Americká společnost General Motors se v loňském roce vrátila do čela automobilového trhu ve Spojených státech, ze kterého ji předloni sesadil japonský konkurent Toyota Motor. Firma oznámila, že loni zvýšila prodej v USA o 2,5 procenta na 2,274 milionu vozů, zatímco Toyota ohlásila pokles o 9,6 procenta na 2,108 milionu aut.

General Motors předloni o vedoucí pozici na svém domovském trhu přišla poprvé od roku 1931. Loni firma těžila ze silné poptávky po svých vozech a měla menší problémy s nedostatkem součástek pro výrobu než rival Toyota.

Celkový prodej motorových vozidel ve Spojených státech se v loňském roce snížil o osm procent na 13,9 milionu vozů. Jedná se o nejnižší číslo od roku 2011, kdy se ekonomika zotavovala z recese. Automobilový průmysl zbrzdil nedostatek čipů i dalších dílů.

Někteří analytici se obávají, že v letošním roce poptávku po automobilech negativně ovlivní rostoucí úrokové sazby a zdražování, kterým automobilky reagují na stoupající náklady. „Očekáváme, že rok 2023 bude spojený s vysokou mírou rizika a nejistoty, protože by se některé trhy mohly potýkat s recesí,“ uvedl Jeff Schuster z výzkumné společnosti LMC Automotive.