Prodejce tenisek a streetwear oblečení Footshop se vydává na trh pro čerstvý kapitál a od investorů poptává 4 miliony eur, tedy 108 milionů korun. Peníze se tentokrát pokouší sesbírat na tržišti jménem Crowdberry.

Původem slovenská investiční platforma umožňuje jednotlivým investorům vstupovat do českých a slovenských firem s rostoucím potenciálem. Rozdíl oproti zaběhnutým platformám typu Fundliftu spočívá především v tom, že minimální investiční částka na Crowdberry činí 2 tisíce eur, zatímco třeba zmíněný Fundlift umožňuje investovat již od 5 tisíc korun.

Hranici může poptávající firma navýšit, a tak se v konkrétním případě Footshopu investuje minimálně 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun, a to formou konvertibilního úvěru. Ten by investoři měli přetavit v podíly za rok a směrodatné budou tou dobou aktuální finanční výsledky, podle nichž se podnik bude oceňovat.

„S týmem Crowdberry jsme si lidsky sedli, navíc máme dobré reference od známých z Gymbeamu, kteří tam raisovali,“ komentuje prezenci na Crowdberry šéf a majoritní akcionář Footshopu Peter Hajduček. CEO teniskového království zároveň dodává, že touto cestou lze získat desítky zajímavých ambasadorů (podílníků). Zatím jich firma zaujala 45 a celkem přislíbili téměř 2 800 000 eur.

Hajduček si v neposlední řadě pochvaluje i aktuální valuaci, která je prý od Crowdberry nastavena férově a trefně reflektuje finanční výsledky. Sám ji blíže komentovat nechce, každopádně se podle informací Forbesu ocenění Footshopu pohybuje okolo jedné miliardy korun. Firma loni utržila bezmála 760 milionů korun při ziskovosti EBITDA 14 milionů korun, přičemž příští rok plánuje v tržbách překročit miliardu.

Investiční platformu si pochvalují i investoři z Enernu, kteří do Footshopu vstoupili před dvěma lety a nyní drží pětinový podíl.

„Crowdberry nastavuje podmínky a je na nás jakožto na akcionářích, zda to schválíme. Nám se jejich ocenění každopádně líbilo a celkově to v daném kontextu považujeme za dobrou cestu k růstovému kapitálu,“ říká za Enern Tomáš Pačinda, který má v rámci portfolia Footshop na starosti.

Na Crowdberry se firma každopádně profiluje jako „nejrychleji rostoucí prodejce lifestyle obuvi a streetwearu ve střední a východní Evropě“, který za poslední dva roky rostl čtyřicetiprocentním tempem a který jen za loňský rok přilákal 300 tisíc zákazníků (a celkově už k milionu). Hlavní konkurenční výhoda zůstává i nadále stejná – unikátní přístup k limitovaným modelům, které u jiných prodejců nebývají dostupné.

Expanzi Footshopu zmírnila pandemie koronaviru, ale nyní už Hajduček hlásí, že se vše vrací na své místo, a na řadu tak přijde i odložená kamenná prodejna v bulharské Sofii. „Kdybychom měli poboček desítky či stovky, tak o tom uvažujeme jinak, ale takto svou strategii považujeme za správnou. Nikam tedy neodbočujeme.“