Pod zkratkou PCR se ukrývá nejběžnější způsob pro testování nemoci covid-19. U počátků zavádění této metody do klinické praxe v Česku stáli vědci Radek Horváth a Miloš Dendis. Produkty pro diagnostiku koronaviru letos na trh uvedla i společnost GeneProof, kterou právě Horváth s Dendisem před 15 lety založili.

Patří přitom mezi jednotky procent výrobců na světě, jejichž testy neselhávají. I díky tomu firma očekává letos navýšení obratu z loňských 130 milionů korun na 400 milionů korun.

„Byli jsme překvapeni, jak vysoký je podíl falešně pozitivních nebo falešně negativních vyšetření. Jsme hrdí na to, že naše testy takové chyby vůbec nevykazují a jsou tedy zcela spolehlivé. Potvrdily to i oba dosud provedené mezinárodní testy kvality diagnostiky, v nichž jsme jako jedni z mála výrobců obstáli,“ říká ředitel firmy Radek Horváth (na úvodní fotografii vpravo).

Sázka na kvalitu se brněnské firmě vyplatila. Měsíčně dodává statisíce testů do celého světa, v poslední době získala desítky nových partnerů a začala spolupracovat se stovkami koncových laboratoří.

Diagnostické produkty od ní odebírají prakticky všechny laboratoře na Slovensku a velkých úspěchů dosahuje v Polsku, Rumunsku či Německu. Významné zastoupení mají její testy i mimo Evropu: například v Pákistánu, Maroku či Ekvádoru.

Teď se však chce GeneProof soustředit především na Česko. „Díky obrovskému úspěchu v zahraničí jsme si mohli dovolit minimalizovat marži na domácím trhu. Českým laboratořím tak dodáváme za bezprecedentně nízkou cenu, za kterou si ani ty nejlepší samy zpravidla nemohou testy připravit. Pomáhají nám i velké obraty, které nám umožňují dosáhnout na extrémně nízké ceny vstupních surovin,“ popisuje Horváth.

Firma tak chce nejen přispět k lepšímu zvládání současné pandemie, ale zároveň pomoci pracovníkům laboratoří, kteří jsou od jara pod nesmírným tlakem.

„Pracují od rána do večera, vyšetřují vzorky na covid-19 a zároveň musejí zvládat i běžnou rutinu, kterou dělali před tím. Jsou vyčerpaní a zaslouží si mít v ceně vyšetření prostor, ze kterého mohou být například lépe odměňováni,“ připomíná ředitel firmy.

Mezi zdejší odběratele testů od GeneProof patří fakultní a krajské nemocnice, soukromé laboratoře i velké nadnárodní laboratorní řetězce. „V tuzemsku se zájem o naše testy významně zvyšuje a již nyní dodáváme do desítek procent domácích laboratoří,“ uvádí Horváth.

Souvisí to podle něj i s tím, že stejně jako během první vlny i nyní řada výrobců ze zahraničí dodávky testů zastavila nebo omezila. Mít k dispozici české dodavatele je proto podle něj klíčové.

V souvislosti se zvýšenou poptávkou firma neustále rozšiřuje výrobu, vylepšuje její automatizaci a zavádí moderní metody plánování. Nabírá také nové lidi a získává prostředky na další rozvoj společnosti, aby si udržela růst i po pandemii. „Již nyní řešíme budoucnost testování v příštích deseti letech a připravujeme se na ni,“ podotýká Horváth.

Firmu GeneProof založil se svým společníkem a současným vědeckým ředitelem Milošem Dendisem v roce 2005. Předtím působili na Lékařské fakultě Masarykovy Univerzity v Brně, v laboratořích transpantačního centra v Brně a následně v několika diagnostických laboratořích.

„Máme oba velmi rozdílné povahy, způsob myšlení, pracovní postupy i životní styl. Přesto, nebo právě proto nám to skvěle funguje. Umožňuje nám to o všem tvrdě diskutovat. A výsledná řešení jsou překvapivě funkční,“ líčí ředitel firmy.

Radek Horváth z GeneProof

Ještě před založením firmy provedli jedny z prvních klinických testů metodou PCR v Česku a podíleli se na jejím zavedení do praxe. Již tehdy zjistili, jak důležité je tuto diagnostiku standardizovat, aby výsledky byly vždy stejně vypovídající.

„Díky tomu se nám podařilo zachránit mnoho životů. Přispěli jsme například k poklesu úmrtnosti na cytomegalovirovou infekci u transplantovaných pacientů téměř na nulu. Dalším úspěchem bylo podobné potlačení úmrtnosti na kvasinkové infekce u dětí na onkologické klinice,“ vypráví Horváth.

V laboratorních podmínkách vytvořili první koncept PCR testů jako produktu. A později se ho rozhodli rozvíjet v rámci podnikání.

Jako vědci jsme neměli představu o obchodu, marketingu nebo právní problematice.

„Začínali jsme bez jakýchkoliv manažerských a ekonomických znalostí a zkušeností. Jako vědci jsme neměli vůbec představu o obchodu, marketingu nebo právní problematice registrací zdravotnických prostředků. Přesto se už na začátku náš byznys rychle rozvíjel a museli jsme zvládat růst o 30 až 60 procent ročně, což nás rychle vyškolilo,“ líčí podnikatel.

Firma jako jedna z prvních přišla s testy, které jsou uživatelsky jednoduché. Za 15 let fungování jich vyvinula a uvedla na trh přes 50 a mezi nejúspěšnější patří produkty pro diagnostiku chlamydií, borelií, transplantačních virů a virů hepatitidy B a C.

Letos společnost uvádí na trh unikátní diagnostický automat, který umí kombinovat více testů z jednoho vzorku současně a hodí se i pro diagnostiku nemoci covid-19. V plánu je také testovací biosenzor, který dokáže odhalit přítomnost virů či bakterií i v jiných vzorcích, než jsou tělní tekutiny.

Za 15 let si přitom Horváth a Dendis nikdy nerozdělili zisk – veškeré výdělky investovali zpět do firmy. „Vždy nás poháněla chuť zdokonalovat procesy výroby a řízení kvality, vyvíjet nové produkty a expandovat do celého světa,“ uvádí Horváth.

„Budování distribuční sítě je náročný a zdlouhavý proces. Registrace našich produktů v některých zemích trvají třeba i několik let a jsou velmi nákladné. Nám se toto úsilí začíná významněji vracet zejména v posledních letech a s pandemií covidu-19 nám pomohlo k mimořádně velkému úspěchu,“ říká Horváth.

V současnosti firma své výrobky prodává do 60 zemí na čtyřech kontinentech a exportuje přes 90 procent své produkce.