Každá z dvanácti osobností na tomhle snímku reprezentuje jeden rok v desetileté historii Forbesu, kde se objevily na titulní straně. Že počty nesedí? Ale ano, letos v listopadu jsme začali už jedenáctou sezonu a jednou se nám na titulce sešly tváře dvě. 

Jannis Samaras

Hlavní postava obrody značky Kofola, se svou rodinou vlastní přes polovinu nápojového impéria.

Krátce poté, co jsem se objevil na vůbec první titulce Forbesu, jsem získal cenu Podnikatel roku. Když tohoto titulu dosáhnete, můžete mít pocit, že máte vše. Jde přece o ocenění v soutěži, která je jednou z nejlepších svého druhu! Anebo taky nabudete dojmu, že všechno to bohatství všude kolem je vlastně vyprázdněné… Pro mne se tato cena stala symbolickým milníkem.

Začal jsem hledat své místo ve firmě. V Kofole, která zdárně rostla a které se dařilo. Uvažoval jsem, že z ní snad i odejdu, protože řešit stále dokola listing, vystavení a numerickou distribuci mi nepřišlo smysluplné. Neviděl jsem v tom žádnou přidanou hodnotu. Věděl jsem, že buď se musí někam posunout filozofie firmy, nebo se na novou cestu budu muset vydat já. A třeba to bude do Beskyd, kde začnu chovat ovce. To celé šlo ruku v ruce s tím, že jsme se ženou chtěli to nejlepší pro naše děti. Aby žily, pily a jedly zdravě a vyrůstaly v sepětí s přírodou…

A tak začala proměna mého pohledu na byznys. Zredukovali jsme aktivity v Polsku a zaměřili se Adriatik, který nám byl z pohledu hodnot bližší. Diverzifikovali jsme do nových kanálů a koupí společností Ugo a Leros začali rozvíjet segment „fresh and herbs“, postavený na čerstvých surovinách. Zároveň jsme mnohem více řešili dopady našeho podnikání na okolí. Nechtěli jsme si už jen brát, ale i vracet.

S pokorou tvrdím, že i po deseti letech intenzivní práce jsme pořád na začátku.

A tak se začaly psát příběhy bio certifikovaných lokalit, regionálních výkupen bylin, včel u našich vrtů, ale třeba i znovuvysazování lesů. Zaměřili jsme se i na ekologičnost dopravy a pořídili CNG flotilu. A díky obalovým inovacím postupně snižujeme množství využitého materiálu i uhlíkovou stopu.

S pokorou tvrdím, že i po deseti letech intenzivní práce jsme pořád na začátku. Ukázalo se, že ne všechny změny jde udělat hned. To by úspěšný byznys pohřbilo… Ale že dopad i malých změn realizovaných ve společnosti, jako je Kofola, je v důsledku velký. A stojí za to.

Martin Wichterle

Majitel strojírenské firmy Wikov Industry, spolumajitel skláren Bomma a Rückl a pokračovatel slavného rodu průmyslníků.

Kdybych měl použít hydrometeorologický slovník, řeknu, že bylo polojasno. A to je v podstatě krásné počasí. I když sluníčko nesvítilo pořád, na posledních deset let si vůbec nestěžuju, považuju je za skvělou dekádu.

Forbes Digital Premium