEO Ydistri Roland Džogan. Věří ale, že právě jejich aplikace dokáže obchodníkům významně pomoci.

Služba se samozřejmě více vyplácí v určitých segmentech prodeje. Zatímco redistribuce čerstvého zboží smysl nedává, v oblastech lékárenského zboží, parfumerií, drogerií nebo elektroniky má k ušetření nákladů největší potenciál. Jako příklad jednoho z velkých klientů zmiňuje Džogan síť 700 poboček lékáren Farmaenlace v Ekvádoru. 

Na letošní a příští rok má firma naplánované rozšíření spolupráce s dalšími řetězci. Po finálním uzavření globálních kontraktů by měla distribuovat do více než 3500 prodejen v Evropě a Jižní Americe, přičemž plánovaný roční objem redistribuovaného zboží odhaduje na přibližně 200 milionů eur.

„Dokážeme najít jinou prodejnu, kde je po zboží velká poptávka, a ještě tak zjednodušit objednávkový proces, protože prodejce nebude muset sahat k výrobci nebo dodavateli, ale místo toho využije již nakoupenou zásobu, která jinde ležela ladem,“ popisuje fungování služby Tomáš Rendl, který v Ydistri zastává pozici ředitele realizace.

Zakladatelé Ydistri Lukáš Eštvanc a Roland Džogan

„Ydistri navíc dokáže cílovou prodejnu vybrat i s ohledem na to, aby se do ní dal zaslat co největší balík zboží vhodného k redistribuci, takže logistické náklady se rozloží a díky dražším položkám se vyplatí redistribuovat i ty levnější,“ dodává Rendl.

Ydistri funguje jako cloudové řešení, takže není třeba žádné složité technologické implementace. Zákazník navíc za službu měsíčně zaplatí jednotnou cenu nezávisle na tom, kolik zboží skrze ni proteče.

„Naše řešení přináší obchodníkům zvýšení čistého zisku o šest až dvacet procent, aniž by na jejich straně vyžadovalo investice do nových technologií nebo zásahy do kritických firemních procesů,“ vypočítává Džogan a tvrdí, že obchodníkovi se služba zpravidla zaplatí už při první realizované redistribuci.

Zákazník má možnost nastavit si požadovanou citlivost algoritmu.

Ještě předtím, než Ydistri zahájí samotnou spolupráci s retailovým prodejcem, potřebuje získat předešlá prodejní data, ze kterých vychází i při samotném vyhodnocování mrtvých zásob.

„Podle nich potom umíme přesně spočítat, jaký je v konkrétním řetězci potenciál a kolik mu dokážeme vydělat peněz. Zákazník na druhou stranu přesně ví, kolik ho to bude stát včetně logistiky a poplatků za službu,“ vysvětluje jeden z dvojice zakladatelů.

„Veškeré procesy s klientem na začátku nastavíme. Přitom musíme zvážit i další omezení týkající se například novinek nebo většího množství zboží kvůli plánované promoční kampani, s tím systém při redistribuci počítat nebude,“ doplňuje Rendl. 

Zároveň poznamenává, že zákazník má možnost nastavit si požadovanou citlivost algoritmu. To může v praxi vypadat tak, že zvolí menší objem odeslaného zboží s takřka stoprocentní jistotou prodeje na jiném místě, nebo mu naopak bude stačit osmdesátiprocentní potenciál, ale převeze tak více zboží naráz a sníží jednotkové logistické náklady.