Obří investice, skvělý růst, nabírání lidí, značný propad, sekání nákladů, propouštění lidí.

To je křivka, na níž se od loňského srpna veze český startup Mews, který pro hotely vyvíjí systém pro správu rezervací a dalších služeb. Jeho zakladatel – vystudovaný filozof Richard Valtr – se ji nyní pokouší opět dostat vzhůru, respektive se na velkou otočku nachystat.

„Tím, jak jsme to zprvu hodně u sebe uškrtili, máme nyní prostor expandovat a být více agresivní než ostatní,“ hlásí Valtr.

Mews, jenž v létě 2019 získal 770 milionů korun od fondu Battery Ventures, tak před pár dny oznámil novou akvizici Base7booking. To je systém pro správu nemovitostí, bežící v tisícovce ubytovacích zařízení zejména v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Valtrova firma tak v tomto případě kupuje jednak portfolio zákazníků, ale i technologii a aktuální zhruba pětadvacetičlenný tým.

Za zmínku stojí, že na druhém konci transakce, jejíž hodnotu Forbes odhaduje na nízké jednotky milionů eur, stojí globlání ubytovací platforma Trivago, pod kterou Base7booking spadal dosud.

„Těšíme se, že se tisícovka zákazníků Base7booking připojí k Mews, aby mohli začít plně využívat naší technologie pro hladkou správu ubytovacích zařízení,“ říká Richard Valtr, který očekává, že první polovina roku 2021 bude pro hotelnictví představovat začátek lepších dní.

Software Mews se na začátku listopadu také dostal na jednu z nejlepších hotelových škol světa Hotelschool The Hague, kde s ním budou pracovat budoucí hoteliéři v rámci tréninkových programů.

Koronavirovou krizí zpomalený startup každopádně chystá i strategii, jak se byznysově dostat za hranice hotelů, a už několik měsíců pracuje na projektu Spacetime. Tam už tým, v Česku obývající kanceláře na I. P. Pavlova, uvažuje poměrně abstraktně – rád by portfilo nabízených služeb rozšířil o rezervace různých prostorů, objektů nebo lidí.

„Když půjdu na dřeň, tak hotel pro mě není hotel, ale jen kombinace pokojů. V tomhle ohledu není rozdíl mezi Airbnb a Hiltonem, oboje je o tom, že člověk si chce koupit postel. Náš systém je přesně podle toho postavený, naprosto univerzální,“ řekl Forbesu Richard Valtr ještě dávno před startem projektu Spacetime, jako by o něm už však uvažoval.

Vydání Forbesu American Dream!

Podle technického ředitele Mewsu Jana Širokého, který je za Spacetime zodpovědný, dokáže jejich systém efektivně nabízet prostory jako parkoviště nebo zasedačky, objekty jako kola, auta nebo přistýlky, nebo třeba lidi z různých profesí jako maséry, kadeřníky či uklízečky.

„Naší vizí je nabídnout klientům možnost určit si časový úsek, ve kterém budou danou rezervaci využívat. Ať už v minutách, měsících, nebo dokonce letech,“ nastiňuje ambiciozní plán Široký.

Český startup celé své snažení zastřešil novou identitou, kterou si nechal zpracovat od agentur Design by Structure a Sawdust. Mezi klienty druhé jmenované se přitom řadí firmy jako Apple, Microsoft či Adidas. Nová značka má podle Richarda Valtra vystihnout všestrannost a spektrum oblastí, v nichž Mews plánuje v blízké budoucnosti působit.

„Nehodláme lpět na starých pořádcích. Díváme se do budoucna,“ uzavírá Valtr přesvědčeně.