Švédský režisér Ruben Östlund patří k nejzářivějším hvězdám současné evropské kinematografie. Bývalý vášnivý lyžař začínal vizuálně originálními sportovními filmy, aby se propracoval k jedinečným společenským satirám, v nichž sype sůl do vlastních ran – vrtá se totiž v životech vyšší střední třídy.

Skvělý černý humor a úchvatná kamera zaručují pokaždé chytré a strhující kino. Téměř kompletní Östlundovu filmografii najdete na VOD platformě společnosti Film Europe EdisonOnline a Forbes z ní vybral tyto špeky.


Čtverec 

Za svůj zatím poslední film získal Östlund před čtyřmi lety Zlatou palmu v Cannes. Hlavní hrdina je šéfem muzea moderního umění a prototypem vzdělaného městského liberála. Sexy, úspěšný a rozvedený Christian si bohatě užívá všech benefitů života, ale současně se snaží citlivě vnímat aktuální společenské problémy. Dokud… Dokud se něco nezvrtne. Östlund potměšile, neskutečně trefně a filmařsky nápaditě glosuje egoismus i povýšené pokrytectví nás, privilegovaných středních vrstev.

Vyšší moc

Krásná čtyřčlenná rodina jako z katalogu na štěstí tráví vzácnou dovolenou v designovém hotelu ve francouzských Alpách. Idylu naruší asi v patnácté minutě filmu lavina, řítící se na otevřenou terasu restaurace, kde rodinka právě obědvá.  Co následuje? Dejte si film, který vás možná přiměje přehodnotit vlastní očekávaní a ideály nejen v manželství. 

V moci davu

Patrně nikde na planetě neexistuje místo, kde by lidé nepodléhali stádnímu chování. Ale stejně tak konstantní je touha z davu uniknout a překračovat společenská tabu. Östlund téma uchopil s typickou bravurou – v několika obrazech, které jsou mrazivé i vtipné zároveň, nás popichuje a nutí přemýšlet, proč se chováme jako ovce.