Co dělají ve volném čase titáni Silicon Valley? Stavějí továrny v české hře Factorio. A tak jsme to zkusili taky, rovnou pod dohledem jejího tvůrce Michala Kovaříka.
V polovině listopadu je na pražském náměstí Míru už docela rušno, rozjíždějí se adventní trhy a z metra proudí v pravidelných intervalech davy lidí v zajetí předvánočního shonu. O pár metrů dál v Belgické je oproti tomu klid.
V celé jednosměrce ani noha a ani nenápadná cedulka u vchodu do jednoho z činžáků nenasvědčuje tomu, že za dveřmi bytu ve třetím patře by měla sídlit globálně úspěšná firma, která poslední týdny ztrhala počítadla herních platforem.
A přesto: právě tady uprostřed Vinohrad se zrodilo Factorio, jedna z nejprodávanějších her na Steamu, kterou v okamžiku, kdy zvoním na zvonek s nápisem Wube Software, zrovna paří desítky tisíc lidí od Austrálie po Kalifornii. Než se otevřou dveře, dáme si ještě trochu statistiky. Přes čtyři miliony prodaných kopií.
Stovky tisíc let, jež v součtu ve hře její fanoušci strávili. V momentě, kdy píšu tyhle řádky, je Factorio celosvětově sedmá nejhranější a šestá nejprodávanější hra na Steamu – ovšem u téhle metriky v půlce října pokořila i příčku nejvyšší.
Celkově se tržby vývojářského studia počítají v miliardách. A o Factoriu rád mluví i sám velkovezír technologických vizionářů a nejbohatší člověk světa Elon Musk, který ho hraje stejně jako třeba spoluzakladatelé OpenAI nebo multimiliardového Shopify.
A přesto byste nic z toho netipovali, když překročíte práh bytu 4 + 1 předělaného na kancelář. Když se na koberci za dveřmi zouváte, protože botník plný tenisek vám jasně naznačuje, jak to tu chodí.
Když se prosmýknete mezi stoly, programátory – a spoluzakladatel a šéf firmy Michal Kovařík alias Kovarex (jak je známý v herní komunitě) má na sobě džíny, mikinu a papuče. Ťukne do klávesnice a posadí vás k obrazovce svého počítače.