Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Číňan mezi finalisty evropského auta roku

Anketa motoristických novinářů Evropské auto roku zná sedmičku finalistů. Převahu mají čisté elektromobily. A vůbec poprvé za dobu existence ankety, která funguje od první poloviny šedesátých let, se mezi nejlepší dostal vůz čínské automobilky BYD.

Finálová skupina vzešla z hlasování devětapadesáti žurnalistů z dvaadvaceti evropských zemí. Podle abecedního pořadí uspěly tyto vozy: BMW 5, BYD Seal, Kia EV, Peugeot 3008, Renault Scenic, Toyota C-HR a Volvo EX30. Kdo bude vítězem, pořadatelé soutěže oznámí na konci února na obnoveném autosalonu v Ženevě.

Elektrický BYD Seal slibující dojezd až 570 kilometrů se v Číně začal nabízet letos na jaře a k prvním zákazníkům se dostal na konci léta. Dostanou se k němu ale už i zákazníci v Evropě. Například v Německu jeho cena začíná na milionu korun. Ohrožení tak představuje například i pro Škodu Enyaq, Volkswagen ID.3 nebo Teslu 3.

Levné elektroauto od VW? Počkejte si!

ID.2all | Foto VW

Evropské automobilky si slibují, že elektromobil za cenu nanejvýš dvacet tisíc eur, tedy necelého půl milionu korun, výrazně zvýší ochotu Evropanů kupovat auta do zásuvky. Jenže takové auto vyvinout, postavit a hlavně na něm dokázat vydělat dost peněz, nebude jednoduché.

Dá se to odvodit z vyjádření CEO koncernu Volkswagen. Oliver Blume totiž nedávno přiznal, že na takový vůz s logem VW dojde nejspíš až ve druhé polovině této dekády. Proč tak pozdě? Hlavním důvodem jsou podle Blumeho vysoké náklady na baterie. I proto německý koncern pracuje na vývoji a výrobě unifikovaného bateriového článku, který cenu srazí na polovinu.

Zatím nejdostupnějším elektromobilem od VW tak má být v roce 2025 model vycházející z konceptu ID.2all. Jeho rozměry by měly odpovídat Volkswagenu Golf a cena se má vejít do pětadvaceti tisíc eur (zhruba 610 tisíc korun). Za tyto peníze pak nabídne dojezd 450 kilometrů. Koncern zároveň počítá i s jeho ostrou verzí ID.GTI, která se na trh dostane pravděpodobně v roce 2027.

Renault je o něco svižnější

Francouzská skupina Renault Group nechce stát v oblasti elektromobility stranou. Proto speciálně pro tento segment na začátku listopadu vytvořila novou divizi Ampere, pro niž vyčlenila tři závody na severu Francie včetně jedenácti tisíc zaměstnanců, přičemž třetinu z nich tvoří vývojáři a konstruktéři.

Ampere plánuje do roku 2031 uvést na trh řadu sedmi elektromobilů, včetně městského vozu za méně než dvacet tisíc eur. Aby odvrátil zvýšenou konkurenci levnějších čínských elektromobilů, chce už v roce 2027 dosáhnout na snížení nákladů na výrobu automobilů o čtyřicet procent.

Nejlevnějším modelem pak má být nové Twingo, které se v roce 2026 začne vyrábět ve Slovinsku. Podle představeného konceptu nabídne retro design se čtyřmi dveřmi a spotřebu deset kWh na sto kilometrů. Nebude ale jediným elektrickým retro modelem. V roce 2024 se má objevit Renault 5 E-Tech za cenu do 25 tisíc eur a o rok později Renault 4.

Hyundai s 650 koňmi, co si troufne i na supersporty

Korejská značka Hyundai nepřestává Evropu zásobovat auty, která se nedají přehlédnout. Asi nejvýraznější je z tohoto pohledu elektrický Ioniq 5, který po světě posbíral několik cen a jeho sourozenecká Kia EV6 se stala evropským autem roku.

Čerstvě se v Česku začala prodávat i jeho extrémně ostrá verze Ioniq 5 N s výkonem 650 koní a schopností zrychlit z nuly na sto za 3,4 sekundy. Historicky nejrychlejší hyundai, u něhož se počítá s výjezdy na závodní okruhy, vyjde na 1,8 milionu korun.

Volvo jinak. Se šesti místy a speciálně pro Čínu

Švédská značka Volvo, spadající pod čínský koncern Geely, představila elektrický minivan, který stojí na stejné platformě jako sesterský Zeek 009 původem z Číny. Design exteriéru i vnitřku má být ale typicky severský. Volvo s novinkou cílí především na čínský trh, kde také začal její prodej. Kdy se novinka dostane do Evropy, automobilka zatím nesdělila.

Auto, které má ambice sloužit jako rodinné, případně jako luxusní minivan, má podle testovacího standardu CLTC používaného v Číně nabídnout dojezd až 738 kilometrů. V běžném provozu je ale potřeba počítat s dojezdem nižším i o vyšší desítky kilometrů. 

EM90 bude používat stejnou technologii jako vlajkové elektrické SUV EX90. To znamená, že z deseti na osmdesát procent ho bude možné nabít za méně než třicet sekund. Baterie v autě navíc bude sloužit i jako zdroj elektrické energie například pro nabíjení jiných elektroaut nebo na při použití elektrických spotřebičů.

Snové Lamborghini, které může i na silnici

Mít Lamborghini je úžasné. Mít ale Lamborghini, pod kterým je podepsaná zakázková divize Ad Personan, je ještě mnohem víc. Jejím posledním výtvorem, který vznikl v jediném exempláři, je model Huracán STO SC 10° Anniversario.

Tohle auto už má samozřejmě svého majitele, který ho získal za nezveřejněnou, ale v každém případě velmi vysokou částku. Bez pochyb jde o další kus odcházejícího desetiválcového stroje, který už si nejde objednat. Automobilka totiž s jeho výrobou skončí v příštím roce, přičemž veškerá výrobní kapacita je už dlouhé měsíce předem vyprodaná.

Huracán STO SC 10° vzdává hold sportovní divizi značky divizi Squadra Corse a inspiraci hledá u čistě okruhového speciálu. Uvnitř si tak majitel auta s výkonem 640 koní může užívat karbonovou podlahu, bezpečnostní rám nebo čtyřbodové pásy.

Zvenku se pak pomocí karbonových křidélek vpředu a obřího křídla vzadu zapracovalo na lepší aerodynamice a přítlaku. Ostřejší jízdu pak dovolují i nově vyvinuté tlumiče nastavitelné ve čtyřech směrech, inspirované technikou používanou na závodních okruzích.

Perlový dárek od Rolls-Royce

Dubajská kancelář divize Bespoke automobilky Rolls-Royce zaměřená na nadstandardní přání zákazníků začíná přinášet výsledky. Jedním z nich je SUV pojmenované The Pearl Cullinan, které si klient objednal jako dárek k 90. narozeninám svého otce.

Povrchová úprava auta nazvaná Pearl Rose je inspirována barvou majitelovy nejcennější perly z jeho rozsáhlé sbírky světové úrovně a je vyhrazena výhradně pro tento vůz, což platí i pro dalekou budoucnost.

Perlové orgie pokračují i v interiéru auta. Viditelné je to například na stolcích na zadní straně sedadel, kde je každá z desek vyložena 1351 kousky perleti. Hodiny na palubní desce jsou pak poprvé u značky Rolls-Royce zasazeny do perleťového obkladu, zatímco číselník a ručičky jsou z růžového zlata.

Pro značku typické hvězdné nebe na střeše vozu tentokrát zobrazuje oblohu tak, jak vypadala v místě, kde se narodil otec zákazníka, který si nejprodávanější rolls-royce objednal.