Když Petr Doskočil v sedmnácti letech začínal podnikat, netušil, že je to začátek něčeho tak velkého. Dnes jeho firma Expedo působí v sedmi evropských zemích a její tržby se blíží jedné miliardě. A to ji ještě čeká radikální rozšíření byznys modelu, které souvisí s automatizací a digitalizací celé společnosti.

Firma, která se specializuje na online prodej nábytku, se postupně rozrostla o logistickou divizi Expedo Logistics a o realitní divizi Expedo real. Ta má v tuto chvíli sedm dceřiných firem ve státech EU: Německu, Rakousku, Česku, Slovensku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku.

Společnosti se daří držet obchodní plán a v každé zemi efektivně budovat nové projekty.

„Podle našich posledních průzkumů tvoří klasický retailový prodej nábytku napříč zeměmi stále padesát až 65 procent celého trhu. Dělali jsme si komplexní ‚offline‘ analýzy trhu a napříč východní Evropou neexistuje silný hráč, který by byl čistě v e‑commerce a měl více než tři procenta trhu. Místa s větším podílem na trhu jsou vždy obsazena retailovými hráči s kamennými prodejnami. Otevření kamenných prodejen je proto pro nás dalším přirozeným způsobem růstu,“ nastiňuje své plány Petr Doskočil.

Cíl: světový obchod s nábytkem

Zahraniční trhy už teď generují čtyři pětiny tržeb. „V Evropě máme skladovací plochy o rozloze padesát tisíc metrů čtverečních a přilehlé pozemky o velikosti 180 tisíc metrů čtverečních pro budoucí rozvoj,“ dokresluje velikost celého byznysu Petr Doskočil.

Rok 2022 firmu naučil mnoho nových pozitivních věcí, vykoupených desítkami milionů korun. Tým zeštíhlel z 300 na 200 „expeďáků“, jak šéf svým zaměstnancům přezdívá.

„Ačkoli se tržby zvýšily, neúměrně nám vzrostly náklady. V roce 2022 jsme očekávali obecně lepší vývoj. Nyní ale rosteme daleko více. V prvním pololetí letošního roku jsme
oproti loňsku rostli ve všech zemích, kde Expedo působí, o čtyřicet procent,“ říká Doskočil.

V říjnu oslavila společnost patnáct let od svého založení, neustále je otevřená všem výzvám.

„Vstup do Velké Británie jsme zatím odsunuli na neurčito, ale ve Francii nás uvidíte už začátkem příštího roku. Aktivně se poohlížíme po akvizici některé ze společností z východní Asie, máme za sebou již několik jednání,“ popisuje Petr Doskočil s tím, že akvizice pomůže společnosti k rychlejšímu vstupu do celosvětového obchodu s nábytkem, přičemž Expedo v tomto řetězci zůstane jako hlavní prodejní kanál pro země EU.

V plánech je i akvizice některého z menších až středních retailových hráčů, kde firma cílí především na trhy východní Evropy. Zatím se však poptávka nesešla s aktuální nabídkou na trhu.

„Čekáme tedy na příležitosti, které se časem objeví,“ podotýká Doskočil.

Logistika základním pilířem

„Vlastní logistika je v našem byznysu důležitá. Prodáváme zpravidla větší a dražší zboží, které nejsou standardní dopravci za rozumných finančních a časových podmínek schopni přepravit. My to zvládneme velmi rychle, navíc i s dalšími službami včetně výnosu do patra a do budoucna i odvozem starého nábytku, které zákazníci stále více vyžadují. V zahraničí je to už často standard, který chceme nabízet na všech našich trzích,“ popisuje majitel firmy, která dnes zaměstnává přes tři stovky lidí.

Před rokem se firma přestěhovala z Vysokého Mýta do desetihektarového areálu v Tuněchodech. Sklady umístěné v bývalé cihelně v malé obci na Pardubicku praskají ve švech. Proto zde vyroste ještě nová hala o rozloze 28 tisíc metrů čtverečních za devatenáct milionů eur.

„Kdo neinovuje, ten nepřežije. Rozhodující je, jak rychle a v jaké kvalitě se k produktu a službě zákazník dostane. Nejdůležitější se přitom stává konektivita, propojení jednotlivých informačních systémů, a na tu teď klademe velký důraz i u nás,“ říká majitel společnosti Expedo.

Inovace v nábytkářském průmyslu

„Svět jde dopředu a lidé i firmy se musí přizpůsobit posunu, který je nezbytný k tomu, abyste mohl být úspěšný, proto nyní klademe velký důraz na digitalizaci a automatizaci napříč logistikou, efektivním nákupem i marketingem,“ dodává.

Firma aktuálně finalizuje investice v řádech desítek milionů korun do automatizace, nového informačního systému a technologického řešení e‑shopu. I to souvisí s chystanou změnou byznys modelu.

„Chceme nabízet pouze zboží, které je skladem a budeme u něj garantovat doručení do pěti dnů ve všech sedmi zemích,“ vysvětluje Petr Doskočil.

Zákazníci tak budou mít jistotu, že ať si vyberou jakoukoli z tisíců položek, červený kamion jim ji doveze domů za méně než týden.

„Je to naše velká výhoda, která nás odliší od konkurence. Na dosavadním trhu nikdo nic takového nenabízí. Zákazník u nás získá full servis tak, aby při nákupu ani doručení objednávky nemusel nad ničím přemýšlet, ani mít starosti s tím, jak nábytek vynést nebo sestavit, “ říká Doskočil.

I proto do současné chvíle investovalo Expedo do nákupu vlastních skladovacích prostor více než deset milionů eur. Navíc těží z toho, že má k dispozici desítky vlastních dodávek, které umožňují rychlý přesun zboží k zákazníkům a poskytování dalších souvisejících služeb, jako je výnos do patra nebo do budoucna plánovaný odvoz starého nábytku.

Odlišné nákupní chování v zemích Evropy

Ve všech sedmi zemích, kde Expedo působí, musí sledovat trendy a změny v zákaznickém chování. Rozdíly jsou totiž dost velké. „V každé zemi máme kolem pěti tisíc nejprodávanějších položek, a když ty nejoblíbenější položky porovnáme, liší se od sebe mezi jednotlivými trhy až o sedmdesát procent,“ říká šéf Expeda.

„Proto k zákazníkům v každé zemi přistupujeme jinak,“ dodává.

Ze svého e‑ shopu hodlá expandovat na lokální i zahraniční online tržiště. Jen pro letošní rok je v plánu vstup hned na dvanáct těchto portálů.

„Chceme také více diverzifikovat, proto se zaměříme i na B2B segment, který zatím tvoří pouze okrajovou část našich prodejů,“ doplňuje Petr Doskočil.