skip to main content

Fialová zmrzlina i zelená móda. Tohle jsou trendy letošního roku

2 minuty čtení

Co budeme letos chtít mít na talíři, ve skleničce, na sobě nebo jak budeme odpočívat? Tohle jsou ty největší novinky začátku nové dekády.

Zelená móda

Jak eko je vaše vize? Jak udržitelná je vaše kolekce? Jak cirkulární je vaše ekonomika? To byly otázky, které se během loňských fashion weeků předvádějících trendy pro jaro a léto 2020 pokládaly návrhářům nejčastěji.

Značky musí být chytré, jelikož se klade čím dál větší mediální důraz na znečišťování životního prostředí a módní průmysl je jedním z nejhorších, jež škodí planetě. Jak se tedy přeorientovat a přitom stále udržet tempo a poskytovat sezonní vlny novinek, které zákazníky donutí otevřít peněženku?

Přehlídka Dior jaro/léto 2020

Kormidla se ujaly velké luxusní brandy. Gucci v New Yorku oznámil svůj cíl dosáhnout neutrální uhlíkové stopy kombinací snížení a kompenzace všech emisí uhlíku. Mateřská společnost Kering se promptně zavázala k zelenému přístupu v celé skupině. Další z toho udělali větší show. Dior kolem přehlídkového mola postavil živé stromy, které pak nechal vysadit v pařížských čtvrtích.

Tolik k přístupu značek. Co se ale bude nosit? Módní domy se letos vracejí ke kořenům a svým nejsilnějším prvkům – a také kouskům, které budete mít v šatníku celou dekádu. Pokud fandíte lehkému tvídu, zajděte do Chanelu, jestli se dobře cítíte v kalhotovém kostýmu, lepší než u Saint Laurenta neseženete. Trenčkot? Jedině v Burberry. A pokud jde o novinky, připravte se letos na záplavu neonové.

Jídlo všech chutí

Tady je několik trendů, které se v minulém roce v zahraničí začaly hlásit o pozornost a letos na sebe všechnu strhnou.

„Elevated breakfast“ aneb něco víc než jen obyčejná snídaně. Takže na klasická míchaná vajíčka i avokádový toast zapomeňte. Po ránu vás bude těšit nadýchané palačinkové suflé nebo vysoká věž z našlehaných bílků na vejcích Benedikt. Protože víc je víc.

Palačinkové suflé vzniklo v Japonsku.

Další novinkou bude ube, fialová hlíza z Filipín, jejíž české jméno zní smldinec křídlatý (vsadíme se ale, že tak jí nikdo říkat nebude) a která v minulém roce získala na popularitě především při tvorbě zmrzliny. Velký boost by mezi asijskými kuchyněmi měla zažít ta korejská, především korejské BBQ. Takže, Bún bò Nam Bô, je čas říct čau.

Reklama

Co se bude pít?

Minulý rok to byla fermentovaná limonáda a fermentace všeho obecně. A zatímco kvasit nějakou dobu ještě budeme, aby to nebyla zas taková nuda, letos se budou limonády i míchat. Trendy bude objednat si mocktail, tedy koktejl bez alkoholu. Mimochodem, mocktaily nejsou nic nového pod sluncem, měl je rád už samotný T. G. Masaryk a o jeho nejoblíbenějším jsme vám psali tady:

Další novinkou budou jedlé květy, kterými se drinky budou zdobit. Jestli ale přece jen neopovrhnete sklenkou s nějakou tou voltáží, na nápojových lístcích čím dál častěji narazíte na „boozy“ kombuchu neboli lehce perlivý fermentovaný nápoj vzniklý z oslazeného černého nebo zeleného čaje s pár procenty alkoholu navíc. Alespoň v USA o tuto opilou verzi jinak zdravého nápoje vzrostl zájem o 377 procent.

Pop z Jižní Koreje

Korea nám bude servírovat nejen své barbecue, ale také popové beaty. K-Pop k nám do Česka poprvé pronikl v roce 2012 díky megahitu Gangnam Style. Od té doby jeho popularita roste.

Pestrobarevný styl teen kapel jako BTS bude i letos víc a víc ovlivňovat generaci Z, tedy školou povinné. Nedivte se proto, jestli na ulicích čím dál víc uvidíte nakrátko střižené kluky i holky s vlasy obarvenými pastelovými tóny.

Čas na odpočinek

Ne že by meditace nebo hledání každodenní mindfulness byly od věci. A co teprve dát si šálek čaje a otevřít knihu. I tak je přece jenom v rámci aktivního odpočinku co zlepšovat. Po  „týdnu v temnotě“ tak od minulého roku čím dál víc vzrůstá požadavek na možnost být v úplném tichu. Po světě už vyrůstají odhlučněné komory. Takže si doslova budete moct zaplatit za úplný klid. Co v něm budete dělat, už je na vás. Třeba si můžete střihnout starou dobrou meditaci.

Jaké to je, strávit dvě hodiny v naprostém tichu, vyzkoušel i šéfredaktor magazínu Forbes Petr Šimůnek. Co si v kompletní izolaci od okolního světa uvědomil, si můžete přečíst tady:

Reklama
Reklama