Místnost v zákulisí závodní stáje Infinity Red Bull vypadá spíše jako řídící středisko NASA než jako garáž. Je v ní více počítačových obrazovek než očí, které je sledují. Technici před nimi sedí už tři dny před závodem  – přehrávají si různé simulace a analyzují data. Zatím mají k dispozici jen zlomek ze stovek gigabytů, které vyprodukuje za jeden víkend závodů každý z vozů formule 1.

Ve sportu, který je technicky náročný jako stavba kosmické rakety, má analýza dat obrovský význam. Závodní stáje například během Velké ceny USA nashromáždily 243 terabytů dat, tedy o pár terabytů více, než zabírá celá Knihovna amerického kongresu.

Týmy se analýzou dat například snaží předpovědět, v jakém čase závod dokončí ještě než odstartují, a to na základě informací, které nahromadily během sezóny od konkurence a ze svého vlastního vozu.

Stovky senzorů poskytují tisíce datových bodů, od tlaku v pneumatikách po účinnost spalování paliva v motoru, takže je týmoví technici mohou ihned během závodu vyhodnotit. Data zároveň živě pomocí optického kabelu putují tisíce kilometrů daleko do další řídící místnosti v týmovém sídle v Británii.

„Díváme se dvě hodiny do budoucnosti a už před startem se snažíme určit, v jakém čase závod dokončíme,“ říká Al Peasland, šéf technické spolupráce stáje Infinity Red Bull Racing.

Ovšem věci se málokdy vyvíjejí podle plánu. V roce 2012 stáj Red Bull vstupovala do posledního závodu sezony s tím, že jí stačí dojet do třetího místa, aby získala celkově třetí světový titul. Jenže v prvním kole do Vettelovy formule zezadu  narazil jiný vůz, což ho poslalo do hodin a navíc poškodilo. V tu chvíli byl poslední.

„Mysleli jsme si, že je po všem,“ říká Peasland.

Big_data_F1_V3

Jenže hned vteřiny po nehodě se technici pustili do práce a začali prověřovat telemetrii vozu, aby určili, jestli je schopen závod dokončit.

Do konce prvního kola tak měl tým přesnou představu o rozsahu poškození. Monopost byl nevyvážený, což by časem vedlo k poškození pneumatik a motoru.

Během několika dalších kol technici dokončili simulace a přišli s dočasným řešením. Když pak v 10 kole nastal čas na první zastávku v boxech, tak nejen že přesně věděli, jak auto znovu vyvážit, ale také přišli s novou strategií pro zbytek závodu tak, aby získali minimální potřebné množství bodů, které bylo celkově nutné pro pro zisk titulu celého seriálu.

„Když se podaří zvítězit jen o vlásek v závodu, při kterém tak brzy došlo k nehodě, a semknout se jako tým, to jsou pak závody, o kterých se natáčejí filmy,“ říká Peasland.

Dva roky poté tým Infinity Red Bull sleduje ještě třikrát větší množství dat co v Brazílii. Stáj také rozšířila operační místnost ve svém sídle v Milton Keynes o další techniky a datové analytiky.

„Formule 1 je to byznys závislý na datech a byl takový vždycky,“ uvedl Matt Cadieux, technologický ředitel stáje Infinity Red Bull. „Ale rychlost a složitost závodních simulací se zlepšila až v posledních letech, do té doby se závody více spoléhaly na zkušenost a intuici.“

Dnes simulace nezaberou týdny, ale hodiny. A ty jednodušší jen vteřiny místo minut.

„Závody formule 1 jsou založeny na správných, informovaných rozhodnutích,“ říká Peasland. „A toho docílíte právě měřením těch správných dat.“