Zahraniční trhy jsou lákavé pro čím dál více českých společností. Důkazem byla i úterní akce Meeting Point CzechTrade v pražském Kongresovém centru, které se zúčastnil rekordní počet firem: čtyři sta čtyři.

Ve světě internetu je kód 404 špatným znamením – značí chybu v případě, že požadovaná stránka nebyla nalezena. Ve světě českého byznysu je stejné číslo dobrou zprávou, protože nese vzkaz o velkém zájmu tuzemských firem o rozvoj podnikání v nových teritoriích a internacionalizaci obchodních aktivit.

Díky tomu ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) i agentura CzechTrade očekávají, že navzdory posilující koruně dojde u exportu v letošním roce k pozitivnímu vývoji. Podpora vývozních aktivit firem je také jednou z priorit současné vlády, což přímo na akci zdůraznil ministr financí Zbyněk Stanjura.

Naprostou většinu účastníků Meeting Pointu sdružoval jeden motiv – hledání nových zahraničních trhů coby reakce na aktuálně složité ekonomické podmínky. „Klienti často vyžadují komplexnější služby. Nejen vyhledání a oslovení obchodních partnerů, ale i detailní analýzy tržního potenciálu,“ vysvětlil generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Více než dřív se společnosti orientují na trhy mimo Evropu a místo subdodávek a základního spotřebního zboží se soustředí na technologické produkty s vyšší přidanou hodnotou. Podle Doležala se příležitosti pro české exportéry výrazně rozvíjí ve Spojených státech.

CzechTrade na to reaguje lepším pokrytím tamního trhu: letos otevře zahraniční kancelář v texaském Austinu, kde doposud žádná česká entita na podporu exportu nepůsobila.

13,3 %

meziroční růst českého exportu při porovnání loňska a předloňska.

Největší zájem je však stále a nepřekvapivě o geograficky nejbližší trhy v rámci Evropy. Podle CzechTrade roste počet firem, které chtějí do oblasti střední Evropy exportovat služby, především různá digitální řešení.

Jmenované okolnosti možná stojí za překonáním rekordní hranice z minulého roku. I přes doznívající důsledky pandemie a ruskou agresi vůči Ukrajině došlo k meziročnímu růstu vývozu výrobků a služeb o 13,3 procenta, a to v celkové výši bezmála 4,5 bilionu korun.

„Ačkoli se Česko vloni s pandemií už téměř nepotýkalo, řada zejména asijských zemí v čele s Čínou udržovala omezení, která měla negativní dopad na obchod. Ještě větší otřes nejen pro české exportéry znamenala invaze ruských vojsk na Ukrajinu,“ prohlásil zástupce vrchního ředitele sekce Evropského a zahraničního obchodu MPO Lukáš Prokeš.

Český vývoz na Ukrajinu se v březnu meziročně snížil o drastické tři čtvrtiny, od srpna se ale v jednotlivých měsících vrátil k dvojcifernému meziročnímu růstu. Celkový meziroční pokles vývozu na Ukrajinu tak dosáhl 7,9 procenta.

Exportu do ostatních teritorií se naopak dařilo velice dobře. Největší část vývozu mířila jako obvykle do Evropské unie, zejména Německa, které je pro české firmy nejsilnějším obchodním partnerem.

„Uvědomujeme si ale obtížnost situace, které české firmy čelí. A protože fungující export pomůže celé naší ekonomice, děláme systémové kroky, aby podpora z veřejných institucí byla co nejširší,“ prohlásil ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Ministerstvo financí tak například podpořilo vytvoření zvláštního záručního programu EGAP+, který pomáhá českým společnostem. Stejně tak spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu hledáme zdroje, jež nám umožní minimálně udržet stávající nástroje proexportní podpory,“ dodal.

Letošní ročník Meeting Point CzechTrade byl už v pořadí jednadvacátý a proběhlo na něm téměř patnáct set konzultací. Plně obsazeny byly schůzky se zahraničními kancelářemi CzechTrade Indie, Velká Británie a Irsko.

„Poskytovali jsme také informace k výzvě Design Credits určené malým a středním podnikům. Ty mohou žádat o dotaci ve výši až dvě stě tisíc korun do 31. července. Dotace jim nabídne pomoc profesionálních designérů, kteří firmám poskytnou designový základ, což je nejen z hlediska marketingu důležitý krok v potenciální expanzi,“ uvedla Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.