Evropská komise vyměřila čtyřem německým automobilkám pokutu 875 milionů eur. Firmy Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche podle komise vytvořily kartel, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí u osobních aut s naftovým motorem.

Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na existenci nezákonné spolupráce upozornil, uvedla dnes komise. Volkswagen zvažuje, že se odvolá.

Místopředsedkyně Evropské komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová uvedla, že ačkoliv měly automobilky k dispozici technologie pro snížení škodlivých emisí pod zákonné limity, vyhýbaly se soutěži a upíraly spotřebitelům možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.

„Dnešní rozhodnutí je tedy o tom, jak se legitimní technická spolupráce pokazila. A my netolerujeme, když se společnosti tajně domlouvají,“ uvedla Vestagerová.

Volkswagen zvažuje, zda proti pokutě nyní podnikne právní kroky. Tvrdí, že sankce kvůli technickým jednáním o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů představuje diskutabilní precedens.

Podle automobilky Volkswagen komise považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel. „Navíc (komise) ukládá pokuty, ačkoli obsah jednání se nikdy neuskutečnil a žádní zákazníci v důsledku toho neutrpěli újmu,“ dodala skupina Volkswagen, na kterou připadá pokuta 502 milionů eur. Automobilky Audi a Porsche jsou její součástí.

Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut nainstaloval po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy emisí.

Skandál dieselgate automobilku dosud vyšel zhruba na 32 miliard eur, tedy 826 miliard korun. Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na další různé pokuty.