Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Čtvery dveře a 550 koní

Rodina toho nejostřejšího nádobí od BMW nesoucí označení CS (Clubsport) se zase rozrostla. Posledním přírůstkem je BMW M3 CS s výkonem 550 koní a cenovkou nepříjemně se blížící čtyřem milionům korun. Tahle šílenost se v rámci omezené série k prvním zákazníkům dostane v březnu. Největší zájem se čeká v USA, Německu, Velké Británii a Japonsku.

O výkon se stará řadový šestiválec s třílitrovým objemem, který v upravené podobě dovezl v roce 2022 k titulu BMW M4 GT3 v německém mistrovství cestovních vozů DTM. I díky tomu auto zrychlí na stovku za 3,4 sekundy. Maximální, ale i tak elektronicky omezená rychlost je 304 kilometrů za hodinu.

Kromě výkonu se extrémně řešila i hmotnost. Aby byla co nejnižší, v BMW vsadili na plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Kromě střechy je z tohoto materiálu i kapota, část předního spoileru, kryty zrcátek, zadní difuzor a spoiler nebo středová konzola. Další kila ubírají i karbonová sedadla. Výsledek? 1756 kilogramů.

Toyota největší potřetí za sebou

Toyota bZ4X

Skupina Toyota Motor loni opět předstihla německý koncern Volkswagen a třetí rok za sebou zůstala největším prodejcem aut na světě. Celosvětové prodeje skupiny byly loni díky silné poptávce v Asii na stejné úrovni jako v předchozím roce. Toyota v roce 2022 prodala přibližně 10,48 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 0,1 procenta.

Japonský výrobce vozů uvedl, že jeho celosvětová produkce vzrostla o 5,3 procenta na 10,61 milionu aut. Posílené výrobní kapacity v Severní Americe a Asii firmě pomohly omezit nepříznivý dopad pandemie a nedostatku dílů. Rekordního objemu produkce Toyota dosáhla v roce 2019, tedy před pandemií, kdy vyrobila 10,74 milionu vozů.

Japonské střídání stráží

Foto Yoshikazu Tsuno/Getty Images

Japonská Toyota má před sebou každopádně období plné otazníků. Prvního dubna se totiž po čtrnácti letech vymění jeho nejvyšší šéf. Šestašedesátiletý generální ředitel a prezident Akio Tojoda k 1. dubnu odstoupí z funkce, kde ho nahradí o třináct let mladší Kodži Sató. Ten měl dosud ve firmě na starosti budování značky.

Sató bude mít za úkol Toyotu dostat na špičku v segmentu elektromobility, který se nezadržitelně šíří světem. Tady totiž japonský obr strádá, protože Tojoda dlouhodobě prosazoval podporu především aut s hybridní technologií, ke kterým pak přibyla sázka na vodík. První čistý elektromobil Toyota bZ4X tak přišel teprve loni. První elektrický model UX 300e v roce 2022 nabídl i koncernový Lexus.

I přes očekávaný směr ale téměř jistě není namístě obava, že by se z koncernových značek Toyoty staly nudní producenti aut do zásuvky. Kodži Sató přichází jako dosavadní šéf Lexusu a především Gazoo Racing Company, motoristické značky Toyoty. O zábavu za volantem „Made in Japan“ tak nejspíš bude dál postaráno.

Design Volkswagenu (skoro) bez Kabaně

Jozef Kabaň

Krátce po svých padesátinách dostal slovenský designér Jozef Kabaň nepříjemnou zprávu. Po třech letech skončil na pozici šéfdesignéra značky Volkswagen. Na jeho židli nově usedne dosavadní ředitel designu britské automobilky Bentley Andreas Mindt.

Změna přišla zhruba půl roku poté, co do čela značky Volkswagenu usedl Thomas Schäfer, který se do Wolfsburgu přesunul z šéfovské židle Škody Auto. Volkswagen ale Kabaň úplně neopouští. Zůstává kreativním uměleckým ředitelem značky Volkswagen, který bude přímo podřízený členovi představenstva pro technický vývoj Andreasovi Mindtovi.

Jeho nástupce se ve W podílel mimo jiné na designu první generace modelu Tiguan a vnějším designu modelu Golf 7. V letech 2014 až 2021 nesl odpovědnost za nové směřování vnějšího designu vozů Audi od modelu A1 až po Audi e-tron GT. Od roku 2021 pak utvářel jako ředitel designu značky Bentley její nový styl, který byl představen loni v létě s modelem Bentley Batur.

Elektro funguje. Když je MINI

Britská značka MINI byla před necelými dvěma roky jednou z prvních, která ohlásila pevný termín, kdy skončí se spalovacími motory. Tím termínem byl rok 2030 a rozhodně to nevypadá, že by se něco mělo měnit. Prodejní čísla totiž ukazují, že k tomu není důvod.

Čistě elektrické vozy už tvoří patnáct procent celkových celosvětových prodejů z celkových 292 923 prodaných MINI. Z pohledu samotné Evropy je zájem o elektro ještě silnější – elektromobil udělal 22 procent všech prodejů, což představuje 27 tisíc prodaných kusů MINI Cooper SE – auta, které se v Česku prodává za necelý milion korun.

Silný nárůst prodejů MINI Electric zaznamenalo zejména Německo, Francie a Velká Británie. Největší podíl na celkových prodejích vykazuje čistě elektrické třídveřové MINI ve Skandinávii, a to 45 procent.

K úspěchu stačí jediné auto

Do města Dieppe ležícího u břehů Lamanšského průlivu si můžete zajet na skvělé ústřice. Nebo tam poslat objednávku na jiný skvělý produkt – Alpine A110. I když se tohle auto vyrábí už od roku 2017, končit hned tak nebude. Prodává se totiž skvěle, a proto v nabídce zůstane ještě další tři roky.

Loni značka Alpine, ukrytá pod křídly koncernu Renault, dosáhla na rekordní čísla. Prodalo se 3546 aut, což je o třetinu víc než v roce 2021. Výraznému nárůstu prodejů pomohlo i rozšiřování prodejní sítě, které Alpine loni přivedlo do Česka, ale třeba i na tropický ostrov Réunion.

Renault má ale s Alpine velké záměry. Nástupci A110 budou už jen električtí a má jich být několik. V následujících dvou letech má přibýt malý elektrický „hot hatch“, na který naváže sportovní kompaktní SUV. Jen tyto dva modely mají prodejní čísla zvýšit desetinásobně, tedy na 35 tisíc aut ročně. Elektrický nástupce A110 vyvinutý ve spolupráci se značkou Lotus by se měl objevit na začátku roku 2027.

Takhle budou vypadat budoucí audi

Audi v minulém roce sice nabídkou novinek nepřekypovalo, ale tenhle fakt dohánělo představováním řady konceptů Audi Sphere. Postupně se tak objevil luxusní sedan Grandsphere, sportovní kupé Skysphere a MPV Urbansphere. A teď se objevil off-road budoucnosti. Je to samozřejmě elektromobil. 

Tohle auto se umí proměnit v pick-up, má schovávací volant i pedály, výkon 442 koní, slibuje dojezd 600 kilometrů a jeho posádka si může naplno užít smíšenou realitu. 

Stačí si jen na hlavu nasadit high-tech brýle, které jsou k dispozici pro řidiče i každého cestujícího na jeho místě uvnitř vozu. Posádka pak po jejich nasazení může sledovat reálné okolí a cesty, ale současně se do zorného pole promítají trojrozměrně ztvárněné informace o jízdě samotné.

V praxi to může v budoucnu změnit podobu interiérů aut, jak je známe dnes. Sbohem, tlačítka. Místo toho se zobrazované ovládací prvky vznášejí před funkčními elementy, k nimž patří. Pro představu dva příklady: Ovládací prvek klimatizace se objeví před výdechem ventilační soustavy, ovládací panel zábavních funkcí nad reproduktorem. Sbohem, dotykové displeje…