skip to main content
Sdílená ekonomika

Estonský Bolt přivezl do Prahy 600 sdílených elektrokol. Na jaře jich může být ještě více

2 minuty čtení

Praha se po Barceloně stává druhým městem, kde estonský startup Bolt, který mnozí Češi znají hlavně díky mobilní platformě pro objednání taxi, rozmístil do ulic svá nová zelenkavá elektrokola. 

„Máme jich tu 600, v ulicích Prahy ale zprvu rozmísťujeme nižší počet, který budeme postupně navyšovat,“ říká regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu Roman Sysel, když se zrovna procházíme ve vokovickém skladě Boltu mezi stovkami kol čekajících na rozmístění.

Nová elektrokola od Boltu se v noci z neděle na pondělí objevila v městských částech Praha 1 až 10 v předem určených virtuálních stanovištích, která Bolt vytipoval ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi. Ve většině případů jde o místa poblíž už existujících cyklostojanů.

Reklama
Plný sklad elektrokol Boltu v pražských Vokovicích | Foto Jan Strouhal

S příchodem podzimu a zimy sice zájem o bikesharing sezonně klesá, estonský startup Bolt ale bere právě toto období jako testovací, ve kterém si potvrdí zájem o tento druh městské mikromobility a celý systém doladí. Pokud bude o využívání elektrokol zájem, na jaře jich v Praze může rozmístit i více než jen současných šest stovek.

Bolt, který po celém světě čítá více než 30 milionů uživatelů a elektrokola vůbec poprvé představil v provozu před dvěma týdny ve španělské Barceloně, zároveň nepopírá, že by se jeho kola mohla časem objevit i v dalších českých městech, kde působí. V Praze skrz svou platformu nabízí taxislužby a službu pro rozvoj jídla Bolt Food, letos pak do Olomouce, Pardubic a Boskovic rozmístil elektrokoloběžky.

„V Boltu jsme přesvědčeni, že řešení z oblasti mikromobility napomáhají proměnit městskou mobilitu tak, aby byla více environmentálně udržitelná a současně přívětivá pro uživatele,“ říká Sysel.

Reklama

Pro elektrokola v Praze se Bolt rozhodl proto, že jsou vhodnějším prostředkem pro pražskou infrastrukturu, jejíž častou součástí i jsou „kočičí hlavy“, a také z toho důvodu, že kola v ulicích nevyvolávají mezi občany tolik negativních emocí, jako je tomu v případě sdílených elektrokoloběžek.

Vypůjčení elektrického kola bude probíhat přes aplikaci, kterou již uživatelé v Praze používají k přepravě po městě, případně si ji stáhnou z Google Play nebo App Storu. Půjčení kola začíná jeho odemknutím, jež probíhá naskenováním QR kódu, který je viditelně umístěn na řídítkách a blatníku. Za odemknutí se nestrhává žádný poplatek. Za prvních pět minut jízdy jezdec zaplatí pět korun za minutu, následně čtyři koruny za minutu. Poplatek za jízdu je automaticky odečten z karty, jejíž údaje jsou uložené v aplikaci.

Aktuální vydání magazínu
Sklizeň 2.0
Forbes NEXT podzim 2020

„Elektrokola mají vyměnitelné baterie. Díky tomu je není potřeba každý večer stahovat do skladu a nabíjet. Máme tým lidí, kteří budou objíždět město a vybité baterie vyměňovat,“ dodává Sysel s tím, že dojezd elektrokol na jedno nabití je 65 kilometrů, jejich rychlost je omezena na 25 kilometrů v hodině, v některých oblastech, jako je centrum města, může dojít k omezení až na 10 km/h.

Baterie elektrokol Bolt, která se po vybití dá jednoduše vyměnit za nabitou. | Foto Jan Strouhal

Bolt tak svými elektrokoly v Praze zaplní díru například po české firmě Freebike, která v Praze minulý rok provozovala bikesharing, letos však už svá elektrokola do české metropole nerozmístila. Místo toho se ze své karlínské laboratoře orientuje na zahraniční města, která bikesharing provozují pod svými křídly, Freebike jim jen dodává celý systém i se sdílenými koly. V Česku elektrokola nabízí k půjčení firma Nextbike, částečně i růžová Rekola.

Reklama
Reklama