Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Ferrari jde do elektřiny
Ferrari dlouho mlžilo kolem toho, jestli z továrny v Maranellu někdy vyjede čistý elektromobil. Od jednoznačného odmítání už se ale italská legendární značka, která ročně prodá kolem 10 tisíc aut, posunula tam, kam míří všichni ostatní – „překvapivě“ k elektromobilu.
Začalo to hybridy, kdy se třeba u modelu SF90 Stradale k osmiválci přidaly rovnou tři elektromotory, takže ve výsledku u něj máme rovných tisíc koní a zrychlení z nuly na 100 za 2,5 sekundy. Teď už zbývá jen čekat, co předvede čistý elektromobil plánovaný na rok 2025.
Ferrari do zásuvky ale nebude jediný šok. Ještě předtím si Italové prožijí další životní zlom – Ferrari totiž zkraje příštího roku ukáže první SUV, pojmenované Purosangue. Elektromobil, SUV, Ferrari? Potřebujete uklidnit?
Snad pomůže další novinka, která sice zatím název nemá, ale v květnu se ho dozvíme. Zatím víme, jak vypadá, že vychází z modelu 812 Superfast, pohání ji dvanáctiválec (ach ano), má výkon 830 koní a z nuly na 100 zrychlí za 2,9 sekundy. A taky víme, že na ni dosáhnou jen ti, kteří už nejmíň jedno Ferrari doma mají.
Škoda Fabia Nr. 4
A teď zpátky na zem. Čtvrtá generace Škody Fabia, v Česku druhého nejprodávanějšího auta z Mladé Boleslavi, se za chvíli ukáže světu. Jestli vás to zajímá, v kalendáři si zaškrtněte úterý 4. května. Škodovka zatím ukázala jen zamaskované auto, několik skic, a aby řeč nestála, přihodila i pár informací.
Třeba tu, že nová Fabia bude oproti té současné zase o něco větší. Na délku o deset a na šířku o pět centimetrů. O 50 litrů pak bude mít větší i kufr. Parádu uděláte také s LED světly vpředu i vzadu a u čerpací stanice už budete kupovat jen benzin. S dieselem se nepočítá. S čím se ale naopak počítá velmi, je verze kombi, která se však ukáže nejspíš až v roce 2023.
Čumákem do „zdi“
U Škodovky, ale nejen u ní, ještě zůstaneme. Evropská organizace Euro NCAP, která se v zájmu bezpečnosti zabývá demolicí aut, otestovala i první Škodu Enyaq. Auto, a ne jedno, je sice na odpis, ale pro posádku „velký dobrý“. Oficiálně to znamená pět hvězdiček z pěti. Stejně dobře dopadl i další elektrospotřebič – sourozenecký Volkswagen ID.4. Taky za pět hvězd.
Tak to bychom měli auta za milion. A teď lowcost. Euro NCAP testovalo i dva modely od Dacie, jednak SUV Sandero Stepway, které kvůli obrovskému zájmu Rumuni ani nestačí vyrábět, a také levnější Logan. A tady těch hvězdiček bylo o dost míň. U obou aut jen dvě.
Z Rumunska do Itálie
Dacia, Lada, nebo Alfa Romeo? Když vám dá někdo vybrat, asi málokdo by sáhl po autu z východu. A přesně to samé udělal i šéfdesignér Alejandro Mesonero-Romano, který po pouhém půl roce opustil skupinu Renault Group. V ní měl za úkol vydolovat krásu ze značek Dacia a Lada, které pod Renault spadají. Místo toho ale radši kývl na nabídku šéfovat designu italské krásky.
Alfa Romeo, která loni prodala jen lehce přes 50 tisíc aut a momentálně má v nabídce jen dva modely, sice dlouhodobě skomírá, ale světlé zítřky jsou prý na obzoru. Stát u toho má její nový šéf Jean-Phillipe Imparato, který naposledy pozdvihl francouzský Peugeot, a právě Mesonero-Romano, po němž v Dacii kromě vzpomínek zbyde už jen povedený koncept Dacia Biggster.
Vodík jde do Česka
Lépe řečeno jde do Česka auto na vodík, protože s dostupností vodíku pro auta jsme z pohledu běžného řidiče na štíru. Zatím se stále čeká na otevření první veřejné čerpací stanice, která vodík nabídne. Letos v srpnu by první dvě měly vzniknout v Praze a Litvínově.
Přesně na to čekala japonská Toyota a nově zahájila prodej druhé generace vodíkového modelu Mirai. Základní cena auta s výkonem 182 koní, jemuž z výfuku půjde jen pára, je 1,7 milionu korun. Na jednu nádrž s ním ujedete 650 kilometrů a tankování prý netrvá víc než pět minut. Oproti elektromobilům desítky minut připoutaným k zásuvce docela dobrá zpráva.
Hyundai je cool
Vytahovat dobu, kdy Hyundai vzbuzovalo spíš posměch, už je dávno passé. Tuhle automobilku rozhodně stojí za to sledovat víc, než jste možná zvyklí. A dvě novinky s odvážně futuristickým designem to jen potvrzují.
Tou první je elektromobil Ioniq 5 s dojezdem až 480 kilometrů, který může být konkurentem Škody Enyaq. Už třeba jen z pohledu ceny – stejně jako Enyaq totiž vyjde zhruba na milion korun. Ještě větším výstřelkem je ale MPV Staria. Tuhle rodinnou dodávku zkrátka nepřehlédnete. Na českých silnicích bude k vidění od června.
Elektrické Audi A6
Evropské autosalony, které nesložil nezájem návštěvníků ani vystavujících automobilek, dorazil covid-19. Oči fanoušků aut se proto obracejí k Šanghaji, kde po dlouhé době probíhá autosalon s opravdovými auty a lidmi, na které si můžete sáhnout. Na ta auta, ne na lidi.
A jednou z novinek je i Audi A6 e-tron concept. Oficiálně je to zatím jen studie, ale věřte tomu, že sériová verze tohohle čtyřdveřového elektrického sedanu už se od ní nějak extra odlišovat nebude. A platí to třeba u udávaného dojezdu, který má být až 700 kilometrů.
Co je ale s otazníkem, jsou dvě trojice LED projektorů s vysokým rozlišením na bocích auta, které podle slov automobilky „při otevření dveří promění zem v jeviště“. Proč? Jak? No, nechme se překvapit…
Šťastnou cestu!