Jak na COVID-19 reaguje umělecký svět? Odlehčujícím humorem i nekompromisním aktivismem. A díky sociálním sítím, které v časech zpřísňujících se karantén přebírají role neformálních virtuálních galerií, se virálně šíří do světa.

Že nezamýšlený vtip někdy skvěle zafunguje, dokazuje soubor španělského umělce Josého Manuela Ballestera nazvaný „Skryté prostory“. Nevznikl sice jako reakce na epidemii koronaviru, umělec jej vytvořil už před osmi lety, ale dnes získává nový význam. 

Ballester v něm z ikonických maleb, notoricky známých z učebnic dějin umění, digitálně odstranil lidské figury. Odhalil tak prostředí, která na slavných obrazech tvořila pouze pozadí pro lidské příběhy a dramata. Kdo ze současných hyperrealistických malířů vyrazí neohroženě do plenéru, virus nevirus, a vystaví soudobou kolekci měst duchů?

Zcela jinou optiku nabízí čínský politický karikaturista a streetartový umělec Badiucao. Na Západě se mu dlouho přezdívalo čínský Banksy kvůli roušce, kterou maskoval a chránil svoji identitu. Tvorba umělce žijícího v australském exilu je totiž vůči čínskému režimu ostře nekompromisní.  

Aktuálně Badiucao na svém Twitteru vydává a ilustruje Wuchanský deník, který píše jeho kamarád – tamní dobrovolník přímo z první linie. 

Od soboty si umělcovu pouliční satiru užívá i Praha. Kreslíř, který k nám přiletěl uvést vlastní dokumentární portrét na filmový festival Jeden svět, centrum města polepil plakáty lékaře Li Wen-lianga. Ten se jako jeden z prvních snažil upozorňovat na šíření nové epidemie a sám nemoci podlehl začátkem února. 

Jeden z plakátů vyvěsil Badiucao i na Lennonovu zeď, odkud jej někdo během pár hodin odstranil. Umělec ihned zveřejnil link, ze kterého si kdokoli může stáhnout vizuály jeho satirických plakátů, a připojil výzvu, aby je příznivci vylepovali po světových městech a šířili tak protesty proti manipulacím a tutlání informací ze strany čínské vlády. 

Na pomezí aktivismu a humoru obvykle balancuje už zmíněný britský umělec Banksy. Street art s jeho tagem na aktuální téma se zatím na žádné zdi neobjevil, úsměvný koronavirový komentář ale nabízejí fotografie z jeho hotelu Walled Off, který Banksy otevřel před třemi lety v palestinském Betlémě. 

Hotel „s nejhorším výhledem na světě“ je přilepený přímo ke zdi oddělující izraelsko-palestinské území. Ta nese několik děl kriticky komentujících blízkovýchodní konflikt a dalšími kousky zaplnil mysteriózní autor i svůj hotel. Dosud chránily roušky jeho objekty hlavně před slzným plynem, nově i před virovou nákazou.