skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Firmám teď začne cirkus, předpovídá majitel makléřské pojišťovací skupiny Respect

Vybudoval jednoho z největších hráčů na trhu s firemním pojištěním. Teď majitel makléřské skupiny Respect Zdeněk Reibl věští hodně divoké časy. I tak ale věří, že jeho firma v té divočině posílí.

Z moderní kancelářské budovy nedaleko pražského IKEMu, kterou pro svoji skupinu nechal před lety postavit, se stará o pojištění výrobních firem, nadnárodních korporací i podniky tuzemských miliardářů. Z velkých prosklených oken vyhlíží náročné období. Firmy podle něj čelí bezprecedentní kombinaci faktorů, které jim mohou zkomplikovat život. 

„Teď začíná ten pravý cirkus. Naši klienti se sotva vzpamatovali z covidových opatření, a už musí čelit inflační spirále, růstu všech nákladů, kolapsu logistických řetězců, drahému skladování, zelené evropské politice a také častějším přírodním katastrofám,” rozpovídá se Zdeněk Reibl, majitel makléřské pojišťovací skupiny Respect. 

V oboru firemních pojistek je tuzemským matadorem, už krátce před revolucí začal pracovat v České státní pojišťovně jako referent zahraničního obchodu, aby se pak na začátku 90. let rozlétl do světa a v rámci nadnárodní společnosti Minet si vyzkoušel práci třeba v Londýně. Respect zakládal v roce 1993 už jako uznávaný odborník na pojištění průmyslových podniků. 

Dnes čelí, stejně jako jeho klienti, možná největším výzvám v bezmála třicetileté historii firmy. „A to jsem toho zažil na trhu opravdu hodně. Například po 11. září 2001 byl trh firemního pojištění ze dne na den doslova paralyzovaný. Také tehdy začaly pojišťovny přepisovat pravidla, všichni se obávali nových hrozeb,” vzpomíná.  

Firmy v kleštích

Respect se dnes jako pojišťovací broker stará o tři tisícovky firem, v průmyslovém oboru je největší na trhu. Jeho lidé pro klienty detailně analyzují situaci v jejich podniku, případná rizika ve výrobě i v obchodě, pak vyráží na trh hledat pojišťovnu, která dokáže potřeby dané firmy nejlépe splnit. 

V roce 2019 měla skupina rekordní tržby 526 milionů korun, což odpovídá objemu spravovaného pojistného v řádu 3 mld. Kč v České republice.  I za loňský rok očekává zakladatel Respect Group mírný růst tržeb, letos se ale už podle něj projeví negativní dopady současných trendů. Přesto Reibl zůstává pozitivní.

„Nechci se rouhat, ale cítím, že právě v tomto období přichází naše šance. Jsme stabilní, zavedená firma s dlouholetou expertízou. A v této turbulentní době je pojišťovací makléř jako štít a nárazník mezi firmou a pojišťovnou,” říká.

Majitel makléřské pojišťovací skupiny Respect, Zdeněk Reibl. Foto: Michael Tomeš

Následky pandemie covidu se podle něj začínají na pojistném trhu projevovat se zpožděním. „Pojišťovnictví vždy reaguje opožděně. V roce 2019 nebyl žádný problém, v roce 2020 přišla pandemie a začala nás a naše klienty trápit. Čísla za rok 2020 to určitě ovlivní, ale mnohem zajímavější bude rok 2021,” naznačuje s tím, že firmy se dnes dostávají do kleští.

Problém sehnat pojistku

Cena pojistek na globálním trhu totiž roste o zhruba 15 procent a zdražování je navíc umocněno i zvyšováním cen ve stavebnictví a souvisejících službách. Zatímco před dvěma lety si průmyslová firma dokázala postavit moderní halu za miliardu korun, dnes za ni zaplatí kvůli růstu cen materiálu i práce třeba o 200 milionů víc. A vyšší hodnotě areálu odpovídá i cena jeho pojištění. „To všechno v době, kdy by firmy naopak potřebovaly spíše ulevit,” dodává Reibl.

Do pojistného trhu zásadním způsobem zasáhla také příroda. „Letos nás potkalo tornádo na Moravě, v celém středoevropském regionu povodně, ve světě zemětřesení, sopky. Katastrof za posledních deset měsíců výrazně přibývá a všechno je to propojené. I pojišťovnám se zdražuje zajištění, a tak se chovají pragmaticky a ceny přenáší dolů.”

Firmy tak víc řeší, jaké pojištění skutečně potřebují, omezují krytí, eliminují některá rizika. A stejně tak pojišťovny musí přepracovávat pojistné smlouvy a ceníky, protože nahodilosti některých událostí se zásadně posouvají.

Vztahy na pojistném trhu navíc ovlivňuje současná zelená politika. Pro firmy v některých oborech tak začíná být problém se vůbec pojistit. „Velké pojišťovny dnes nechtějí pojišťovat část energetiky, chemický průmysl, petrochemii a pomalu i některé oblasti automotive,” doplňuje Zdeněk Reibl další šrapnel, který se na podnikatele řítí.   

Firemní make-up

Tuhle stresovou disciplínu na sebe bereme za klienty, umíme najít řešení pro každou firmu, bez ohledu na obor a ekonomickou situaci. Naši experti a inženýři rozumí firemním rizikům a na druhé straně máme přesnou analýzu toho, co se děje na pojistném trhu. Máme vyladěný program na snižování rizika, v rámci kterého s klientem projdeme investiční strategii i strategii provozně-bezpečnostní. Snažíme se rizika klienta poctivě zmapovat tak, aby byl pro pojišťovnu přijatelný,” popisuje hlavní roli skupiny Respect, která spolupracuje se 40 pojišťovnami z celého světa a má také vlastní akademii, ve které si vychovává nové talenty. 

V polovině 90. let Reibl začínal s týmem o třech lidech, dnes má Respect Group jen v Česku kolem 200 zaměstnanců. Když se připočte slovenská pobočka a další externí spolupracovníci, pracuje pro skupinu na 600 lidí, kteří běžně likvidují i miliardové škody.  

„Stále to beru jako rodinnou firmu, ačkoliv při této velikosti už musíte zavést i korporátní prvky. Všechno musí fungovat jako švýcarské hodinky, od recepce po samotné likvidace. Od detailů, jakože telefon u nás zazvoní maximálně třikrát, než ho někdo vezme,” nezapře v sobě sedmapadesátiletý Reibl přísného perfekcionistu. 

Respect neroste jen akvizicí nových klientů, čas od času spolkne také některého z menších konkurentů a doplní si tím zákaznickou i zaměstnaneckou bázi. Letos skupina například akvírovala plzeňskou společnost Makléřský servis. 

Zapojuje se také do mnoha filantropických aktivit, které se nesou ve znamení pomoci tělesně postiženým lidem, spolupracuje s řadou neziskovek a účastní se nejrůznějších charitativních akcí. „Máme rozpracovaný koncept velkého rehabilitačního centra, který by byl určený pro zdravé i tělesně postižené. Aby do posilovny mohl chodit i vozíčkář. Protože takových zařízení na trhu moc není. To mi dnes dělá velkou radost,” konstatuje na závěr zakladatel skupiny.