Hledání na Facebooku dosud připomínalo víc než cokoli jiného špatný vtip – relevantní výsledky jste ze sítě mohli vydolovat leda tak pomocí Googlu. To se od minulého týdne změnilo – největší sociální síť umožnila vyhledávat ze dvou bilionů příspěvků včetně veřejných postů od všech uživatelů i stránek, a nikoli už jen z těch od „přátel“ a stránek, které se vám „líbí“.
A přestože se zatím tenhle revoluční upgrade omezil na USA a anglicky mluvící uživatele, už teď si můžete přečíst, v čem vám Zuckerbergův nástroj může být jednou užitečnější.
Na míru personalizované výsledky hledání se řadí do několika sekcí: jako první se uživateli zobrazí souhrn hledaného tématu, pak zvýrazněné příspěvky od důvěryhodných novinových zdrojů a od lidí v jeho „síti“, následují seznamy nejpopulárnějších odkazů, případně citáty týkající se hledaného tématu a poté ostatní příspěvky od cizích lidí. Ty mají být tak relevantní, jak to jen jde. O což se stará speciální tým, který se zabývá i hlášením spamů.
https://vimeo.com/143213455
A co je důvodem téhle změny? Zuckerberg si slibuje, že jeho síť se stane silnou konkurencí Googlu a Twitteru v pokrývání aktuálních informací v reálném čase. Nejenže se tak z Facebooku stane místo, kde lidé najdou rozmanité pohledy na události, co hýbou světem, ale možná je novinka přiměje také více veřejně diskutovat.
Jejich názory totiž budou mít větší dosah a ostatní se k nim dostanou i jinak, než že jim vyskočí na zdi. Největší sociální síť, kde se zatím debaty omezují hlavně na vzájemné poplácávání po zádech, protože lidé z podobných kruhů bývají často názorově podobní, tak možná změní tvář.
A údajně „zadarmo“: zatímco konkurenční Google využívá svého vyhledávání k prodeji reklamy u sponzorovaných výsledků hledání, Facebook zpeněžení prozatím nezamýšlí. Aby to svým uživatelům ještě zjednodušil, našeptávač jim nabídne populární klíčová slova, která doplní to, co právě hledají, a pod tím se ukážou i související příspěvky. Jakmile si dotyčný jedno z nabízených slov vybere, objeví se na míru upravená stránka vytvořená na základě asi 200 faktorů, včetně vyplněných osobních informací nebo toho, jaké stránky se uživateli líbí.

Míra soukromí uživatelů se tím nemění, nově ale bude snáze dostupné to, co jste na síti kdykoli předtím sdíleli. Což v důsledku znamená, že nejapný vtípek starý několik let v kombinaci s nedostatečně nastaveným soukromím vám může způsobit třeba problémy v práci.
Nic zkrátka není dokonalé, stejně jako v začátcích nebyla ani funkce vyhledávání – původně sloužila k hledání přátel nebo pro zobrazování profilů. Poté funkce Graph Search umožnila vyhledávat firmy, fotky a filmy na webu a později mobilu. Koncem loňského roku Facebook spustil heslovité vyhledávání, to vám ale nabídlo pouze příspěvky, které se tak jako tak mohly objevit na vaší zdi. Postupně pak experimentoval s propojením vyhledávání a reklamy. Od toho ale nakonec upustil, aby od používání vyhledávací funkce neodradil své uživatele.