Nenechte se unést předvánočním nákupním šílenstvím a myslete také na ostatní mimo vaši rodinu. Máte možnost už v příštím týdnu, kdy se právě úterý 28. listopadu stane nejštědřejším dnem v roce. Do Česka totiž už podruhé přiletí dárcovský svátek Giving Tuesday, přičemž jen na českém portálu je již přes 120 výzev k obdarování potřebných.
Čtěte také: Giving Tuesday. Svátek dárcovství přiletí poprvé do Česka
„Po celém světě v tento magický den padají filantropické rekordy a děje se nespočet dobrých skutků. Je tolik silných a dojemných příběhů i v Česku,“ dodává Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která akci v Česku zaštiťuje.
My ale přinášíme rozhovor z Ashou Curran přímo z amerického centra 92nd Street Y, z jejíž dílny dárcovský projekt Giving Tuesday vzešel. V rozhovoru přiblíží, kde má tento svátek kořeny a jakého významu nabyl.
Jak vznikla iniciativa Giving Tuesday?
Giving Tuesday je světový den dárcovství a následuje po Black Friday a Cyber Monday, které se řadí k největším a nejúspěšnějším nákupním horečkám (nejen) v Americe. Giving Tuesday založil Henry Timms v newyorském komunitním a kulturním centru 92nd Street Y.
Dárcovství je základní srdečností našeho poslání a vyjadřuje základní hodnoty v 21. století. Chtěli jsme totiž zjistit, jestli můžeme vytvořit den věnovaný dárcovství, který povzbudí kohokoli a kdekoli obdarovat způsobem, který pro ně bude mít smysl.
Kolik zemí tuto iniciativu v roce 2017 přijalo a jak rychle se šíří?
Giving Tuesday je ve více než 100 zemích, přičemž ve 40 z nich je součástí oficiálně organizovaných hnutí. To znamená, že jsme díky tomu poznali skvělé lídry z různých typů organizací, kteří tomuto hnutí rozumí a disponují zdroji i pochopením, aby se mohl Giving Tuesday v jejich regionu stát úspěšným.
A po šesti letech je inspirující vidět, že pojem dárcovství je důležitý pro lidi v zemích, které nemají žádný Black Friday nebo Cyber Monday.
Čím může Giving Tuesday oslovit nové lidi, aby sami darovali nebo se do této iniciativy zapojili?
Koncept hnutí Giving Tuesday je navržen tak, aby mohl být adaptovaný a spoluvlastněný, takže sledujeme neustálou změnu pramenící od lidí, kteří se na něm podílejí. Z tohoto důvodu pak lidé přilnou k pocitu jakéhosi druhu vlastnictví, nebo spíše odpovědnosti, závazku a také rozvoje.
Sociální média podporují a šíří ideu každodenního dárcovství prostřednictvím obyčejných lidí. Ti totiž sdílejí to, na čem jim záleží a co darují, a to inspiruje ostatní, aby udělali totéž. Mladá generace už totiž neobdarovává stejným způsobem jako jejich rodiče nebo prarodiče a my chceme být otevření všem způsobům, jak se stát dárcem.
Je Giving Tuesday jen reakcí na Black Friday, nebo je to naopak doplňková iniciativa?
Mysleli jsme si, že by bylo skvělé mít den věnovaný neziskovému sektoru stejně tak, jako je Black Friday prospěšný maloobchodu.
Ale když lidé nakupují na Black Friday, většinou kupují dárky pro své blízké a i to je vyjádření jejich štědrosti.
Které nadace a společnosti podporují Giving Tuesday na globální úrovni a jak?
Například Nadace Billa & Melindy Gatesových je velkým příznivcem a podporovatelem Giving Tuesday na globální úrovni. Ti se hodně zajímají o to, aby sociální sektor posílil na celém světě. Nám pomáhají několika způsoby – prostřednictvím analýzy dat, spoluprací, v porozumění dárcovskému chování, ve strategickém plánování pro příští roky a mnohem více.
Pak jsou tady společnosti jako PayPal, Blackbaud a Microsoft, které jsou součástí naší práce v Americe a mimo ni.
Jaké očekávání máte do dalších let? Kde vidíte Giving Tuesday v roce 2020?
Snažíme se nedívat příliš dopředu, protože Giving Tuesday nás vždy překvapí a zavede do nových směrů. Jak říkáme, je to hnutí, protože se hýbe samo o sobě.
Z toho důvodu se v první řadě díváme, kam hnutí zavede sama komunita. Z naší centrály v NYC se ale snažíme podporovat globální růst, práci s daty a budování kapacit v tomto odvětví. Toto jsou věci, které považujeme za velmi důležité.