Americká automobilka Ford plánuje v příštích třech letech v Evropě zrušit asi 3800 pracovních míst, což je zhruba jedenáct procent její celkové pracovní síly v regionu. Propouštění se dotkne zaměstnanců ve vývoji a v administrativě.

Ford se tímto způsobem snaží vyrovnat s růstem nákladů. V souvislosti s přechodem na výrobu elektromobilů ale potřebuje celkově zeštíhlit. Zhruba 2300 míst by mělo zaniknout v německých závodech automobilky – v Kolíně nad Rýnem a Cáchách. Dalších 1300 zaměstnanců firma propustí v Británii a zbývajících dvě stě ve zbytku Evropy. Propouštění bude prostřednictvím programů dobrovolného odchodu za odstupné.

Automobilka si v regionu ponechá přibližně 3400 techniků. Šéf německé pobočky a evropské výroby elektromobilů Martin Sander uvedl, že pro výrobu v Evropě hodlá používat evropským zákazníkům přizpůsobené technologie z USA. Podle něj nyní výroba obsahuje mnohem méně technické práce, a stačí proto méně zaměstnanců.

Na strategii elektrifikace automobilky se však nic nezměnilo a stále tak platí cíl v Evropě nabízet plně elektrický vozový park do roku 2035. Ford by měl představit první elektromobil v Evropě koncem letošního roku. Vyrábět se bude v závodě v Kolíně nad Rýnem na platformě automobilky Volkswagen.

Za účelem zvýšení evropské provozní marže na šest procent Ford v Evropě propouštěl už na přelomu let 2019 a 2020. Plán však zhatila pandemie a za prvních devět měsíců loňského roku podíl zisku před zdaněním na tržbách činil pouze 2,2 procenta.

Německý odborový svaz IG Metall o plánovaném propouštění ve Fordu informoval už koncem ledna. Tehdy však uvedl, že podle nejhoršího scénáře automobilka zruší 2500 míst ve vývoji a dalších 700 v administrativě.