Francie chce do roku 2027 otevřít jeden z největších dolů na lithium v Evropě. To by mohlo pomoct snížit takřka úplnou závislost Evropy na Číně, kde se lithium, které je zásadní například pro výrobu elektromobilů, dosud téměř výhradně zpracovává.

Projekt Emili, který má za cíl těžbu lithia v departementu Allier v pohoří Massif central, představila francouzská důlní společnost Imerys. Podle specialistů jsou zásoby v regionu dostatečné na to, aby se od roku 2028 ročně těžilo třicet čtyři tisíc tun hydroxidu lithného, což stačí zhruba na sedm set tisíc elektromobilů. To je dost s ohledem na to, že Francie plánuje do roku 2030 vyrábět ročně dva miliony elektromobilů, poznamenala agentura Reutres.

Využitím tohoto ložiska chce firma pomoci Evropě dekarbonizovat, řekl novinářům generální ředitel Imerysu, který chce do projektu investovat zhruba miliardu eur, Alessandro Dazza. Důl má zůstat v provozu dvacet pět let a podle firmy posílí průmyslovou suverenitu Evropy. Lithium by se tam mělo těžit pod zemí, aby se omezily dopady na životní prostředí na povrchu.

Projekt podporuje i francouzská vláda. „Projekt je příkladný z hlediska životního prostředí a klimatu a dramaticky sníží naši potřebu dovozu lithia,“ řekl podle sdělení důlní společnosti francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire.

Elektromobily mají být od roku 2035 jedinými novými vozy, které se v Evropské unii budou smět prodávat. V Česku by mohla začít těžba lithia na krušnohorském Cínovci v roce 2026.