skip to main content
Startupy

First we take Manhattan, potom vzhůru na západní Evropu. Smíchovský startup se chystá obsadit další metropole

5 minut čtení

Home office je nový normál už skoro rok. A majitelé kancelářských budov na celém světě si nervozitou okusují nehty z obav, jestli jejich nájemníci a) covidovou pandemii vůbec přežijou, b) se ve stejném počtu znovu posadí za kancelářské stoly prosklených office komplexů.

Josef Šachta ze smíchovského proptechu – property + technology – Sharry je přesvědčený, že doba návratu do kanceláří dřív nebo později přijde. Nebude to ale jen tak. A jeho Sharry toho hodlá využít.

„Vize, že firma může fungovat na dálku, je stejně naivní, jako když budete říkat, že na dálku může fungovat rodina,“ říká Šachta, který očekává nástup pracovního režimu v podobě 3-2-2, tedy tři dny práce v kanceláři, dva dny práce odjinud a dva dny volna. Změní se podle něj i vytížení kancelářských budov.

„Komplex, který je dnes pro tisíc lidí, bude muset být pro tři tisíce lidí. Sice tam nikdy nebudou naráz, ale všichni tak budou označovat místo, kde pracujou,“ předpovídá CEO smíchovské startupu, do kterého miliardář Tomáš Krsek prostřednictvím Presto Ventures předloni investoval 1,3 milionu eur, za což získal čtvrtinu firmy. O zbylých 75 procent se dělí čtyři spoluzakladatelé.

Úkolem Sharry, která do office parků vnáší chytré technologie, proto bude připravit budovy na zvládnutí takových změn. Jednoduše řečeno: aby se například na 200 parkovacích místech v průběhu krátké doby řízeně vystřídalo 600 aut, aby místní kantýna věděla, kolik má v konkrétní den uvařit obědů, nebo aby člověk, který tam přijde pracovat, měl v danou dobu všechny potřebné přístupy, přičemž další den ty samé dostane zase někdo jiný.

Reklama

Že Sharry už něco takového dokáže, ukazuje na kancelářských budovách v Česku, Polsku, Rumunsku, Slovensku nebo Maďarsku. A především ve 23 mrakodrapech v New Yorku včetně páté nejvyšší stavby USA, mrakodrapu One Vanderbilt, který se po loňském dokončení stal jednou z nových ikon Manhattanu.

Pracovní trajektorie Josefa Šachty se přitom vyvíjela úplně jiným směrem. Se společníkem Michalem Čeřovským v roce 2012 zkoušel v Praze prorazit s metropolitním kulturním magazínem a webem CityBee. A právě tahle platforma v roce 2015 nepřímo vedla k první zakázce na aplikaci pro budovu, kterou pro karlínský Corso Court poptávala Skanska.

„Chtěli po nás jen, abychom do aplikace dodávali tipy na zajímavé akce, které se dějou kolem. Chytlo nás to ale tak moc, že jsme se spojili s Vladimírem Cibulkou a Jakubem Řezníčkem, kteří měli softwarové studio, a Skansce jsme se vnutili do tendru na celou aplikaci,“ vzpomíná Šachta na tendr, ve kterém i uspěli.

Sharry v obsazení čtyř spolumajitelů a tří zaměstnanců na pozicích vývojářů tak byla na světě. A roste jako z vody – dnes má v týmu 48 lidí a dalších 30 má přibýt letos. I proto se Sharry rozhlíží po další investici, která by tentokrát měla přijít ze zahraničí a od níž si Šachta slibuje výrazné navýšení hodnoty rostoucí firmy.

Sharry původní spolupráci se Skanskou ještě prohloubila, když švédská stavební a developerská firma vypsala stejný tendr na chytré řešení pro všechny své budovy v rámci střední a východní Evropy. V Sharry se šampaňské na oslavu vítězství otvíralo podruhé, produkt pojmenovaný Connected by Skanska dnes běží ve 14 velkých kancelářských budovách v regionu.

Před čtyřmi lety ale přišlo rozhodnutí nebýt firmou jednoho zakázníka, kterému Sharry plnilo jeho přání. Technologický startup se proto začal rozhlížet po nových klientech. „Řekli jsme si, že budeme nabízet produkt pro chytrou správu kancelářských budov, který bude nejlepší na světě,“ říká Josef Šachta.

Reklama

Vlastní smart řešení tak Sharry nabízí na několik způsobů. Chytře lze řešit například fungování garáží, kam se dnes běžně vjíždí na základě rozpoznání registrační značky auta kamerou.

„V budově, kde s chytrým řešením nejsme, to funguje tak, že na začátku zaměstnavatel správci budovy předá registrační značku zaměstnance, správce ji zanese do systému a zaměstnanec může do garáží vjíždět,“ popisuje Šachta.

„Jenže v momentě, kdy se mu auto porouchá a on do práce začne jezdit autem manželky, musí volat do firmy, kde někomu nahlásí změnu, odkud pak tato informace putuje ke správci budovy. V našem řešení si jen v aplikaci přepíšete registrační značku a systém ví, že vás může pustit do garáže,“ demonstruje chytré řešení na konkrétním příkladu.

Další velké téma je přístup do budovy. Tady plastové karty nahrazuje přiložení mobilu. V případě hostů pak systém funguje tak, že stačí e-mailem odeslat pozvánku a host kromě ní dostane ještě adresu budovy včetně QR kódu, který načte na recepci a obsluha hned ví, za kým dotyčný jde.

„Není potřeba ukazovat občanský průkaz, ale zároveň se dovnitř dostane jen ten, kdo se tam dostat má,“ konstatuje Šachta. Když chce návštěvník přijet autem, přes link v mailu se dostane do aplikace a sám si v ní vyplní svojí espézetku, což mu otevře přístup k parkování.

„A když hostovi budete chtít udělat radost, po vjezdu se mu na panelu v garáži rozsvítí nápis, který ho uvítá jménem a navede ho na konkrétní parkovací místo,“ dodává Šachta. Pořadatel schůzky už v tu chvíli má v telefonu notifikaci, že host právě dorazil.

Díky datům zjistíte, jak je budova výkonná.

Velký důraz v Sharry letos hodlají věnovat vytváření analýz z dat získaných fungováním systému. Podle Šachty to pro majitele kancelářských budov je a bude naprosto stěžejní. Díky datům totiž zjistí, jak je budova takzvaně výkonná.

„Námi nabízená data majiteli jasně naznačí, jak je pravděpodobné, že nájemce bude v budově zůstávat, nebo skončí. Když se ukáže, že ačkoli má kanceláře pro 200 lidí, ale reálně jich tam chodí polovina, asi nájem neprodlouží. A pokud má kanceláře pro 50 lidí a chodí jich tam 100, tak nejspíš neprodlouží taky, protože bude hledat něco většího,“ vyjmenovává možné závěry Josef Šachta.

AFI v pražském Karlíně | Foto Tomáš Malý

Sharry loni dosáhla na obrat 1,9 milionu dolarů, přičemž veškerý zisk zamířil znovu do firmy. Kromě nárůstu obratu je dalším z letošních cílů uspět v západní Evropě a dotáhnout rozjednané obchody v Jihoafrické republice.

Výzvou je také Blízký východ, kde se smíchovskému startupu prorazit zatím nedařilo – přednost dostala konkurence, která sice není velká, ale existuje jak na českém, tak globálním poli. U nás se Sharry měří třeba s firmami Spaceti nebo Spaceflow, v nadnárodním světě s polskými SpaceOS nebo americkým HqO.

Reklama
Reklama