Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská PSA = VSL. Velká světová láska, respektive velká světová fúze v hodnotě 38 miliard dolarů propojí na jedné straně automobilové značky Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall a na druhé Fiat, Alfu Romeo, Lancii, Maserati, Chrysler, Dodge a Jeep.

Nově vzniklá společnost ponese název Stellantis.

Spojení má jasný motiv: být větší a silnější v době, která bude pro automobilky na celém světě zásadní. Menší automobilky čeká v souvislosti s globálním tlakem na co nejnižší emise a očekávaný nástup elektromobility boj o přežití.

Výrobcům pochopitelně nepřidal ani letošní rok, kdy prodeje negativně ovlivnila pandemie covidu-19. Například francouzské PSA v prvním pololetí klesl odbyt o 45,7 procenta na 1,03 milionu vozů.

Ještě hůř se vedlo dceřinému Opelu a britské značce Vauxhall, jim prodeje meziročně klesly o 53,1 procenta na 266 tisíc aut. První letošní pololetí přitom nebylo nijak slavné ani pro Fiat Chrysler. Situace se začala narovnávat až ve druhé polovině roku, kdy se automobilky zase začaly vracet do ziskových čísel.

Pro probíhající fúzi byl zásadní souhlas Evropské komise. Ta ho sice automobilkám udělila, ale podmínila ho dodržením přislíbených opatření, která mají zabránit negativním dopadům na hospodářskou soutěž.

Komise se obávala, že fúze by mohla narušit soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemích Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.

Trh s malými dodávkovými vozy je důležitý pro řadu živnostníků a malých a středních podniků po celé Evropě.

Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel.

PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích konkurovat skupině Stellantis.

„Přístup ke konkurenčnímu trhu s malými dodávkovými vozy pro komerční účely je důležitý pro řadu živnostníků a malých a středních podniků po celé Evropě,“ upozornila místopředsedkyně EK Margrethe Vestager. Fiat Chrysler a PSA v rámci slíbených opatření také umožní konkurentům přístup ke své síti opraven dodávkových vozů.

Akcionáři obou podniků budou transakci schvalovat 4. ledna a její finální završení se očekává do konce prvního čtvrtletí 2021.

Název sloučeného podniku Stellantis, vycházející z latinského slova stella (hvězda), se přímo do názvů značek automobilek nijak nepromítne. Objeví se však na firemních budovách ve Francii, USA, Itálii i jinde ve světě.

Nový automobilový koncern bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě, první místo si drží japonská Toyota následovaná koncerny Volkswagen AG a Nissan Motor.