Nazývají ji „Joconde Nue“ či „Mona Vanna“. Skicu polonahé ženy, která se obličejem nápadně podobá Moně Lise, intenzivně zkoumají francouzští vědci a domnívají se, že jejím minimálně částečným autorem je, stejně jako u Mony Lisy, Leonardo da Vinci.

Kresbu v uplynulém měsíci podrobili zkoumání v pařížském Centru výzkumu a restaurátorství francouzských muzeí. A odborníci centra došli k závěru, že skica opravdu může být nahou předlohou Mony Lisy namalovanou těsně předtím, než mistr Leonardo začal pracovat na svém ikonickém portrétu.

Čtěte také: Vesmírná loď uprostřed Beskyd. Jak vznikl unikátní hotel plný umění

Mezi znalci dodnes převládal názor, že Joconde Nue byla dílem da Vinciho studentů, po důkladné analýze se ale tento předpoklad začíná měnit.

Mona Lisa…

„Šrafovaní ve vrchní části kresby je provedené pravou rukou a Leonardo da Vinci byl levák,“ vysvětlil deníku Le Parisien odborník na uchovávání starých děl Bruno Mottin, jeden z důvodů, proč se o autorství italského mistra dlouho neuvažovalo.

Nahá Mona Lisa existuje, stejně jako ta oblečená, v několika kopiích. Prokázaný originál se od roku 1862, kdy ho za 7000 franků zakoupil vévoda d’Aumale, nachází v muzeu Condé v Chantilly severně od Paříže.

„Kvalita způsobu vykreslení tváří a rukou je skutečně pozoruhodná,“ řekl o obrazu agentuře AFP kurátor Mathieu Deldicque a dodal, že vznikl pravděpodobně paralelně s Monou Lisou, tedy na sklonku da Vinciho života kolem roku 1503, a že je velmi pravděpodobné, že se jednalo o přípravu na slavnou olejomalbu.

… a její nahá předloha.

Ačkoliv je mezi oběma díly mnoho rozdílů, odborníci upozorňují, že trup a ruce jsou téměř totožné a podobnosti vidí v legendárním tajemném úsměvu zobrazovaných žen. Obrazy jsou si podobné i svou velikostí a propíchnuté díry ve skice Joconde Nue dokazují, že byla použita jako předloha pro další obraz.

Historie Mony Lisy je podle muzea Louvre, kde je obraz vystavený, stále zahalená tajemstvím. „Mezi aspekty, které zůstávají nejasné, je například identita zobrazované ženy, pro koho mistr portrét maloval, jak dlouho na něm pracoval, na jak dlouho si jej po domalování nechal u sebe či jak se ocitl ve francouzské královské sbírce,“ vyjmenovává nejasnosti muzeum na svých webových stránkách.

Na portrétu začal mistr Leonardo pracovat kolem roku 1503 ve Florencii. Jeho předlohou byla pravděpodobně Lisa Gherardini, žena florentského obchodníka s plátnem Francesca del Giocondo – odtud alternativní název La Gioconda. Leonardo pak pravděpodobně obraz namísto předání objednavateli odvezl do Francie.

Kurátoři Louvru doufají, že všechny taje kolem erotického dvojčete nejznámějšího portrétu na světě se podaří rozklíčovat do roku 2019, kdy uběhne 500 let od smrti mistra Leonarda. Smutná zpráva je, že dokud nebude obraz důkladně prozkoumán, nebude ani přístupný veřejnosti.