Na půdorysu staré vznikla nová „republika“. A dává o sobě hlasitě vědět. Tak hlasitě, že její věhlas doletěl do mnoha uší a mimo jiné až do Japonska. Český violoncellový kvartet Cello Republic vydává album s názvem Freedom a kromě koncertů v tuzemsku a evropských zemích ho čekají dvě japonská turné.

„Nahrávka je zejména o pojmu svobody jako stavu mysli, o svobodě tvořit a jednat, o svobodě jako cíli lidského bytí. Každá ze skladeb se ke svobodě nějak váže a vyjadřuje,“ komentuje člen kvarteta Ivan Vokáč album složené z třinácti aranží písní Jaroslava Ježka, Franka Sinatry, Stevieho Wondera, Andrew Lloyd Webera, Elvise Presleyho nebo kapel Queen a Bee Gees.

Dřív tu byl poměrně slavný Prague Cello Quartet. Ten hrál až na jedinou výjimku ve stejném složení a kupříkladu jeho strhující skladba Fantom opery, kde virtuozitu hudebníků podtrhlo působivé vizuální zpracování, má na YouTube přes 35 milionů zhlédnutí.

„K založení Cello Republic nás dovedl jednak rozpad staré sestavy, ale zároveň i silná touha dělat věci jinak,“ tvrdí Jan Zemen, další ze čtyřlístku hudebníků.

Podle Zemena je album ohlédnutím za činností v minulých letech a současně vyjádřením radosti z nové cesty. „Freedom vychází z akustického zvuku violoncell a vykreslení všech jejich zvukových možností, které jsou pro spoustu lidí někdy opravdu překvapující,“ doplňuje Zemen.

Křest alba proběhne v sobotu 26. listopadu v Městské knihovně v Praze a bude jen – byť hodně významným – zlomkem v celkově nabitém programu. Ve stávají sezoně čekají Cello Republic kromě koncertů v Česku i ty ve Švýcarsku, Španělsku, Rumunsku, Gruzii a též dvě turné po Japonsku, kde souboru udělalo velkou popularitu těleso, na něž navazují.

„Klíčová je pro nás podpora koncertní agentury v Japonsku, kam jsme zvyklí už šest let každoročně jezdit. Hlavně nám ale zůstala fanouškovská a divácká základna, to je pro nás ze všeho nejdůležitější,“ pochvaluje si Zemen.

Jeho parťák Matěj Štěpánek prozrazuje: „Úplně největší výzvou je pro nás nyní příprava velkolepé dramaturgie celovečerní show, která otevírá spolupráci s orchestrem i mimohudebními umělci. Cílem má být zážitek, který rozhodně nebude jen koncertem. Vše bude i o aktivním zapojení diváků do programu a dokonce o možnosti rozhodovat, jakým směrem se příběh představení bude odvíjet.“

Rámec klasického koncertu už nyní přerůstají projekty pro základní a střední školy, na nichž soubor hraje klasiku, jazz, rock, aktuální hity nebo hudbu z filmů a počítačových her. „Je to v podstatě motivační show, která podporuje každého školáka k jinakosti a sebedůvěře při hledání vlastní cesty,“ přibližuje Zemen.

Největší výzvou je velkolepá dramaturgie celovečerní show ve spolupráci s orchestrem i mimohudebními umělci.

Jan Zemen, Ivo Vokáč a Petr Špaček už společně hráli v Prague Cello Quartet, v nově složeném ansámblu je doplnil Štěpánek. Ten původně neskrýval obavy, zda není pro start neznámé značky krajně nevhodná doba, v níž byly nejprve problémy s covidem a po nich přišly ty spojené s válkou na Ukrajině.

„Naštěstí se ukazuje, že pro posluchače a vůbec pro trh je nejspíš důležitější obsah než obal. Zatím se zdá, že všechno jde možná líp, než jsme čekali,“ pochvaluje si Matěj Štěpánek, který nadšeně líčí, jak se na čerstvé nahrávce podílejí všichni členové a jak do sebe jejich různé nápady zapadly.

„Freedom má vyjadřovat i rovnoprávnost nás všech, kteří se v Cello Republic nacházíme. Má zaručovat, že vůči ní neseme všichni stejnou zodpovědnost, ale máme v ní i stejná práva. To je jeden z nejzákladnějších kamenů, na nichž jsme Cello Republic založili,“ tvrdí Petr Špaček.

Skoro se chce litovat, že na stejných kamenech nestojí vícero republik. A že ve světě není více Freedom…