„Když dostanu od obchodníka e-mail s nabídkou špičkových lahví a neodpovím obratem, do pár minut je udá někde jinde,“ omlouvá se Martin Nejedlý poté, co půl hodiny nehybně seděl nad svým iPadem a kmitaly mu jen ukazováčky.

Bývalý majitel Fincentra chce nákupem vhodně zvolených vín zhodnotit peníze investorů.

Fond Wine Management, který založil s milovníkem whisky Martinem Kovářem, má za sebou první kvartál existence a solidní výnos ve výši 5,6 procenta. Podle Nejedlého je cílem porazit inflaci a ideálně dosahovat výnosu mezi čtyřmi a deseti procenty ročně. A protože jde o fond kvalifikovaných investorů, minimální investovaná částka je nastavena na milion korun.

Sklad investičních vín

Ke gastronomii a všemu, co s ní souvisí, má zakladatel Fincentra blízko. V Praze spoluvlastní dvě luxusní restaurace, Monarch a Grand Cru, a také Pohostinec Karlín. V roce 2016 si koupil podíl v palírně v Blatné, odkud pochází destilát Baron Hildprandt.

Ve Fincentru, které společně s Petrem Stuchlíkem vybudoval a prodal, už působí jen na konzultační bázi, a tak má prostor posunout víno za hranici pouhé záliby. V současnou chvíli jeho fond spravuje aktiva v hodnotě víc než 100 milonů korun a míří výš. „Naší vizí je i vlastní vinice. Nejprve tady na Moravě a jednou bychom samozřejmě chtěli mít zářez ve Francii,“ zamýšlí se Nejedlý nad budoucností.

Minimálně podle grafů jsou jeho ambice reálné – víno je totiž jednou z nejlépe se zhodnocujících alternativních investic. Knight Frank Luxury Index uvádí, že za rok 2017 víno vzrostlo o 11 procent a za desetileté období o neuvěřitelných 192 procent.

Hlavním informačním kanálem je londýnský trh Live-Ex, který vydává celou řadu vinných indexů. Ten nejvíc sledovaný, Live-Ex Fine Wine 100, loni odepsal dvě desetiny procenta, v horizontu pěti let ovšem připsal víc než pětinu. Index je z velké většiny postavený na Bordeaux, které podle Nejedlého občas zastiňuje jiné lukrativní oblasti.

„Uspět ve světě investic do vína znamená uvědomit si, že investiční víno není jen Bordeaux. Ono sice stále dominuje, ale velké příležitosti nabízí další regiony jako Burgundsko, Champagne, a dokonce i pár oblastí mimo Francii,“ vysvětluje Nejedlý a připomíná Toskánsko nebo Piemont.

Přes všechen potenciál to ale nejsou rychle vydělané peníze. Vín, o nichž se ví, že jsou dobrá a rostou na hodnotě, je pochopitelně nedostatek. Nově uvedená vína si pak na svou případnou slávu musí počkat – cenu zvedne jednak hodnocení kritiků a také zařazení do vinných lístků michelinských restaurací. To ale průměrně zabere šest až osm let.

„Náš investiční horizont je 10 let a víc. Pokud chcete vydělat zítra, není víno to pravé,“ uzavírá Nejedlý.