„Jsem si jistý, že jsme byli opilí, když jsme řekli ano.“

Téměř legendární věta, kterou pronesl šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius, zazněla v rozhovoru, jehož hlavním tématem byl Mercedes-AMG One. Källenius se tak vrátil o několik let zpátky, kdy za vedením Mercedesu přišli zástupci týmu AMG a oddělení vývoje motorů pro seriál F1 s nápadem dát motor ze závodní formule do auta pro běžný provoz.

Nápad jim – možná překvapivě i pro ně samotné – vyšel, ale byl jen prvním krokem. Následoval vývoj, který trval rozhodně déle, než bylo v plánu. Automobilka vyšla s myšlenkou extrémního hypersportu na veřejnost před pěti lety a první AMG One mělo vyjet na silnice v roce 2019. Jenže se nestalo nic.

Teď máme rok 2022 a AMG One je konečně tady.

Tady přitom znamená i v Česku. Ale to popravdě trochu předbíháme – jeden z 275 vyrobených modelů se totiž brzy dostane i k nám. Kdyby přitom záleželo jen na penězích, bylo by jich víc.

Lidí ochotných zaplatit částku, která se i s příplatkovou výbavou a daní vyšplhala k sedmdesáti milionům, bylo údajně pět. Automobilka ale prstem ukázala jen na jednoho štastlivce věrného značce Mercedes-Benz, který sám dobře ví, že hodnota jeho auta bude do budoucna jenom růst. Pokud se mu podaří udržet vůz v původním stavu.

Co vlastně bude mít v garáži? Bez okolků naprostou šílenost s výkonem 1063 koní a hybridním motorem V6 o objemu 1,6 litru, dosahujícím až jedenácti tisíc otáček za minutu, který svou technologií odpovídá motoru používanému ve formuli 1.

Mercedes-AMG ONE

Technologií z F1 je v autě celá řada: třeba monokok a většina karoserie z uhlíkových vláken. Pořád je ale potřeba připomínat, že s dvoumístným AMG One se dá vyrazit na nákup.

„U formule 1 se tým inženýrů s notebooky stará o to, aby se vůz vůbec podařilo nastartovat. U našeho hyperautomobilu k tomu samému stačí stisknout tlačítko. I to dokládá obrovské softwarové know-how, které jsme do něj vložili,“ tvrdí Jochen Hermann, technický ředitel Mercedes-AMG.

Zmíněný výkon by jeden takhle malý motor samozřejmě nevyprodukoval. Na scénu tak nastupují elektromotory. Pro jistotu hned čtyři. Dva jsou na předních kolech, třetí se montuje přímo na spalovací motor a čtvrtý je součástí turbodmychadla.

Mercedes-AMG ONE

Když tohle všechno funguje, jak má, máte tu zrychlení z nuly na sto za 2,9 sekundy, na dvě stě za sedm sekund a třístovka padá za 15,6 sekundy. Kdo drží nohu na plynu i dál, dostane se s 1695 kilogramů těžkým autem na maximálku 352 kilometrů za hodinu.

Takhle extrémnímu výkonu samozřejmě odpovídá design exteriéru i kabiny, kam nastoupíte po efektním vyklopení dveří směrem k nebi. U anatomicky tvarovaných sedaček lze nastavit jen sklon opěradla, řidič má ještě možnost nastavit si pedály a volant.

I tady ale najdete něco málo luxusu – AMG One má ve výbavě rádio, klimatizaci i elektrické stahování oken. A pro nabíjení mobilu dva USB porty.

Naopak typicky závodní je nahoře a dole zploštělý volant s airbagem, který má v sobě všechny potřebné ovladače, což ve výsledku znamená, že z něj řidič vůbec nemusí sudnavat ruce. Kromě cesty pak vše důležité sleduje na dvou displejích, respektive třech – displej nahradil i vnitřní zpětné zrcátko, na které se přenáší záběr ze zadní kamery.

V automobilce sami připouštějí, že vrhnout se do takového projektu byla šílenost. Navíc je dost možné, že ani přes vysokou cenu automobilka na AMG One nevydělá tolik, kolik zaplatila za jeho vývoj. V každém případě bude svět brzy bohatší o 275 aut, která se už teď stala součástí automobilového nebe.